اسپیس ایکسفضا

بوستر موشکی که به زودی با ماه برخورد می‌کند

این شی احتمالا بخشی از یک موشک چینی قدیمی است

چندی پیش بیل گری (Bill Gray) ستاره‌شناس و محقق ردیابی فضایی پیش‌بینی کرد که تکه‌ای از موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس که حدود هفته سال پیش در فضا رها شده بود، به سطح کره ماه برخورد خواهد کرد.

این خبر اگرچه در آن زمان، سروصدای زیادی به پا کرد اما او اخیرا نظر خود را تغییر داد و عنوان کرد که در بررسی‌ها و ردیابی‌های خود به این نتیجه رسیده که این شی در حال حرکت به سمت ماه، متعلق به موشک فالکون ۹ نیست بلکه بخشی از یک موشک قدیمی‌ چینی است.

این ستاره‌شناس که از ماه مارس ۲۰۱۵، این شی را تحت نظر و ردیابی داشته، اعلام کرد که این شی برای اولین بار در جریان طرح Catalina Sky Survey که برای شناسایی سیارک‌های خطرناک برای زمین راه‌اندازی شد، مشاهده شد.

محققان در بررسی‌ها خود متوجه شدند که این شی همانند دیگر سیارک‌ها به دور خورشید نمی‌چرخد و در عوض به دور زمین در گردش است و این یعنی، شی مذکور توسط بشر ساخته و در فضا رها شده است.

در ابتدا، شواهدی وجود داشت که نشان می‌دهد این شی، بخشی از موشک شرکت اسپیس ایکس است؛ به ویژه آنکه به قسمت بالایی فالکون ۹ شبیه بود که در فوریه ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شد و ماهواره «دیسکاور» را در مدار قرار داد.

موشک اسپیس ایکس برای رساندن این ماهواره به نقطه مدنظر، می‌بایست تا ارتفاع بسیار زیادی بالا می‌رفت و از آنجایی که این شی تقریبا دو روز پس از لحظه پرتاب، از کنار ماه عبور کرد، تصور شد که این شی بخشی از موشک فالکون ۹ است.

با این حال، گری به این موضوع اقرار می‌کند که شناسایی اشیا در فضا، همیشه دقیق نیست. وی با انتشار پستی نوشت: اگرچه شواهد بسیار خوبی برای تشخیص دقیق این شی وجود داشت، اما هیچ چیز قطعی نبود.

حال این شی توجه همگان را به خود جلب کرده است چراکه طبق پیش‌بینی این ستاره‌شناس، شی مذکور در تاریخ چهار مارس با ماه برخورد خواهد کرد. اما پس از بررسی‌های دقیق‌تر و جزییات دریافتی از سازمان فضایی ناسا، وی تقریبا متقاعده شده که این شی، بخشی از یک موشک چینی قدیمی‌ و به احتمال بسیار زیاد از موشک لانگ مارچ ۳C است که ماموریت Chang’e ۵T۱ به ماه را در اکتبر ۲۰۱۴ به انجام رساند.

این ستاره‌شناس می‌گوید: من فکر می‌کنم که با توجه به زنجیره‌ای از شواهد موجود، می‌توانیم بگوییم که این شی بخشی از موشگ لانگ مارچ ۳C چینی‌هاست. وی ادامه داد که به همین دلیل، باید در مورد بوستر موشک‌هایی که به فضا پرتاب می‌شوند، اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کرد.

طبق نظر این محقق ردیابی فضایی، دیدگاه بسیاری از افراد نسبت به این اشیا این است که چون در فضا هستند، دیگر لزومی‌ به توجه به آنها وجود ندارد. در حال حاضر، هیچ نهاد رسمی‌ به طور مداوم، بقایای موشک‌هایی را که در اعماق فضا می‌روند، ردیابی نمی‌کند.

گری در پایان این نکته را یادآور می‌شود که نهادهای پرتاب‌کننده موشک‌های فضایی، می‌بایست آخرین اطلاعات مربوط به موقعیتی را که موشک در آن ردیابی شده، ثبت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا