ایرانموبایل

موبایل در صدر واردات کشور در سال ۱۴۰۰

در سالی که گذشت ۴.۱ میلیارد دلار گوشی موبایل وارد کشور شده است.

طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران٬ در سال ۱۴۰۰ بیش از چهار میلیارد دلار گوشی تلفن همراه وارد کشور شده و از این حیث موبایل در صدر کالاهای وارداتی کشور قرار دارد. در این سال همچنین واردات موبایل با رشد ۷۰ درصدی همراه بوده است.

طبق گزارش لطیفی در مورد ۱۰ قلم اول واردات در سال گذشته٬ گوشی تلفن همراه با چهار میلیارد و۱۶۲ میلیون دلار به وزن ۶۰۰۰ تن در صدر واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که در ۱۰ ماه سال گذشته حدود ۳.۳ میلیارد دلار واردات گوشی ثبت شده بود که بر این اساس واردات این کالا در دو ماه آخر بیش از ۸۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

با وجود حواشی که در مورد احتمال ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح بود، این اتفاق نیفتاد و طبق قانون بودجه امسال این واردات همچنان انجام می‌شود ولی به روال پارسال حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با شش درصد و با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با  ۱۲ درصد،  محاسبه می شود، با این تفاوت که نرخ محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ به نرخ سامانه مبادلات الکترونیک یعنی نرخی نزدیک به بازار نزدیک شده است.

کل تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰،  حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که از این رقم صادرات کشور ۱۲۲میلیون تن به ارزش ۴۸میلیارد دلار صادرات و بیش از ۴۰ میلیون تن  به ارزش ۵۲ میلیارد دلار واردات بوده است که بخش قابل توجهی از واردات به کالاهای اساسی اختصاص دارد.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا