ایران

در کنکور ۱۴۰۳ تبلت جایگزین قلم و کاغذ می‌شود

پورعباس: سازمان سنجش به دنبال گسترش آزمون‌های الکترونیکی است

برگزاری کنکور با تبلت و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی و بدون استفاده از قلم و کاغذ، جدیدترین وعده اعلامی سازمان سنجش است. به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، در سال ۱۴۰۳ این دستگاه‌ها جایگزین کاغذ شده و برای هر آزمون بانک هوشمندی از سوالات تهیه می‌شود. هر داوطلب می‌تواند دو بار در این آزمون‌های آزمایشی شرکت کند و در صورت تمایل نمره آزمون را تایید نهایی کند. با اینحال مشخص نیست جوانب مختلف اجرای این ایده تا چه اندازه سنجیده شده و راهکارهای سازمان سنجش برای چالشهای احتمالی این طرح چه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در همین راستا عبدالرسول پورعباس ۳۰ فروردین ماه در نشست خبری با رسانه‌ها از الکترونیکی و بدون کاغذ شدن کنکور سراسری از سال ۱۴۰۳ خبر داد. رییس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: در آزمون‌های سراسری بدون کاغذ و الکترونیکی که از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهند شد، تلفن همراه، تبلت و رایانه جایگزین قلم و کاغذ می‌شوند. وی در تشریح روند برگزاری این آزمونها گفت: تا آغاز سال تحصیلی در دانشگاه ها، این سازمان بین پنج تا ۶ آزمون آزمایشی و بدون کاغذ برای داوطلبان برگزار می‌کند. هر داوطلب حق شرکت در ۲ آزمون آزمایشی را دارد و بعد از شرکت در این آزمون ها، در صورت علاقه‌مندی، نمره آزمون را برای پذیرش در دانشگاه به رسمیت می‌شناسد و به سازمان سنجش آموزش کشور هم اعلام کند. نمره این آزمون برای سال‌های تحصیلی ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ معتبر می‌ماند.

همکاری با شرکتهای دانش‌بنیان

گفته می‌شود که سازمان سنجش آموزش کشور قرار است در امر برگزاری الکترونیکی آزمونهای سراسری و ایجاد مراکز آزمون هوشمند برای سال ۱۴۰۳، از کمک شرکتهای دانش‌بنیان استفاده کند. عبدالرسول پورعباس درباره دستگاه‌های هوشمندی که در این آزمون مورد استفاده قرار می‌گیرند، اظهار داشت: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از دستگاه‌های هوشمندی نظیر کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای همه آزمون‌ها یک دستگاه استفاده می‌شود یا خیر، تاکید کرد: برای هر آزمونی، یک سیستم و دستگاه طراحی می‌شود و به نسبت سختی یا آسانی آزمون‌های الکترونیکی، یک دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پورعباس
عبدالرسول پورعباس، رییس سازمان سنجش: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از دستگاه‌های هوشمندی نظیر کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت استفاده می‌شود. برای هر آزمونی، یک سیستم و دستگاه طراحی می‌شود و به نسبت سختی یا آسانی آزمون‌های الکترونیکی، یک دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درباره تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون‌های الکترونیکی سال ۱۴۰۳، تاکید کرد: سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد در آزمون‌های سال ۱۴۰۳ تاثیر قطعی دارد و این موضوع، یک مصوبه قانونی است.

معاون وزیر علوم درباره الکترونیکی و بدون کاغذ شدن آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری در سال ۱۴۰۳، خاطرنشان کرد: زیرساخت هر آزمونی که فراهم باشد، آزمون به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. شرط اصلی این زیرساخت ها، تهیه بانک سوال هوشمند است. به گفته پورعباس، سازمان سنجش آموزش کشور به دنبال گسترش آزمون‌های الکترونیکی است.

دانشگاه‌ها پیشنهادات خود را مطرح کنند

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش نیز با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای برگزاری الکترونیکی کنکور، ازدانشگاه‌ها خواست تا نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

حسن مروتی در نشست هماهنگی عوامل اجرایی کنکور ۱۴۰۱ که در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان برگزار شد، هوشمند سازی و برگزار آزمون بدون کاغذ را از برنامه‌های سازمان سنجش برای سال ۱۴۰۳ اعلام کرد و گفت: در مورد این اقدام آماده دریافت نظرات و پیشنهادات تمامی دانشگاه‌ها هستیم.

سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور  افزود: نمونه‌ای از آزمون هوشمند الکترونیک هم‌اکنون درباره برخی آزمون‌های زبان‌های خارجی در حال انجام است و با بسترسازی مناسب و تلاش مضاعف می‌توان همه آزمون‌ها در سطح کشور را به سمت آزمون الکترونیکی پیش برد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا