استارتاپایران

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری هلدینگ مکس در استارتاپ‌های ایرانی

به گفته مدیرعامل هلدینگ مکس٬ این هلدینگ تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار روی استارتاپ‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کرده است.

در جریان اولین نشست خبری هلدینگ مکس٬ تیم لطیف در تشریح استارتاپ‌های پورتفولیو این شرکت گفت: «سال ۲۰۱۹ مکس را راه‌اندازی کردیم و خودمان سرمایه‌گذاری را آغاز کردیم. در حال حاضر در چند صنعت مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. بزرگترین بخش سرمایه‌گذاری ما در حوزه فینتک است که در دو بخش لندتک و اینشورتک فعال هستیم. این حوزه بزرگترین بخش از پورتفولیو ما را تشکیل می‌دهد و استارتاپ‌های «ازکی» و «ازکی وام» از جمله آنها هستند.»

مدیرعامل هلدینگ مکس با اشاره به استراتژی‌های این هلدینگ برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی گفت: «اگر استارتاپی مثل پیندودو در چین جواب داده٬ قرار نیست همان بیزنس مدل در ایران هم جواب دهد و باید به وضعیت بازار ایران و همچنین تفاوت‌های آن با چین نگاه کنیم. بنابراین در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها تصمیم گرفتیم به حوزه‌های ورود کنیم که وضعیت پایدارتری دارند. مثلا زمانی که وارد حوزه اینشورتک شدیم و سرمایه‌گذاری کردیم٬ خیلی وضعیت آینده مشخص نبود اما اطمینان داشتیم این نوع بیزنس در آینده موفق خواهد بود و خیلی دچار نوسان نخواهد شد.»

وی همچنین در خصوص طرز نگرش این شرکت به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها عنوان کرد: «از آنجایی که در گذشته کارآفرینی کرده بودیم حالا به خوبی حالا آن طرف میز را درک می‌کنیم و این کار را برایمان راحت‌تر کرده است. این مسئله در خصوص جنرال پارتنرهای ما هم صدق می‌کند و این افراد کسانی هستند که به خوبی کسب‌و‌کار را می‌شناسند و سال‌ها در این حوزه فعالیت‌ کرده‌اند.»

تیم لطیف با اشاره به اینکه این هلدینگ در زمینه سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها از قبل برنامه خاصی طراحی نکرده عنوان کرد: «برخی از سرمایه‌گذاری‌های ما طبق برنامه نبود و در مسیری که داشتیم تصمیم گرفتیم آنها را نیز به پورتفو اضافه کنیم. مثلا ما هیچ‌گاه به دنبال ورد به حوزه سلامت نبودیم اما وقتی با استارتاپ «دکترتو» آشنا شدیم تصمیم گرفتیم در این استارتاپ سرمایه‌گذاری کنیم چرا که به تیم فعال و پویای این مجموعه که توانسته بود رشد خوبی را طی یک مدت کوتاه تجربه کند علاقه‌مند شدیم.»

حدود ۲۰ استارتاپ در پورتفولیو هلدینگ مکس حضور دارند

وی همچنین در خصوص ورود به حوزه استارتاپ‌های حوزه بلاک‌چین افزود: «ما این ریسک را قبول کردیم که در این حوزه فعلا قانون‌گذاری مشخصی وجود ندارد اما کاربران هر روز بیشتر یه این حوزه و خرید و فروش ارز دیجیتال علاقه پیدا می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود این حوزه هر روز بیشتر رشد کند. این کسب‌وکارها هستند که باید بجنگند و بازار را در اختیار قرار بگیرند.»

 لطیف همچنین گفت که بسیاری از فعالان صنعت خودرو می‌گفتند «خودرو ۴۵» نمی‌تواند به موفقیت برسد اما حالا این استارتاپ به بزرگترین پلتفرم خودرویی کشور از حیث معاملات تبدیل شده و نزدیک به ۲۰۰ نفر کارمند دارد.

اهداف ۵ ساله برای خروج

مدیرعامل هلدینگ مکس در پاسخ به سوال آی‌تی‌ایران مبنی بر استراتژی این مجموعه در خصوص خروج سرمایه از استارتاپ‌ها با وضعیت فعلی بورس و سرمایه‌گذاری‌های خارجی عنوان کرد: «اصولا سرمایه‌گذاری در این حوزه به این شکل است که بعد از چند سال باید اگزیت توسط سرمایه‌گذار اتفاق بیفتد اما در ایران پروسه اگزیت به شکل درست و کامل اتفاق نیفتاده است. با این حال برنامه و پیش‌بینی ما این است که طی ۵ سال آینده این اتفاق بیفتد و حالا اگر بورس هم نباشد جایگزینی سرمایه رخ دهد.»

وی اضافه کرد: « اگر به بازار آمریکا نگاه کنید می‌بینید که در ابتدا خیلی سخت پول و سرمایه وارد حوزه تکنولوژی می‌شد اما زمانی که برخی شرکت‌ها توانستند سودهای خیلی بالا را ثبت کنند و یا وارد بورس شوند٬ بازار سرمایه پذیرفت که حوزه تکنولوژی هم باید بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها باشد. امروز هم بسیاری از سرمایه‌گذاران دنیا بخشی از سرمایه‌گذاری خود را به حوزه تکنولوژی اختصاص می‌دهند. بنابراین من فکر می کنم اتفاقاتی که در بازارهای دنیا رخ می‌دهد با تاخیر ۱۰-۱۵ ساله در ایران هم رخ می‌دهد و معتقدیم که این نوع نگرش در آینده به بازار ایران هم وارد می‌شود. از طرفی فکر می‌کنم یک امتیاز مثبت سرمایه‌گذاری در ایران همین مسئله است که می‌دانید اتفاقاتی که سال های پیش در بازارهای دنیای رخ داده قرار است در آینده نزدیک در ایران هم رخ دهد و شما می‌توانید از این تغییرات با خبر باشید.»

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا