ایراناینترنت

واگذاری نیم میلیون پورت فیبر نوری امسال انجام می‌شود

وزیر ارتباطات: معنایی ندارد وقتی که در منزل هستید، از ارتباطات تلفن همراه خود استفاده کنید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دهه فجر شاهد برنامه کلان و زمان‌بندی وزارت ارتباطات خواهیم بود و تعداد زیادی پورت فیبر نوری آماده واگذاری هم اعلام می‌شود تا مردمی که در آن مناطق هستند، بتوانند از این فناوری استفاده کنند. برنامه ما آن است که نسبت ۸۰ به ۲۰ استفاده از اینترنت همراه به ثابت را برعکس کنیم و ترافیک اصلی مردم از طریق خطوط ثابت تامین شود.

عیسی زارع‌پور امروز در حاشیه مراسم اتصال ۱۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات، درباره اختلالات این روزهای ارتباطات سیار اظهار کرد: اقدام لازمی که باید انجام شود و در همه کشورهای دیگر وجود دارد، توسعه ارتباطات ثابت است. ما باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت ارتباطات ثابت و اینترنت خانگی و شبکه محل کارشان هدایت کنیم. معنایی ندارد وقتی که در منزل هستید، از ارتباطات تلفن همراه خود استفاده کنید. چنین توسعه‌ای در گذشته اتفاق نیفتاده و ۸۰ درصد نیاز ترافیکی مردم روی تلفن همراه آمده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های ارتباطات سیار و فرکانسی که به آنها واگذار شده، بیان کرد: اگر روند به همین شکل ادامه پیدا می‌کرد، اوضاع به مراتب بدتر می‌شد، اما از ابتدای دولت سیزدهم ما توسعه ارتباطات ثابت را به عنوان یک راهکار بلندمدت در دستور کار قرار دادیم که البته در کوتاه‌مدت این کار را آغاز کردیم. بنا داریم امسال حدود نیم میلیون فیبر نوری را راه‌اندازی کنیم و این مسیر با سرعت تداوم پیدا خواهد کرد. این راهکار باید صورت بگیرد و نسبت ۸۰ به ۲۰، باید برعکس شود و ترافیک اصلی مردم از طریق خطوط ثابت تامین شود که باعث رضایتمندی هم خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: می‌توانیم روی ارتباطات ثابت، سرعت‌های چندصد مگی در اختیار مردم قرار دهیم و هموطنان می‌توانند شاهد تجربه‌های برتری از دریافت سرعت اینترنت باشند. اکنون طبق آمار منتشره، میانگین سرعت ایران در حوزه ارتباطات سیار ۲۴ مگ و ارتباطات ثابت ۹ مگ است، اما این سرعت شایسته مردم نیست، مخصوصا اینکه خیلی از کسب‌وکارها و زندگی مردم به‌ویژه در دوره کرونا، وابسته به ارتباطات پرسرعت شده است. ما برنامه‌های متعددی پیش‌بینی کردیم، در لایه‌های مختلف ازجمله دسترسی و زیرساخت و حوزه ترافیک بین‌الملل تا شاهد افزایش کیفیت شبکه در ماه‌های آتی باشیم.

وعده ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری، عملیاتی است

زارع‌پور در پاسخ به اینکه ضمانت ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم چیست، گفت: همه باید پای کار بیایند، آنچه باعث شده با قاطعیت این عدد را اعلام کنیم، همگرایی موجود بین دستگاه‌ها در دولت سیزدهم است. دیروز ما در جلسه‌ای با وزارت نیرو، توافقاتی انجام دادیم تا از شبکه توزیع برق سراسر کشور استفاده کنیم که این پروژه با سرعت بیشتری جلو برود، سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت کشور و شهرداری‌ها هم باید پای کار بیایند که این پروژه ملی به نتیجه برسد. ما در دهه فجر شاهد برنامه کلان و زمان‌بندی وزارت ارتباطات خواهیم بود و تعداد زیادی پورت آماده واگذاری هم اعلام می‌شود تا مردمی که در آن مناطق هستند، بتوانند از این فناوری استفاده کنند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: شبکه زیر ساخت کشور ظرفیت خوبی دارد و حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داریم؛ کل ترافیک ما ۱۰ ترابیت بر ثانیه است اما در حال تقویت آن هستیم. برنامه داریم که تا پایان دولت سیزدهم این را به ۱۰۰ ترابیت بر ثانیه برسانیم و همین الان قرارداد ۲۰ ترابیت بر ثانیه با استفاده از تجهیزات بومی بسته شده و در دهه فجر عملیات آن آغاز می‌شود.

همکاری با چین برای ارتقای کیفیت اینترنت ثابت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تأیید همکاری با چین در حوزه ICT گفت: توسعه فناوریهای مرتبط با ۵G و اینترنت ثابت را با همکاری کشورهایی از جمله چین در دستور کار داریم. وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا در توافق ایران و چین همکاری‌هایی در حوزه فناوری ارتباطات مثل ۵G پیش بینی شده است، گفت: بله، ما در همکاری‌هایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه ۵G و هم کیفیت بخشی ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

زارع پور افزود: همچنین توسعه حضور پلتفرم‌های ایرانی در کشورهای همسایه را مد نظر داریم. ظرفیت‌های خوبی در کشورهای مختلف وجود دارد و ما می‌توانیم استفاده کنیم و همکاری‌های متقابل می‌تواند منجر به رشد و توسعه صنعت ICT در کشور شود.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا