تکنولوژی

استفاده اوکراین از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی سربازان کشته‌شده روسی

دولت اوکراین اعلام کرد که از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی سربازان کشته‌شده روسی به منظور اطلاع به خانواده آنها کمک ‌می‌گیرد.

میخاییل فدوروف، نخست وزیر اوکراین در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که برای شناسایی و اطلاع‌رسانی به خانواده‌‌های سربازان روسی کشته‌شده در حمله روسیه به این کشور، از نرم‌افزار تشخیص چهره برای این منظور استفاده خواهد شد.

وی گفت: به احترام مادران این سربازان، ما این اطلاعات را در شبکه‌‌های اجتماعی به اشتراک ‌می‌گذاریم تا به خانواده‌‌هایی که پسران خود را در این جنگ از دست داده‌اند، اطلاع‌رسانی کنیم و این امکان را برایشان فراهم ‌می‌کنیم تا برای انتقال اجساد فرزندان خود به اوکراین بیایند.

فناوری تشخیص چهره‌ای که اوکراینی‌‌ها از آن بهره ‌می‌برند، متعلق به استارتاپی به نام ClearView است که اخیرا فعالیت‌‌های آن با انتقادهایی مواجه بوده است. این نرم‌افزار با استفاده از تصاویری که در سطح وب و پلتفرم‌‌های شبکه‌‌های اجتماعی – البته بدون اجازه- جمع‌آوری کرده، اقدام به شناسایی افراد ‌می‌کند.

در این جا، با آپلود کردن تصویری از یک شخص ‌می‌توان به اطلاعاتی از وی که در پایگاه داده این نرم‎افزار موجود است، دسترسی پیدا کرد. این استارتاپ پیشتر به رویترز اعلام کرد که تاکنون حدود 2 میلیون تصویر از روس‌‌ها را از طریق شبکه اجتماعی روسی Vkontakte گردآوری کرده است.

همچنین ClearView اعلام کرد این اطلاعات را در اختیار سازمان‌‌های فدرال و اداره‌‌های پلیس قرار داده است. با این حال، در برخی گزارش‌‌ها آمده که این استارتاپ، اطلاعات را به سایر مشتریان از قبیل افراد ثروتمند، شرکت‌‌هایی چون والمارت و حتی لیگ بسکتبال NBA و برخی مدارس فروخته است.

گفته ‌می‌شود که این نرم‌افزار علاوه بر شناسایی سربازان روسی، برای شناسایی نفوذی‌‌های روسی که قصد ورود به کشور از طریق ایستگاه‌‌های بازرسی را دارند نیز مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا