ایلان ماسکتکنولوژی

ایلان ماسک امسال ۱۱ میلیارد دلار مالیات پرداخت می‌کند

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس با انتشار توییتی اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ میلادی، بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار مالیات پرداخت خواهد کرد.

این رقم با آنچه در گزارش اخیر وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی در خصوص میزان مالیاتی که ایلان ماسک می‌بایست در سال ۲۰۲۱ پرداخت کند، مطابقت دارد. طبق این گزارش، ماسک تاکنون ۷ میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده و تا یکم ژانویه سال آینده میلادی می‌بایست ۵ میلیارد دلار دیگر بپردازد.

برای درک بهتر این رقم باید گفت که طبق اعلام سی‌ان‌بی‌سی، بیشترین مالیاتی است که در تاریخ آمریکا توسط یک شخص پرداخته شده است. این گزارش و افشاگری در حالی منتشر شد که اخیرا حساسیت‌ها و نظارت‌های شدیدی نسبت به میزان پرداخت مالیات توسط ایلان ماسک و دیگر میلیاردرهای جهان اعمال شده است.

همانطور که در گزارش سی‌ان‌بی‌سی آمده، ایلان ماسک حقوق یا پاداش نقدی را بابت سمت مدیرعاملی خود در شرکت تسلا دریافت نمی‌کند و در عوض پاداش‌هایی در قالب سهام به وی پرداخت می‌شود. با این شیوه، ایلان ماسک خود را از پرداخت مالیات معاف می‌کرد.

اما امسال و در اوایل ماه نوامبر، مدیرعامل تسلا از تصمیم خود برای فروش ۱۰ درصد از سهامش در شرکت تسلا خبر داد و با ارائه یک نظرسنجی توییتری، نظر دنبال‌کنندگان خود را در این باره جویا شد. در جریان این نظرسنجی، ۵۷.۹ درصد از کاربران از تصمیم وی حمایت کردند و ماسک نیز بلافاصله فروش سهام خود را آغاز کرد.

اما کارشناسان این حوزه اعلام کردند که میزان مالیات پرداختی ایلان ماسک می‌بایست بیشتری از اینها باشد. در اوایل سال جاری میلادی نیز وب‌سایت ProPublica در گزارشی مدعی شد که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸، حتی یک دلار هم مالیات بر در آمد پرداخت نکرده است و در طی چهار سال قبل نیز تنها ۴۵۵ میلیون دلار مالیات پرداخت کرد؛ درحالی که به او ثروت وی حدود ۱۳.۹ میلیارد دلار اضافه شد.

اگرچه مالیاتی که ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ پرداخت می‌کند، بیشترین رقم پرداختی مالیات توسط یک شخص در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود اما نباید فراموش کرد که او اکنون عنوان ثروتمندترین مرد جهان را یدک می‌کشد و با اختلافی چند میلیارد دلاری نسبت به رقبای خود این جایگاه را در اختیار دارد.

در حال حاضر، سرمایه خالص ایلان ماسک برابر با ۲۴۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود که در مقایسه با ثروت ۱۹۵ میلیارد دلاری جف بزوس مدیرعامل آمازون، تقریبا ۵۰ میلیارد دلار بیشتر است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا