گوناگون

سئو محتوا با ۱۰ تکنیک شگفت انگیز

مهم‌ترین اصل در جلب نظر مثبت کاربران اینترنت، ارائه یک محتوای کاربردی و ارزشمند به آن‌ها است. مالکان سایت‌ها با تولید و سئو محتوا به شکل درست، می‌توانند خیلی زود شاهد پیشرفت مجموعه و کسب‌وکار خود در بستر اینترنت باشند. از نظر سئودانان برای رسیدن به نتیجه مثبت برپایه محتوا، باید به نکات مهمی توجه داشت. طی این مطلب قصد داریم تا شرح دهیم یک محتوای خوب همراه با سئو تا چه حد می‌تواند در ارتقای رتبه سایت‌تان تاثیرگذار باشد. با ما همراه باشید.

سئو محتوا چیست؟

پیش از آنکه در مورد سئو محتوا صحبت کنیم، بهتر است تا ابتدا سئو و محتوا را به شکل جدا تعریف نماییم. محتوا به هر آن چیزی اطلاق می‌شود که توسط فرد یا افرادی دیده یا شنیده می‌شود. محتوا انواع مختلفی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محتواهای صوتی، تصویری، ویدئویی و متنی اشاره کرد. بیشتر سایت‌ها جهت افزایش سرعت رسیدن به موفقیت، سعی می‌کنند تا محتوای مختلف خود را در قالب متن و همراه با اصول سئو به مخاطبان‌شان ارائه دهند. اگر چندان با دنیای موتورهای جستجو آشنا نباشید، ممکن است این سوال در ذهن‌تان ایجاد شود که سئو چیست؟ به مجموعه اقداماتی که به منظور بهینه سازی سایت و بهتر دیده شدن آن توسط موتورهای جستجو انجام می‌شوند، سئو می‌گویند. بهینه سازی سئو سایت دارای اهمیت بالایی است و توجه به آن می‌تواند نتایج بسیار اثربخشی را برای سایت‌تان به ارمغان بیاورد. به طور کلی به تولید یک محتوا در چارچوب اصول صحیح سئو، سئو محتوا می‌گویند که امروزه بسیاری از سایت‌های موفق با تیکه بر آن توانسته‌اند به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو دست پیدا کنند.

معرفی ده تکنیک شگفت‌انگیز برای سئو محتوا

هنگام تولید محتوا باید به موارد مختلفی توجه داشت و در عین حال باید تکنیک‌های موثری را روی آن پیاده‌سازی نمود تا به خوبی از سوی کاربران موتورهای جستجو، ازجمله گوگل، دیده شود. در ادامه ده تکنیک موثر در تولید محتوا را شرح خواهیم داد تا از آن‌ها به بهترین شکل ممکن بهره ببرید.

۱. تولید محتوای کاربردی

یکی از مهم‌ترین موضوعات در مبحث تولید محتوا، تولید متن به شکل کاربردی و ارزشمند است. کاربران در فضای اینترنت به دنبال مطالبی هستند که در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین پاسخ را به آن‌ها بدهند؛ بنابراین در نگارش محتوای خود حتما پرسونای مخاطب را درنظر بگیرید. شما باید بدانید در موضوعی که می‌نویسید، ممکن است چه چیزهایی سوال اصلی کاربران و مخاطبان باشند و باید روی همان‌ها کار کنید. برای اینکه محتوای خود را به شکلی بنویسید که بتواند کاملا پاسخگوی نیازهای کاربران باشد، می‌توانید از مطالب سایت‌های برتر در این زمینه استفاده کنید.

کمک گرفتن از سایت‌های معتبر بدان معنا نیست که شما محتوای خود را عینا طبق محتوای این سایت‌ها بنویسید. به طور مثال فرض کنید که قصد دارید محتوایی درمورد معرفی بهترین دوربین‌های عکاسی بنویسید؛ جهت اینکه بدانید در این مطلب مخاطب ممکن است چه سوالاتی برایش ایجاد شود، می‌توانید به مطالب سایت‌های برتر در این زمینه مراجعه کرده و نظرات مربوط به مطالب آن‌ها را با دقت مطالعه کنید. در بخش نظرات، کاربران معمولا بسیاری از سوالات خود را مطرح می‌کنند. با الگو گرفتن از سوالات و نظرات کاربران در بخش نظرات این سایت‌ها می‌توانید مطلبی تهیه کنید که بهترین شکل ممکن نیازها و سوالات کاربران را برطرف کند.

۲. تولید محتوای یونیک و غیرتکراری

تولید محتوای یونیک و بدون کپی یکی دیگر از موارد مهم در سئو محتوا محسوب می‌شود که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. در گذشته سایت‌های متخلف محتواهای تولید شده توسط سایت‌های دیگر را دزدیده و بدون هیچ‌گونه تغییر در سایت خود قرار می‌دادند. این سایت‌ها موفق شدند خیلی زود با این روش متخلفانه به رتبه‌های برتر برسند؛ اما طولی نکشید که گوگل با معرفی الگوریتم‌های مختلف خود، ازجمله الگوریتم پاندا، این سایت‌ها را شناسایی کرد و جریمه‌های سنگینی را برای آن‌ها درنظر گرفت. پس از معرفی الگوریتم پاندا، مالکان سایت‌های متخلف پی بردند که تنها با تولید محتوای یونیک و اختصاصی است که می‌توانند بار دیگر طعم رتبه‌های برتر را بچشند.

۳. استفاده به‌اندازه از کلمات کلیدی

بر هیچ یک از متخصصان و کارشناسان سئو پوشیده نیست که استفاده درست از کلمات کلیدی، در افزایش سرعت دیده شدن مطلب توسط موتورهای جستجو بسیار موثر خواهد بود. پس از اینکه مالکان سایت و کارشناسان سئو پی بردند که استفاده از کلمات کلیدی می‌تواند تاثیر بسزایی در ارتقای رتبه سایت‌ها داشته باشد، بسیاری از مطالب خود را با این کلمات بمباران کردند. کار به جایی کشید که این افراد عملا رضایت کاربران را کنار گذاشته و تنها شروع به ساخت صفحاتی بی‌معنی با کلمات کلیدی مختلف کردند.

گوگل متوجه شد که سایت‌ها دیگر به رضایت مخاطبان اهمیتی نمی‌دهند و تنها مطالب خود را برای جلب نظر ربات‌هایش آماده می‌کنند. در این زمان گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را طراحی کرد تا به شکل گسترده با این سایت‌های متخلف برخورد کند. این الگوریتم به همراه الگوریتم‌های دیگر گوگل خیلی زود سایت‌های متخلف را شناسایی کرده و جریمه‌های سنگینی را برای آن‌ها درنظر گرفتند. امروزه سایت‌ها می‌دانند که دیگر به مانند گذشته نمی‌توانند مطالب خود را با کلمات کلیدی مختلف بمباران کنند و شاهد نتیجه‌ای معجزه‌آسا باشند. استفاده درست و به اندازه از کلمات کلیدی تا حد زیادی در دیده شدن سایت‌تان موثر خواهد بود.

در سئو محتوا باید به انتخاب درست کلمات کلیدی اصلی و فرعی نیز توجه داشته باشید. کارشناسان مطرح سئو اعلام کرده‌اند بهترین کلمات کلیدی آن‌هایی هستند که بیشترین جستجو، کمترین رقابت و بیشترین ارتباط را با موضوع سایت شما دارند. البته امروزه با گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی، عملا انتخاب کلماتی که دارای تمامی این ویژگی‌ها به صورت همزمان باشند، تا حد زیادی غیرممکن است. جهت انتخاب بهترین کلمات کلیدی در زمینه‌های گوناگون می‌توانید از ابزارهای کاربردی KWFinder و Keyword Planner استفاده نمایید.

۴. لینک‌سازی

سئو محتوا دنیای عظیمی دارد؛ یکی از مواردی که هنگام نگارش محتوای خود باید آن را درنظر بگیرید، استفاده از کلماتی هستند که باید برای لینک‌سازی داخلی از آن‌ها بهره بگیرید. این کلمات که در بطن متن به آن‌ها لینک داده می‌شوند، در سئو به انکرتکست‌ها معروفند. تجربه نشان داده که با لینک‌سازی درست می‌توانید مطالب خود را به بهترین شکل ممکن به گوگل معرفی کنید. متخصصان سئو کلاه سیاه از این روش نیز نگذشتند و تکنیک‌های مختلفی را برای حداکثر بهره‌وری از آن پیاده‌سازی نمودند؛ این متخصصان طی اقدامی متخلفانه دست به لینک‌سازی افراطی (به‌خصوص در زمینه لینک‌سازی خارجی) زده و سعی کردند تا از این موضوع نیز نهایت استفاده را برای افزایش سرعت نتیجه‌گیری ببرند. اما گوگل این بار با معرفی الگوریتم پنگوئن، با این روش کلاه سیاه نیز مبارزه کرده و افراد متخلف را ناکام گذاشت.

۵. استفاده صحیح از تگ‌های H

تگ‌های H۱ تا H۶ می‌توانند به شما کمک کنند تا اهمیت محتوای خود را به ترتیب به گوگل معرفی کنید. درواقع ربات‌های گوگل تا حد زیادی با بررسی این تگ‌ها می‌توانند به محتوای صفحات شما پی برده و آن را درک کنند؛ علاوه‌بر این موضوع، استفاده از این تگ‌ها می‌تواند سازماندهی درستی را به متن شما هدیه کند. تگ H۱ که به آن تگ عنوان نیز می‌گویند، دارای اهمیت بسیار زیادی است. درواقع ربات‌های گوگل با ورود به صفحه مطلب، به‌واسطه این تگ تا حد زیادی با محتوای صفحه آشنا شده و آن را درک می‌کنند. استفاده از تگ‌های H۲ تا H۶ نیز در سئو محتوا می‌تواند بسیار موثر واقع شود. کارشناسان و متخصصان سئو بارها تاکید کرده‌اند که بهتر است از کلمات کلیدی مرتبط در این تگ‌ها استفاده کنید تا شاهد بازدهی بهتر مطلب خود باشید؛ البته در استفاده از این تگ‌ها نباید افراط به خرج دهید.

۶. استفاده از تصاویر بهینه و جذاب

توجه به اصول محتوای متنی و چارچوب درست آن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در ارتقای رتبه سایت داشته باشد؛ اما در کنار محتوای متنی کاربردی، باید حواس‌تان به تصاویر درون آن نیز باشد. درواقع تصاویر می‌توانند نقش بسیار مهمی در سئو محتوا و جلب نظر مخاطبان داشته باشند. در درجه نخست باید توجه داشته باشید که تصویر موردنظر با محتوای متن‌تان کاملا ارتباط داشته باشد و در عین حال بتواند مورد توجه مخاطب قرار بگیرد. در درجه بعد این عکس باید به خوبی بهینه سازی شده باشد تا منجر به کاهش سرعت بارگذاری صفحه نشود. در آخر نیز جهت حداکثر بهره‌وری از سئو تصویر، حتما باکس توضیحات عکس را پر کرده و توضیح کوتاهی راجع‌به آن بدهید. ممکن است بسیاری از افراد به انتخاب تصویر برای متن خود توجه زیادی نداشته باشند؛ اما اهمیت دادن به این مقوله می‌تواند کمک بسیار زیادی به صفحات مختلف سایت شما بکند.

۷. توجه به علائم نگارشی و عدم وجود غلط املایی

هنگامی که مطلبی را می‌نویسید، باید حتما به رعایت علائم نگارشی در آن توجه داشته و مطلب را بدون هرگونه غلط املایی به نگارش دربیاورید. وجود هرگونه غلط املایی و اشتباه نگارشی باعث می‌شود که مخاطب نسبت به مطلب دیدی منفی پیدا کرده و حتی صفحه مورد نظر را ترک کند. این موضوع باعث ارسال سیگنال‌های منفی به گوگل شده و درنهایت منجر به کاهش رتبه سایت می‌شود. در کنار عدم استقبال مخاطبان، الگوریتم‌های محتوایی گوگل ازجمله پاندا و مرغ مگس خوار، توجه زیادی به رعایت اصول نگارشی دارند و در صورت تشخیص هرگونه اشتباه، به مرور زمان رتبه سایت‌تان را در موتور جستجو دچار افت خواهند کرد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، ابتدا سعی کنید تا به شکل درست اصول نگارشی را یاد بگیرید و در درجه بعدی حتما متنی را که نوشته‌اید بازخوانی کنید و ایرادات احتمالی آن را برطرف سازید. این موضوع می‌تواند در امر سئو محتوا تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

۸. نگارش اصولی توضیحات متا

توضیحات متا نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهم در امر تولید محتوا به حساب می‌آید که متاسفانه توجه زیادی به آن نمی‌شود. توضیحات متا درواقع همان توضیحاتی هستند که کاربر پس از جستجوی درخواستش در موتورهای جستجو، زیر نتایج نشان داده شده آن را مشاهده می‌کند. این توضیحات می‌توانند نقش بسیاری موثری در جلب کاربران به صفحه موردنظر داشته باشند. اگر این توضیحات به شکل درست نوشته شده و مخاطب را درگیر کنند، می‌توانید مطمئن باشید که مطلب‌تان بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت. بنا به اعلام متخصصان سئو، استفاده از کلمات کلیدی در این توضیحات می‌تواند بسیار کارآمد و موثر واقع شود. اگر تا به حال به توضیحات متا مطالب خود توجه نداشتید، حتما از این به بعد به شکل ویژه روی آن‌ها تمرکز کنید تا نتایج مثبت آن را مشاهده کنید.

۹. عدم استفاده از جملات و پاراگراف‌های طولانی

در سئو محتوا باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ وجه از جملات و یا پاراگراف‌های طولانی در مطلب خود استفاده نکنید. استفاده از جملات طولانی علاوه‌بر آنکه باعث خستگی مخاطب می‌شود، نمی‌تواند منظور را به خوبی بیان کند. به طور کلی گوگل نیز استفاده از جملات یا پاراگراف‌های طولانی را نمی‌پذیرد و آن را به‌عنوان نکته‌ای منفی در مطلب‌تان ثبت می‌کند. جهت جلب نظر مثبت مخاطبان از جمله‌هایی کوتاه و در عین حال جذب‌کننده استفاده کنید تا مخاطب به خواندن مطلب تا انتها ترغیب شود و بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند.

۱۰. دعوت از مخاطب جهت ارسال نظر

ارسال نظر و فعالیت کاربران در صفحات مختلف سایت‌تان، باعث آن می‌شود که گوگل آن را یک امتیاز بسیار ویژه به حساب آورده و شما را به عنوان یک مرجع معتبر در زمینه فعالیت‌تان بشناسد. در سئو محتوا باید متن خود را به شکلی بنویسید که مخاطب ترغیب شود نظر خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد. فرض کنید که مطلبی در مورد بهترین فیلم‌های اکشن نوشته‌اید؛ در انتهای این مطلب و پس از معرفی لیست خود، می‌توانید از کاربران بخواهید که اگر فکر می‌کنند فیلم دیگری می‌تواند در این لیست حضور داشته باشد، در بخش نظرات آن را با دیگران درمیان بگذارند. این روش یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات جهت دریافت نظرات کاربر محسوب می‌شود. متخصصان همواره استراتژی‌های مختلفی را به کار می‌برند تا بتوانند کاربران را به ارائه نظرات و یا پیشنهادات در صفحات مختلف سایت ترغیب کنند.

معرفی بهترین مجموعه خدمات‌رسان در زمینه سئو محتوا

اگر قصد دارید تا مطالب خود را به صفحات برتر برسانید و محتوای خود را برپایه اصول صحیح سئو منتشر کنید، می‌توانید از مشاوره و خدمات مجموعه سئو دانان بهره ببرید. هم‌اکنون با مراجعه به سایت این مجموعه به آدرس اینترنتی https://seodanan. ir می‌توانید از خدمات مختلف این شرکت، ازجمله سئو محتوا، بهره برده و از کارشناسان ماهر آن‌ها کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا