گوناگون

طراحی سایت با وردپرس یا کدنویسی اختصاصی + معرفی انواع CMS ها

CMS که از عبارت Content Management System گرفته شده است یک سیستم مدیریت می باشد که برای مدیریت آسان صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد و در ادامه به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد. در حال حاضر فعالان عرصه برنامه نویسی که در شرکت طراحی سایت یا به طور مستقل فعالیت می کنند باید با این سیستم و عناصر آن آشنا باشند و در صورت نیاز آن را به مشتریان خود و صاحبین سایت نیز آموزش دهند زیرا از CMS ها برای اعمال تغییرات در وب سایت ها نیز استفاده می شود.

هر CMS از دو عنصر CMA (Control Management Applicant) و CDA (Control Delivery Applicant) تشکیل شده است که CMA ها امکان اعمال تغییرات بر روی صفحات وب مانند حذف یا افزودن محتوا را برای طراح سایت فراهم می آورند و CDA ها نیز در نهایت باعث نمایش محتوای تغییر داده شده بر روی وب سایت می شوند.

CMS ها در حالت کلی به دو گروه تقسیم می شوند؛

  • CMS های اختصاصی
  • CMS های کد باز (Opensource)

در این مقاله قصد معرفی انواع CMS ها و معایب و مزایای هریک را داریم پس اگر به دنبال طراحی سایت برای کسب و کار خود و یا حتی یادگیری شیوه طراحی سایت هستید این مقاله برایتان کاربردی و مفید خواهد بود.

CMS اختصاصی، مزایا و معایب آن

CMS همانطور که گفته شد یک سیستم مدیریت برای ایجاد و مدیریت صفحات وب است، با کمک این سیستم طراح سایت به نوعی زبان انسان را به زبان کامپیوتر تغییر می دهد و به این ترتیب تغییرات هدف را بر روی وب سایت اعمال می کند.

در طراحی سایت اختصاصی فردی که قصد اعمال تغییرات یا ایجاد یک صفحه اینترنتی را دارد باید به طور کامل با صفر تا صد زبان کامپیوتر آشنا بوده و علم کدنویسی و برنامه نویسی را فرا گرفته باشد تا بتواند از CMS های اختصاصی استفاده کند.

از مزایای این نوع طراحی سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بسیار بالا؛

در طراحی سایت با CMS های اختصاصی طراح از یک سری کدهای مخصوص استفاده می کند که فقط خودش از آن ها مطلع است بنابراین مسلم است که امنیت چنین وب سایتی قطعا بالا خواهد بود.

  • سرعت بالا؛

در طراحی وب سایت های اختصاصی طراح کدهایی متناسب با درخواست شما (صاحب سایت) می نویسد و از کدنویسی های اضافه تر می پرهیزد که همین عامل موجب افزایش سرعت دسترسی به سایت می شود.

و اما معایب طراحی سایت با CMS های اختصاصی:

  • هزینه بسیار بالا؛

در این نوع طراحی سایت طراح که فرد متخصصی است به طور اختصاصی برای وب سایت شما کدنویسی می کند به همین دلیل است که هزینه طراحی چنین سایت هایی بالاتر از طراحی سایت با CMS های آزاد است.

از طرفی همانطور که گفته شد استفاده از CMS های اختصاصی نیاز به دانش و مهارت دارد یعنی حتی برای اعمال تغییرات در چنین وب سایت ها نیز به یک طراح سایت حرفه ای احتیاج است و این بدین معناست که حتی پشتیبانی و مدیریت وب سایت های طراحی شده با کدهای اختصاصی هم هزینه هایی در پی دارند.

  • مدت زمان تحویل طولانی؛

مطالب گفته شده در پاراگراف های قبلی یعنی کدنویسی اختصاصی مطابق با درخواست مشتری در طراحی وب سایت های اختصاصی نیازمند مدت زمانی طولانی می باشد و این مسئله باعث طولانی تر شدن تحویل وب سایت طراحی شده و اجرای آن خواهد شد.

CMS های کد باز (Opensource)، مزایا و معایب آن ها

CMS های کد باز (Opensource)، مزایا و معایب آن ها
CMS های کد باز (Opensource)، مزایا و معایب آن ها

وردپرس یکی از محبوب ترین و آسان ترین نرم افزارهای Opensource است که به صورت کاملا رایگان در اختیار طراح سایت قرار می گیرد و عملا می توان گفت او بدون علم و مهارت خاصی می تواند باکمک این نرم افزار یک وب سایت طراحی کند.

البته وردپرس تنها یکی از CMS های رایگان و آزاد است، دیگر CMS های رایگان شبیه  به وردپرس عبارتند از؛

  • Joomla
  • Drupal
  • Shopify
  • ….

که تماما مانند وردپرس به طور رایگان در اختیار افراد قرار می گیرند و استفاده از آن ها نیز مهارت خاصی نمی خواهد.

در حال حاضر طراحی سایت با وردپرس شایع ترین روش طراحی سایت است که توسط شرکت ها و گروه های طراحی سایت انجام می شود، از مزایای طراحی سایت با CMS های آزاد می توان به مسائل زیر اشاره کرد:

  • هزینه طراحی و پشتیبانی بسیار پایین
  • دسترسی به پلاگین (افزونه) ها و قالب های کاربردی با تنوع بالا
  • سرعت طراحی و اجرای پایین

اما طراحی صفحات وب با وردپرس یا دیگر CMS های Opensource یک ایراد عمده دارد آن هم سرعت و امنیت پایین وب سایت طراحی شده است.

پس همانطور که متوجه شدید در طراحی سایت با نرم افزارهای رایگان و آزاد معایب طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی از بین می رود اما عیوب دیگری پدیدار می شوند که البته این عیوب بسته به سطح اطلاعات و آموزش های طراح سایت قابل حل هستند.

طراحی سایت به صورت اختصاصی بهتر است یا با CMS های عمومی؟

به طور قطع نمی توان گفت طراحی سایت با کدامیک از این CMS ها بهتر است زیرا این مسئله به چند عامل وابسته است از جمله:

  • شرکت طراحی سایت؛

در شرکت های طراحی سایت حرفه ای معایب طراحی سایت وردپرسی به طور کامل رفع می شوند که در این صورت و باتوجه به مزایای برشمرده برای این نوع طراحی سایت قطعا طراحی چنین سایتی به نفع شما خواهد بود.

  • نوع سایت؛

وب سایت های شرکتی و فروشگاهی و به طور کلی وب سایت هایی که نیازمند آپدیت محتوا به طور مستمر و دائمی هستند اگر با CMS های عمومی طراحی شوند بهترند چراکه شما در هر زمانی می توانید محتوای خود را آپدیت کنید.

اما وب سایت هایی که برای بانک ها، موسسات دولتی و … طراحی می شوند بهتر است که به صورت اختصاصی کدنویسی شوند تا امنیت بیشتری داشته باشند.

  • هزینه درنظر گرفته شده برای طراحی سایت؛

همیشه پیش از اقدام برای کاری هزینه آن کار درنظر گرفته می شود حال اگر هزینه ای که شما برای طراحی سایت درنظر گرفته اید در حد طراحی سایت به صورت اختصاصی باشد چنین سایتی مسلما بهتر است اما اگر قصد دارید به طور مداوم محتوای وب سایت خود را تغییر دهید باید یک طراح سایت و برنامه نویس متخصص برای انجام این کار استخدام کنید.

اما اگر قصد صرف هزینه چندانی برای انجام این کار ندارید بهتر است کار با نرم افزار وردپرس را بیاموزید (توسط اساتید این کار یا توسط طراحان سایت شرکتی که برای طراحی سایت انتخاب کرده اید) تا به این ترتیب با صرف هزینه ناچیز مهارت لازم برای طراحی وب سایت جدید یا آپدیت کردن وب سایت فعلی خود را کسب کنید.

معرفی شرکت طراحی سایت برتر

شرکت طراحی سایت برتر
شرکت طراحی سایت برتر

شاید پس از مطالعه این مقاله درانتخاب یکی از انواع روش های طراحی سایت مردد شده باشید، نگران نباشید زیرا ما در کنار ارائه اطلاعات درباره انواع CMS ها قصد داریم برترین گروه طراحی سایت را نیز به شما معرفی کنیم.

شرکت رایان یک مجموعه حرفه ای متشکل از طراحان سایت و برنامه نویسان متخصص است که پیش از دریافت حتی ریالی از شما، در جلسه مشاوره رایگان درباره وب سایتی که قصد طراحی آن را دارید اطلاعاتی دریافت می کنند و به این ترتیب مناسب ترین وب سایت متناسب با حیطه فعالیت شما را پیشنهاد داده و هزینه مورد نیاز برای طراحی وب سایت مذکور را نیز برایتان محاسبه می کنند.

با وجود شرکت رایان و متخصصین فعال در این شرکت دیگر جای نگرانی در زمینه طراحی وب سایت و مسائل مرتبط باقی نمی ماند پس بدون اتلاف وقت بر روی لینک https://www.rayanitco.com کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا