ایرانموبایل

واردات ۲.۹ میلیارد دلاری موبایل در ۹ ماه ابتدایی سال جاری

در این بازه مجموعا ۱۳ میلیون دستگاه موبایل وارد کشور شده است

طبق گزارش گمرک ایران از آخرین وضعیت واردات گوشی در سال ۱۴۰۰، در ۹ ماه ابتدایی امسال ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار و ۸۲۲ دستگاه گوشی به ارزش ۲ میلیارد و ۹۴۲ هزار دلار وارد ایران شده است که از نظر تعداد ۴۲.۵ درصد و از نظر ارزش ۱۱۷ درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گفته عسگری٬ سرپرست معاونت فنی گمرک ایران٬ از حجم گوشی وارداتی در ۹ ماهه امسال ۶۷۰ هزار و ۳۵۷ دستگاه مربوط به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار  به ارزش ۸۱۰ میلیون و ۹۳۳ هزار دلار است و گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار نیز از واردات انجام شده، حدود ۱۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۴۶۷ دستگاه به ارزش بیش از ۲.۱ میلیارد دلار سهم داشته‌اند.

درآمد ۲.۴ میلیارد تومانی دولت در دی‌ماه 

سرپرست معاونت فنی گمرک ایران در رابطه با درآمد دولت از محل عوارض واردات گوشی در سال جاری نیز با اشاره به این که حقوق ورودی گوشی بالای ۶۰۰ دلار بر اساس قانون بودجه امسال ۱۲ درصد و گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار ۶ درصد است گفت که در دی ماه ۲.۴ میلیارد تومان از محل عوارض واردات گوشی درآمد برای دولت ثبت شده است.

لازم به ذکر است که احتمال می‌رود سیاستگذاران سختگیری بیشتری بر واردات این دسته از محصولات اعمال کنند و دست‌کم تعرفه واردات گمرکی را چند درصدی افزایش دهند. با این‌حال فعالان بازار معتقدند شرایط بازار موبایل به قدری خراب است که هیچ کششی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و بعید است که سال آینده نیز تغییر چندانی در مورد تعرفه‌های گمرکی اتفاق بیفتد. سخنگوی گمرک نیز قویا تاکید دارد که ابهام در سرنوشت تعرفه‌ها دستاویز سوداگران قرار نگیرد و تا زمانی که قانون‌گذاران تصمیم قطعی در این باره نگرفته‌اند، مردم از هرگونه خرید هیجانی خودداری کنند تا به این ترتیب مصرف‌کنندگان قربانی نهایی این شرایط نشوند.

در همین راستا بخوانید: بازار موبایل ایران همچنان در رکود

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا