تکنولوژی

آیا نتفلیکس می‌تواند بینندگان را با تبلیغات وسوسه کند؟

ریزش مشترکان غول صنعت استریمینگ

چند روز پیش و درست در نوزدهم آوریل، پلتفرم ارایه‌دهنده سرویس استریم نتفلیکس اعتراف کرد که پس از انتشار خبر از دست رفتن 200 هزار مشترک آن در سراسر جهان، قیمت سهام این شرکت کاهش یافته و به این ترتیب اولین دوره کاهش ارزش خالص خود را طی یک دهه گذشته تجربه کرده است. اکنون این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در فاصله بین ماه‌های آوریل و ژوئن، 2 میلیون کاربر دیگر را هم از دست بدهد؛ چراکه ارزش نتفلیکس تا 20 آوریل 35 درصد کمتر از روز قبل و 63 درصد کمتر از ابتدای سال بوده است. در نتیجه، 170 میلیارد دلار از ارزش بازار این کمپانی از دست رفته و آن را به بدترین عملکرد در شاخص s&p 500 تبدیل کرده است. اما چه چیزی اشتباه پیش رفت؟ طبق گزارش نشریه اکونومیست، تحلیلگران وال‌استریت انتظار داشتند که تعداد مشترکان این شرکت رشد حدود 5/2 میلیون نفری داشته باشد، اما همه چیز طبق انتظارات پیش نرفت. شرکت نتفلیکس با اعلام اینکه به جای جذب کاربران بیشتر، درصد بالایی از کاربران خود را از دست داده، همه را شگفت‌زده کرد.

اندازه بازار نتفلیکس / تعداد مشترکان
اندازه بازار نتفلیکس / تعداد مشترکان

از سوی دیگر در جریان درگیری اوکراین و روسیه و با خروج نتفلیکس از روسیه، 700 هزار کاربر دیگر از دست رفت. حتی در آمریکای لاتین – جایی که محبوبیت این شرکت به سرعت در حال رشد بود- شاهد ریزش کاربران بودیم. اگرچه نتفلیکس حدود 1/1 میلیون کاربر جدید در آسیا به دست آورد، اما همچنان تعداد مخاطبان آن نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

بدیهی است که شرایط اقتصادی و تورم، کمکی به معضلات این غول سینمایی نمی‌کند. در هفته جاری یک شرکت تحقیقاتی به نام Kantar، گزارش داد که نفوذ کلی نتفلیکس در بریتانیا در سه ماهه آخر کاهش یافته است و اکنون مصرف‌کنندگان نیز گزینه‌های بیشتری برای جایگزینی، پیش رو دارند.‌ روشن است که نگران‌کننده‌ترین مساله برای نتفلیکس این است که تعداد مشترکان بالقوه استریم ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که تصور می‌شد. این شرکت مدت‌هاست که به هدف نفوذ به یک میلیارد خانه در جهان چشم دوخته است، اما اکنون اذعان دارد که عواملی مانند جذب آهسته تلویزیون‌های هوشمند و قیمت بالای محتوا و داده‌ها، موانعی برای دستیابی به بسیاری از اهداف آنها هستند. یک شرکت تحلیلگر به نام MoffettNathanson، بازار بالقوه واقعی نتفلیکس را در بیش از 400 میلیون خانه برآورد کرده است؛ به اضافه اینکه حدود 100 میلیون خانواده بدون پرداخت حق سرویس ماهیانه، تنها از رمز عبور دیگران استفاده می‌کنند.

با وجود این ارقام بالا، «رید هیستینگز» هم‌بنیانگذار و یکی از مدیران عامل نتفلیکس، وعده داد که مانع از اشتراک‌گذاری رمز عبور شود تا جلوی سودجویان و فرصت‌طلبان گرفته شود و از همه مهم‌تر، در دو سال آینده، برای جذب مشتریان با بودجه کمتر، اشتراک ارزان‌تری را همراه با تبلیغات اجرایی خواهد کرد. حالا تنها زمان ثابت خواهد کرد که آیا تبلیغات می‌تواند سهام نتفلیکس را نجات دهد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا