ایراناینترنت

تاکید رییس رگولاتوری بر اثرات اقتصادی توسعه اینترنت پهن‌باند

عباسی: هر ۱۰ درصد افزایش در توسعه اینترنت‌پهن‌باند، باعث رشد یک درصدی GDP می‌شود

رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی در تشریح تاثیرات اقتصادی توسعه اینترنت پهن باند گفت: هر ۱۰ درصد افزایش در توسعه پهن باند، یک درصد در تولید ناخالص ملی تأثیر دارد.

صادق عباسی شاهکوه روز دوشنبه در مراسم افتتاح پروژه فیبر نوری FTTX که در محل وزارت ارتباطات برگزار شد اظهار کرد: یکی از برکات کرونا، آموزش‌های مجازی و دورکاری بود که به همه ثابت کرد پهن باند نقش مهمی در زندگی همه دارد. همچنین طی این دو سال حس کردیم اتکا به شبکه موبایل نمی‌تواند کافی باشد زیرا همواره با محدودیت‌هایی روبرو است و جوابگوی نیازهای ما نیست. رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی با اشاره به اینکه حالا دیگر نیاز داریم تا حتما شبکه فیبر نوری داشته باشیم گفت: رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش شکاف دیجیتالی، توسعه کالا، افزایش کیفیت تجربه کاربر، کاهش هزینه انرژی، اشتغالزایی، افزایش کیفیت، عدم وابستگی به توسعه شبکه صنایع از جمله مزیت‌های شبکه فیبر نوری به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد که هر ۱۰ درصد افزایش در توسعه پهن باند، یک درصد در تولید ناخالص ملی تأثیر دارد و در ادامه افزود: پوشش ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت دسترسی ۲۵ مگابیت بر ثانیه، «پوشش ۱۰۰ درصد جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه» و «امکان اتصال و دسترسی پرسرعت سازمانها، مراکز آموزشی، پژوهشی، حوزوی، کسب و کارها و کاربران تجاری با حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه از اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات در دسترسی به اینترنت ثابت به شمار می‌روند.

عباسی شاهکوه با تاکید براینکه ما در شبکه ثابت وضعیت خوبی نداریم، گفت: نیاز به برنامه جدی در این خصوص وجود دارد که خوشبختانه مصوبات شورای عالی فضای مجازی به شبکه ثابت اختصاص پیدا کرده است. وی ادامه داد: سیاست وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم پروژه فیبر نوری تا منازل بوده است که آن را در دستور کار خود قرار داده است و بناست ظرف ۳.۵ سال باقیمانده دولت، ۲۰ میلیون پورت پرسرعت را راه اندازی کنیم.

رییس رگولاتوری گفت: طبق برآوردهای جمعیتی و خانواری سال ۱۴۰۰ مرکز آمار، ۷۵.۸ درصد از جمعیت در مناطق شهری زندگی می‌کنند؛ همچنین ۱۶ درصد در تهران، ۲۲ درصد در ۷ کلانشهر، ۱۶ درصد در مراکز استان‌ها زندگی می‌کنند و ما باید کاری کنیم که بتوانند تمام خدمات مربوط به فیبر نوری را دریافت کنند. وی تاکید کرد: باید ابزارها طوری تقسیم بندی شوند که هزینه‌ها هدر نروند و از طرفی سرویس دهی به مردم انحصاری نباشد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی خاطرنشان کرد: توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴۰ هزار پورت نوری بوده است. عباسی در پایان اظهار کرد: باید برای توسعه شبکه فیبر نوری به دو اصل توجه کنیم. اول اینکه برای بخش خصوصی به صرفه و اختصاصی باشد و دوم لازم است که تحریک تقاضا صورت گیرد که ضروری است دولت در این زمینه حمایت‌هایی داشته باشد.

منبع
مهر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا