تکنولوژی

فناوری چطور صنعت غذا را متحول می‌کند؟

تکنولوژی در خدمت تغذیه بهتر

شرکت آمازون که که یکی از غول‌های صنعت تکنولوژی است، در سال ۲۰۱۳ یک فناوری دستیار مجازی لهستانی به نام «الکسا» را خریداری کرد. اکنون الکسا با بیش از ۸۳ میلیون کاربر و بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه فروخته شده، به شریک روزانه‌ی زندگی ما تبدیل شده است. آمار عملکرد الکسا ثابت می‌کند که ما تشخیص چهره و صدا، هوش مصنوعی و پیش‌بینی وضعیت آینده و همچنین پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط این شرکت را پذیرفته‌ایم. در این راستا مجله فوربس در گزارشی به بررسی فعالیت ربات‌هایی پرداخته است که در صنعت غذایی فعالیت می‌کنند.

امروزه دنیای اتوماسیون و رباتیک دیگر از طراحی‌های ساده مهندسی خارج شده و به اتاق‌های غذاخوری و آشپزخانه رستوران‌ها رفته است. زمان آن فرا رسیده که فناوری غذایی را به فهرست رو به رشد اولویت‌های برنامه‌های استراتژیک شرکت غذایی خود اضافه کنید. رشد این فناوری به گونه‌ای بوده است که در اوایل سال جاری در نمایشگاه بزرگ لوازم الکترونیکی مصرفی یا CES، فضای فیزیکی اختصاص داده شده به شرکت‌های فعال در حوزه سلامت، تندرستی و غذا -علیرغم تعداد کمتر شرکت‌کنندگان به دلیل کووید- به طور قابل‌توجهی بزرگ بود.

در این نمایشگاه تیم‌های کاملی از ربات‌ها به نمایش گذاشته شدند که به طور عمده وظایف عملیاتی و فیزیکی را انجام می‌دادند و توانایی خود را در تمیز کردن محل نشستن، اشاره به منوی ویژه، بازیابی و ارائه سفارش‌ها، پردازش پرداخت و تمیز کردن صندلی‌تان هنگام خروج نشان می‌دهند. اما فعالیت بدنی برجسته‌ای که ربات‌ها می‌توانند ارائه دهند، هزینه‌بر است. اگر گفت‌وگو با پیشخدمت خشک و بی‌احساس برایتان سرگرم‌کننده نیست و به دنبال جایگزین هستید، باید این خبر خوش را بشنوید که برنامه‌نویسی روبات‌ها برای تعامل اجتماعی که موجب مهمان‌نوازی می‌شود، دور از دسترس نیست. اکنون روند پیشرفت تکنولوژی، راه خود را به محیط‌های تجاری مواد غذایی باز کرده است. لوازم‌های آشپزی آینده‌نگر نه تنها با وسایل دیگر ارتباط برقرار می‌کنند، بلکه با ارتباط با تیم آشپزی می‌توانند همه چیز را مانند موجودی مواد تشکیل‌دهنده تا راهنمای منو، ردیابی کنند.  

با این حال، فناوری مواد غذایی به همین جا ختم نمی‌شود. شرکت‌هایی مانند هیوندای سال‌ها کار خود را بر تکمیل هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی متمرکز کرده‌اند که منجر به افزایش قابلیت‌های روبات‌های ثابت و مستقل شده است. به نظر می‌رسد که همه‌گیری کووید-۱۹ باعث تسریع روند بکارگیری ربات‌ها در تهیه و سرو غذا شده و محیط آشپزخانه را بسیار کارآمدتر کرده است. با ورود ربات‌ها، دست سرآشپزها زمانی که بابت کم‌کاری دیگر آشپزها فریاد می‌زنند و به آنان اخطار می‌دادند، از پشت بسته است. اگر از سرآشپزها غافل شویم، بارتندینگ نیز دیگر مثل سابق نخواهد بود، زیرا به تازگی در آزمایشی یک بارتندینگ با هوش مصنوعی محاوره‌ای توانایی ترکیب ۱۲۰ نوشیدنی در ساعت را از خود نشان داده است. این برای یک متصدی بار که می‌تواند دلسوزانه به حرف مشتریانش گوش دهد و مشتاقانه برای آنها نوشیدنی سرو کند، وضعیتی دشوار خواهد بود.

از طرفی فراتر از دیوارها و معماری یک رستوران، نحوه دریافت غذا نیز تحت تأثیر پیشرفت فناوری قرار گرفته است. تحولات تحویل غذای مشتریان با وجود قرنطینه در طول همه‌گیری، به فراتر رفتن کاربردهای فناوری پلتفرم‌های سفارش غذا آنلاین مانند Door Dash، Uber Eats منجر شده است. به عنوان مثال در آینده زمانی که هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه خودمختار مانند شرکت Ottonomy، بدون توجه به هوا، زمین و دریا سفارشات خود را تحویل دهند، تحویل غذا معنای جدیدی پیدا خواهد کرد. امروزه شرکت‌هایی مانند آمازون، تسلا و حتی رستوران‌های زنجیره‌ای پیتزای Domino’s در حال کار روی قانونی هستند که بتوانند با دریافت مجوزهایی برای ماشین‌آلات مخصوص و با بهره‌گیری از این روش‌های جدید و با تاکید بر مسائل زیست‌محیطی در تحویل سفارش‌ها، پیشگام باشند. گرچه همه‌گیری بیماری کووید در چند سال اخیر زندگی انسان را مختل و تعطیل کرد، اما در عین حال باعث پیشرفت‌های مهمی در فناوری مواد غذایی شد و شروع حیرت‌آوری را در سال جدید با نویدهای بزرگ در تجارت مواد غذایی رقم زد. گفتنی است که در طول این مدت، فناوری صنعت غذایی تنها به محیط آشپزخانه و رستوران‌ها محدود نشد و پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در نحوه رشد و برداشت غذا نیز صورت گرفته است. باغ‌های سرپوشیده، کشاورزی عمودی، ظهور ربات‌های وجین‌کننده که استفاده از آفت‌کش‌ها را کاهش می‌دهند، توانایی تولید پنیر وگان ساخته شده از شیر بادام و پیشرفت حاصل از تولید جایگزین‌های غذایی بدون حیوانات، همه و همه حوزه‌هایی هستند که فناوری مواد غذایی بر آنها تأثیر می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا