تکنولوژی

سلطه اسپاتیفای بر بازار استریم موزیک در جهان

اسپاتیفای با ۳۱ و اپل با ۱۵ درصد در جایگاه اول و دوم این صنعت قرار دارند

اسپاتیفای توانست با تصاحب سهم ۳۱ درصدی از بازار استریم موزیک در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، خود را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده سرویس استریم موزیک در جهان معرفی کند.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی Midia Research، پس از اسپاتیفای که توانست بیشترین سهم را در حوزه استریم موزیک از آن خود کند، شرکت اپل با کسب ۱۵ درصد از این بازار در رده دوم ایستاد و شرکت‌های آمازون موزیک و تنسنت موزیک نیز به طور مشترک و با اختصاص ۱۳ درصد در این بازه زمانی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

انتشار این گزارش که مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ است، نشان می‌دهد که تا چه اندازه، تحلیل و بررسی این حوزه برای پی بردن به عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس استریم موزیک زمان‌بر است. بنابراین، اگرچه ممکن است تعداد مشترکان و همچنین سهم شرکت‌ها در ماه‌های بعد تغییر کند، اما با این گزارش می‌توان به مقایسه‌ای از نحوه فعالیت‌های شرکت‌های استریم موزیک در جهان پی برد.

شرکت اسپاتیفای تقریبا در هر سه ماه، آماری را از تعداد مشترکان خود منتشر می‌کند اما رقبایی مانند اپل و آمازون، تمایل چندانی به ارائه آماری از تعداد مشترکان و عملکرد سرویس‌های خود در این حوزه ندارند.

گزارش Midia Research‏ نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال گذشته میلادی، ۵۲۳.۹ میلیون نفر جزو مشترکان سرویس‌های استریم موزیک بودند که سهم اسپاتیفای از این تعداد کاربر، برابر با ۱۶۲.۴ میلیون مشترک عنوان شده که برای دریافت این خدمات، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند.

طبق برآوردهای این مرکز تحقیقاتی، ۷۸.۶ میلیون مشترک در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ از سرویس استریم اپل موزیک استفاده کردند و تعداد مشترکان آمازون موزیک و تنسنت موزیک نیز به طور جداگانه، ک‌می‌بیشتر از ۶۸.۱ میلیون نفر تخمین زده شد.

جایگاه پنجم نیز به یوتیوب موزیک رسید که توانست با ۴۱.۹ میلیون مشترک، ۸ درصد از این حوزه را به خود اختصاص دهد. در این گزارش آمده که بازار استریم موزیک همچنان در حال است و به نسبت سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، رشدی ۲۶.۴ درصدی داشته است.

اگرچه اسپاتیفای در این گزارش، رتبه نخست را از آن خود کرده اما این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد که سهم این شرکت از ۳۳ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ به ۳۱ درصد در مدت زمان مشابه سال بعد تقلیل یافته است.

به گفته Midia‏، این افت عملکرد اسپاتیفای به دلیل حضور موفق آمازون و یوتیوب موزیک بوده به طوری که طبق آمار این شرکت، یوتیوب موزیک در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، رشدی ۵۰ درصدی را تجربه کرد. همچنین میزان رشد برای بازارهای نوظهور همانند یاندکس، تنسنت و نت‌ایست در مجموع، رشدی ۳۷ درصدی را ثبت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا