تکنولوژیعلمی

ساخت ابزاری برای سنجش فشار خون از طریق دوربین گوشی

پلتفرم Binah. ai که در زمینه گردآوری و ارائه اطلاعات مربوط به سلامتی فعالیت دارد، اخیرا از اضافه شدن قابلیتی جدید به اپلیکیشن خود خبر داد که قادر است میزان فشار خون افراد را از طریق ویدیویی از چهره آنها محاسبه کند.

چند سالی است که تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، به دنبال ارائه راهکارهایی برای بررسی و محاسبه فشار خود با کمترین میزان خطا و دقت بالا هستند تا افراد بتوانند بدون نیاز به دستگاه‌های پیشرفته، به راحتی در منزل یا محل کار فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند. این قابلیت می‌تواند به ویژه برای آنهایی که از مشکلات و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند، بسیار مفید و کاربردی باشد.

عملکرد این اپلیکیشن به گونه‌ای است که نور منعکس‌شده از صورت فرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و از این طریق، تغییرات جریان خون را محاسبه می‌کند. این تکنیک تحت عنوان فوتوپلتیسموگرافی یا  PPG شناخته می‌شود.

تولیدکنندگان دستگاه‌های پزشکی و اپلیکیشن‌های مرتبط، از این روش برای محاسبه سطح اکسیژن در قسمت‌های مختلف بدن و همچنین ضربان قلب استفاده می‌کنند. علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در این زمینه حاصل شده، اما با این حال، بهره بردن از این تکنیک برای اندازه‌گیری فشار خون کمی‌چالش‌برانگیز است و برخی دانشمندان معتقدند که هنوز داده‌های کافی و مستدلی مبنی بر آنکه نشان دهد می‌توان از نظر بالینی به این روش اعتماد کرد، وجود ندارد.

جوردانا کوهن، از محققان دانشگاه پنسیلوانیا در این باره می‌گوید: من فکر می‌کنم این فناوری از پتانسیل لازم برای استفاده در آینده برخوردار است اما در حال حاضر، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این فناوری به طور کامل قابل اعتماد است و بتوان به گزارش آن اطمینان کرد.

اگرچه ابزارهای مبتنی بر PPG می‌توانند در ردیابی تغییرات فشار خود، تا حدی زیادی موفق عمل کنند اما بسیاری از این ابزارها از یک کاف فشارسنج برای کالیبراسیون استفاده می‌کنند. این در حالی است که در روش شرکت Binah. ai از هیچ کالیبراسیونی استفاده نمی‌شود. دیوید ممان، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: ما تصمیم گرفتیم تا ابزاری را طراحی کنیم که همانند یک دستگاه پزشکی عمل کند.

وی در ادامه عنوان کرد که این شرکت تحقیقاتی را جهت بررسی اعتبار نتایج ابزار خود روی ۲۶۴ نفر انجام داده است. اگرچه هنوز اطلاعاتی در این خصوص منتشر نشده اما این شرکت گزارشی را که حاکی دقت اولیه این ابزار بود، با مشتریان خود به اشتراک گذاشت.

در این بین، ماری ناوار، متخصص قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه تگزارس معتقد است که ارزیابی دقیقی در زمینه نحوه عملکرد این ابزار در افرادی با رنگ پوست متفاوت، دارای مو روی صورت و همچنین افرادی که از آرایش استفاده می‌کنند، صورت گیرد.

مدیرعامل Binah. ai در این باره عنوان کرد که این شرکت آزمایش‌های بالینی گسترده‌ای را برای ازمایش فناوری خود در ماه فوریه راه‌اندازی و از این داده‌ها برای دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو استفاده خواهد کرد.

در حال حاضر و طبق گفته Binah. ai، ابزار طراحی شده توسط متخصصان این شرکت تنها به عنوان یک دستگاه سلامتی استفاده می‌شود و فعلا نمی‌توان برای اهداف پزشکی از آن بهره برد. این شرکت محصولات خود را مستقیما به کاربران نمی‌فروشد، بلکه با شرکت‌های مختلف همانند سازمان‌های بیمه و یا تولیدکنندگان گوشی یا لپ‎تاپ وارد همکاری می‌شود تا این ابزار را در پلتفرم و محصولات خود تعبیه کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا