اسپیس ایکسایلان ماسکفضا

پرتاب مداری موشک استارشیپ اسپیس‌ایکس در ماه می انجام می‌شود

اعلام تاریخ مذکور با این فرض است که مشکل خاصی پیش نیاید

به نظر می‌رسد موعد تست مداری موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس که مدتهاست انجام آن به تاخیر افتاده نزدیک است. به گزارش CNBC ایلان ماسک اخیرا اظهار کرده که قرار است در ماه می‌پرتاب موشک استارشیپ به مدار انجام شود. برنامه اسپیس ایکس این است که تا ماه آوریل، ۳۹ موتور «flightworthy» آماده کند و ظرف یک ماه نیز کار یکپارچه‌سازی این موتورها را انجام دهد. با این حال این پرتاب تا حد زیادی به آمادگی موتور جدید   «Raptor ۲» دارد که ظرفیت آن نسبت به نسخه‌های پیشین بسیار بالاتر بوده و به گفته ماسک، قابل اعتمادتر است.

اسپیس ایکس تولید موتور راپتور ۲ را در دسامبر سال ۲۰۲۱ آغاز کرد و گفته می‌شود طراحی آن به گونه‌ای است که در عین داشتن قدرت بالاتر، قطعات کمتری دارد و هزینه ساخت آن نصف مدلهای پیشین است. این موتورها قرار است قدرت مورد نیاز برای پرتاب موشک استارشیپ و بوستر فوق سنگین آن به فضا را تامین کنند و در هر دو پروژه اسپیس ایکس برای کاوش ماه و مریخ نقش بسزایی دارند.

با این حال فرآیندهای فنی این پرتاب بیش از اینهاست. اسپیس ایکس هنوز برای این پرواز نیاز به یک گواهی‌نامه FAA (اداره هوانوردی فدرال) دارد و قرار است در ۲۸ام ماه مارس، بازیبینی‌های محیطی این عملیات تکمیل شود و هرگونه اخطار رگولاتوری می‌تواند جلوی انجام این پرتاب را بگیرد.

بسیاری معتقدند که تا زمانی که تصمیم FAA نهایی نشود، نمی‌توان به انجام پرتاب اسپیس‌ایکس در موعد تعیین شده برای ماه می ‌امیدوار بود. این شرکت سال گذشته حالات مختلفی که ممکن است برای پرتاب این موشک رخ دهد را مورد بحث و بررسی قرار داد و اظهارات این شرکت نشان می‌دهد که تا حد زیادی به انجام این پرتاب در زمانبندی اعلام شده خوشبین است. با این وجود پارامترهای زیادی وجود دارند که می‌توانند این پرتاب را چند هفته (نه چند ماه) به تاخیر بیاندازند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا