علمیفضا

ثبت دقیق‌ترین تصویر از خورشید توسط مدارگرد خورشیدی

جدیدترین تصاویر ارسالی از مدارگرد خوشیدی، نمایی کامل از خوشید را با جزییات بی‌سابقه‌ای نشان می‌دهد.

این تصویر که هفتم مارس (۱۶ اسفند) گذشته ثبت شد در حین قرار گرفتن این مدارگرد خورشیدی در یک خط مستقیم بین زمین و خورشید گرفته شده است. یکی از این تصاویر که توسط تلسکوپ تصویرگر فرابنفش اکستریم (EUI) ثبت شده، اولین تصویر کامل از خورشید در طی ۵۰ سال اخیر را نشان می‌دهد و می‌توان گفت که بهترین تصویری است که در طول موج لیمان-بتا نور فرابنفش که توسط گاز هیدروژن ساطع می‌شود، گرفته شده است.

این تصاویر در زمانی گرفته شدند که مدارگرد خورشیدی در فاصله ۷۵ میلیون کیلومتری خورشید قرار داشت. تلسکوپ EUI، تصاویر را با وضوح بسیار بالایی ثبت می‌کند و این تصویر کامل از خورشید نیز از کنار هم قرار گرفتن ۲۵ تصویر جداگانه شکل گرفته است. این تصاویر یکی پس از دیگری گرفته شدند و برای ثبت هر کدام حدود ۱۰ دقیقه زمان لازم است.

در مجموع، تصویر نهایی حاوی بیش از ۸۳ میلیون پیکسل در یک شبکه پیکسل ۹۱۴۸ در ۹۱۱۲ است. برای درک بهتری این میزان وضوح باید گفت که وضوح این تصویر، ۱۰ برابر بیشتر از وضوح تصویر یک تلویزیون ۴K است.

تلسکوپ EUI تصاویر خود از خورشید را در طول موج ۱۷ نانومتر در ناحیه فرابنفش شدید ثبت می‌کند که اتمسفر فوقانی خورشید موسوم به تاج خورشید را با دمایی در حدود یک میلیون درجه سانتیگراد نشان می‌دهد.

علاوه بر این تلسکوپ، ابزار تصویربرداری دیگر تحت عنوان SPICE نیز داده‌هایی را از خورشید ثبت می‌کند که به موزاییکی در کنار هم قرار می‌گیرند. این ابزار به منظور ردیابی لایه‌های جو خورشید از قسمت فوقانی یا همان تاج تا لایه‌ای به نام کروموسفر طراحی شده و این کار را از طریق ردیابی طول موج‌های مختلف نور فرابنفش شدید از اتم‌های مختلف انجام می‌دهد.

در تصاویر ثبت‌شده توسط این ابزار، رنگ بنفش نشان‌دهنده گاز هیدروژن در دمای ۱۰ هزار درجه سانتیگراد، رنگ آبی نشان‌دهنده کربن در دمای ۳۲ هزار درجه سانتیگراد، رنگ سبز نشان‌دهنده اکسیژن در دمای ۳۲۰ هزار درجه سانتیگراد و رنگ زرد نیز نشان‌دهنده نئون در دمای ۶۳۶ درجه سانتیگراد است.

این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کند تا فوران‌های فوق‌العاده قدرتمندی که در جو تاج رخ می‌دهد، ردیابی و شناسایی کنند. همچنین به مطالعه در خصوص یکی از عجیب‌ترین مشاهدات در مورد خورشید که همان چگونگی افزایش دما از طریق لایه‌های جو صعودی است، کمک می‌کند.

معمولا دما با دور شدن از یک جسم داغ، کاهش می‌یابد. اما دمای قسمت فوقانی خورشید یا همان تاچ به یک میلیون درجه سانتیگراد می‌رسد در حالی که سطح خورشید حدود ۵۰۰۰ هزار درجه سانتیگراد است. برررسی و کشف این راز، یکی از اهداف اساسی مدارگرد خورشیدی محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا