تکنولوژیصنعت هوایی

هواپیماهای فدکس به سیستم دفاعی لیزری مجهز می‌شوند

شرکت پستی فدکس (FedEx) قصد دارد تا هواپیماهای خود را به سامانه دفاعی لیزری مجهز کند.

به گزارش رویترز، شرکت فدکس اخیرا درخواستی را به منظور دریافت مجوز جهت استفاده از سیستم لیزری ضدموشک در ناوگان هوایی ایرباس A۳۲۱-۲۰۰ برای اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) ارسال کرده است.

این سیستم قادر است از طریق هدایت انرژی لیزرهای مادون قرمز به سمت موشک‌های که به سمت هواپیما می‌آیند، ردیابی آنها را مختل کنند. این شرکت پستی برای اعتباربخشی به درخواست خود، به چند سانحه در کشورهای جهان اشاره کرد که در آن از سیستم‌های دفاعی هوایی، علیه هواپیماهای غیرنظامی‌استفاده شد.

فدکس برای اولین بار، درخواست خود برای استفاده از سیستم لیزری را در اکتبر ۲۰۱۹ ثبت کرد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیز اعلام کرد که اگرچه صدور چنین مجوزها و استفاده از این سیستم‌ها، امکان‌پذیر است اما نیازمند بررسی «شرایط ویژه‌ای» است که می‌بایست قبل از به‌کارگیری لیزرها مورد توجه قرار گیرند.

همچنین در این سیستم باید قابلیت‌های ایمنی تعبیه شود تا از فعالسازی آن بر روی زمین جلوگیری شود و به مردم و دیگر هواپیماها آسیب نرساند. البته ایده استفاده از چنین سیستم‌هایی در هواپیماها چندان هم جدید و دست اولی نیست به طوری که برخی از هواپیماهای تجاری آمریکایی در سال ۲۰۰۸ به سیستم‌های ضدموشک مجهز شدند و شرکت فدکس نیز در تست سیستم اقدام متقابل شرکت Northrop Grumman که در همان سال‌ها صورت گرفت، همکاری داشت.

با این حال، درخواست صدور مجوز برای شرکتی چون فدکس که در زمینه ارائه خدمات پستی فعالیت دارد، کمی‌عجیب و اقدامی‌نادر به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد که با این اقدام، سایر شرکت‌هایی که از هواپیماهای تجاری استفاده می‌کنند، چنین رویه‌ای را در پیش گیرند و بخواهند از این سیستم‌ها استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا