ایراناینترنت

آیا طرح «تعرفه نیم‌بها برای ترافیک داخلی» از سال آینده حذف می‌شود؟

رگولاتوری: احتمالا مدل «اسپانسر دیتا» پیاده‌سازی خواهد شد

چندماهی است زمزمه‌هایی از لزوم افزایش قیمت سرویس‌های اینترنتی از سوی اپراتورها و رگولاتوری به گوش می‌رسد. با اینحال فعلا و به دلیل ممنوعیت مجلس برای افزایش قیمت اینترنت در سال جاری، اصلاح تعرفه‌ها به سال آتی موکول شده است. اما به نظر می‌رسد اصلاح تعرفه‌ها محدود به افزایش قیمت برخی سرویس‌ها خصوصا سرویس‌های اینترنت سیار نباشد و احتمالا این موضوع ابعاد گسترده‌تری پیدا کند. یکی از موضوعاتی که اخیرا از سوی رگولاتوری مورد بحث و بررسی قرار گرفته محاسبه ترافیک سایتهای داخلی بر اساس تعرفه نیم بهاست و گفته می‌شود احتمالا این طرح نیز در سال آتی متوقف می‌شود و مصرف کاربران بر روی سایتهای داخلی نیز با تعرفه معمول محاسبه خواهد شد.

این روزها شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت دچار مشکلات مالی شده و بسیاری از آنها بازار خود را به اپراتورهای موبایلی باخته اند. زیرا با اختلاف قیمتی اندکی که سرویس‌های ثابت و سیار دارند، کاربران به استفاده از سرویس‌های اینترنت ثابت بی‌میل شده و درنتیجه شرکت‌های FCP در حال از دست دادن مشترکانشان هستند.   کارشناسان معتقدند این موضوع و نداشتن صرفه اقتصادی ارائه سرویس‌های ثابت، به تدریج موجب حذف تدریجی سرویس دهندگان اینترنت ثابت خواهد شد و این صنف و سایر خدماتی که به ارتباطات ثابت وابسته هستند را دچار مشکل خواهد کرد.

انتقاد رگولاتوری از تعرفه نیم‌بها

در این راستا صادق عباسی شاهکوه -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- در نشست تخصصی «طراحی و تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات» که گزارش آن بیست و یک دی ماه در وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد، اعلام کرد: نیم‌بها بودن تعرفه ترافیک داخلی برای تولیدکنندگانی که محتوای کم حجمی دارند یا استارت‌آپ‌هایی که در حال شکل‌گیری هستند، مناسب است؛ اما باید با تغییر روش‌ها یا اختیاری کردن تعرفه ترجیحی، مقررات را برای تولیدکنندگان داده‌های حجیم اصلاح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات فراتر از موضوع تعرفه پهنای باند داخلی و بین‌المللی است و تعرفه صرفاً یکی از اجزای آن است و این موضوع را باید از سه منظر استفاده‌کننده، اپراتور و تولیدکننده محتوا بررسی کرد. باید مدلی را تدوین کنیم که استفاده‌کنندگان که از همه ذی‌نفعان مهمتر هستند، خدمات باکیفیت مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه دریافت کنند؛ شاخص قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه خدمات نیز در سند کلان شبکه ملی اطلاعات پیش‌بینی شده است. در چرخه ارایه خدمات، اپراتورها باید سرمایه‌گذاری کرده و شبکه‌شان را توسعه داده و به نحو مناسب نگهداری کنند و تکنولوژی‌هایشان را ارتقاء دهند تا بتوانند خدمات باکیفیت و پایدار را ارایه کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اپراتورها و سرمایه‌گذاران باید انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری را داشته باشند و علاوه بر قدرت سرمایه‌گذاری، سودآوری سرمایه نیز باید مدنظر قرار گیرد. چرا که در این چرخه، اگر سرمایه‌گذار، سود کافی به دست نیاورد، انگیزه سرمایه‌گذاری نخواهد داشت و در پی آن اپراتور نمی‌تواند شبکه خود را برای ارایه کیفیت مناسب، توسعه و ارتقاء دهد و در صورتی که کیفیت مناسب نباشد، حتی اگر قیمت خدمت ارزان باشد، مردم ناراضی خواهند بود.

مشکلات تعرفه نیم‌بها برای VODها

عباسی شاهکوه با تاکید بر اینکه باید در تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات به همه اجزای این چرخه دقت شود، گفت: چند سال پیش، تعیین تعرفه نیم‌بها برای ترافیک داخلی به منظور حمایت از محتوای داخلی از سوی مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز مصوبه‌ای را تدوین کرد تا این موضوع اجرایی شود. در آغاز کار، اجرای این موضوع و نظارت بر تفکیک ترافیک داخلی و بین‌الملل و محاسبه هزینه آن بسیار مشکل بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات انجام شد.

وی تاکید کرد: این موضوع در واقعیت برای برخی از دارندگان محتوا، به‌ویژه کسانی که در آغاز فعالیتشان هستند، انگیزه‌ای برای رشد کارشان بود و اثرات مثبتی هم داشت. ولی در حال حاضر این مصوبه برای برخی فعالان مانند VODها که محتوای حجیم و مصرف ترافیک بالایی دارند، از نظر جذابیت برای سرمایه‌گذاری و تولید محتوا مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی درباره تجربه مدیریت این موضوع در سایر کشورها گفت: کشورهای دیگر نیز وارد تعرفه ترافیک نشده و قیمت یکسانی برای همه در نظر گرفته می‌شود و تولیدکننده محتوا و اپراتور ارایه‌دهنده خدمت در تعامل با یکدیگر در قالب «اسپانسر دیتا» فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر پیاده‌سازی مدل اسپانسر دیتا در کشور افزود: رگولاتوری نباید وارد مسایل تعرفه‌گذاری شود و این موارد باید به‌صورت دوطرفه بین اپراتور ارایه‌دهنده خدمت و تولیدکننده محتوا شکل بگیرد و نقش رگولاتوری در بخش حفاظت از حقوق مصرف‌کننده، نظارت بر این تعامل است.

 

 

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. دوستان بلاخره مشخص شد همراه اول بسته گران کرد حجم منصفانه شده ۵۰ گیگ داخلی ۵۰ گیگ بین الملی یعنی هیچ قیمت زده بالا ۱۰۰ هزارتومان حالا باز ساکت باشید شکایت اعتراض نکنید تا محدودتر هم بکنن لطفاً از سایت آی تی ایران می خوام یک مطلب در سایت بذارم و پیگیر موضوع بشن چرا باید حق مشترک در سکوت خبری بخورند ؟

  2. طرح صیانت اجرا شده به صورت خاموش
    اصل ۸۵ و جلسات و این حرفا برای پرت کردن حواس مردمه
    دارن کم کم سرعت میارن پایین، گرانتر میکنن و محدودتر میکنن که نشه مثل آدم نرمال از اینترنت بین‌الملل استفاده کنیم و در نتیجه آگاهیمون نره بالا
    من و خیلی ها با همین بسته های نامحدود اپلیکیشنهای موبایل تبلت و کامپیوتر آپدیت میکردیم، فیلم و سریال دانلود میکردیم
    و یکی از هدفشون از اینکار اینه که نشه فیلم و سریال دانلود کرد و به زور پول اشتراک فیلیمو, نماوا و … برای تماشای فیلم و سریال سانسور شده بدیم هرچند من تا حالا استفاده نکردم نخواهم کرد

  3. بهرام گفت:
    دی ۲۶, ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۰ ق٫ظ

    سلام دوستان بنده به مدت چند ساله که دارم از نت شبانه دوتا اپراتور استفاده میکنم
    ایرانسل قبل اینکه بسته های نامحدود شبانه رو حذف کنه سرعت به شدت کاهش داد و در حین دانلود قطعی زیادی داشت…علنا داشت پالس میداد که دیگه از نت شبانه استفاده نکنید
    حالا نوبت به همراه اول رسیده بسته شبانه رو فعال کردم روزای اول سرعتش عالی بود دقیقا بعد ۱۰۰ گیگ دانلود سرعت به ۲۵۶ کیلوبایت محدود شد اول فکر کردم مشکل از خطه تا اینکه پیش یکی از دوستام رفتم که توی مرکز خدمات همراه اول بود… بهم گفت سیاست جدید همراه اول اینکه ابتدا سرعت محدود کنن که متقاضیان اینترنت شبانه کم بشه و بعد از اینکه دیکه از نت شبانه استقبال نشد کلا بسته شبانه رو حذف کنن
    دقیقا مثل ایرانسل دارن پالس میفرستن که میخوایم نت شبانه رو حذف کنیم

  4. با سلام
    چرا میرید دنبال حاشیه؟ چرا یه مطلب درمورد وضع خراب نت نامحدود شبانه همراه اول تو سایت نمیذارید هیچ کس نمیدونه چرا همراه اول سرعتهای نامحدود شبانه اورده پایین چرا به مشکلات مردم رسیدگی نمی کنید؟ سخت یه مطلب بذارید تو سایت پیگیر بشید بگید ماجرا چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا