گوناگون

موشن گرافیک چیست؟ هرآنچا که باید در مورد آن بدانید!

یکی از روش‌های جذاب برای تولید محتوای بصری و گرافیکی، استفاده از موشن گرافیک (Motion Graphics) است. از این روش برای تولید محتوا در زمینه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، تبلیغاتی، فیلم و غیره استفاده می‌شود. برای جذاب شدن هرچه بیشتر یک موشن باید به تمامی ابعاد و ویژگی‌های آن توجه کرد. این ویژگی‌ها شامل داستان، شخصیت‌پردازی و عناصر گرافیکی خواهد شد که در ادامه بیشتر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یا همان گرافیک حرکتی، یک تکنیک دیجیتال است که به وسیله آن می‌توان صدا، کلمات و ویدئو را با یکدیگر ترکیب کرد. در واقع موشن‌گرافیک را به عنوان یک انیمیشن می‌شناسند که عنصر اصلی آن متن بوده و بدون صدا و یا با حرکت‌های دوبعدی و سه‌بعدی مفهوم را به بیننده منتقل می‌کند.

در زمان ساخت اولین موشن گرافیک، بحث‌های زیادی در این رابطه صورت گرفت تا مرز بین موشن و انیمیشن مشخص شود. این عبارت از دو کلمه موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای وکتور و تصاویر خاص ساخته شده است. اولین نمونه از موشن گرافیک را می‌توان در تیتراژ فیلم روانی اثر آلفرد هیچکاک مشاهده کرد که ترکیبی از صدا، حرکت و طراحی‌های گرافیکی به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

به طور کلی، دانش موشن گرافیک را می‌توان اینگونه تعریف کرد؛ ادغام تصاویر و حرکت دادن آن‌ها به همراه صدا برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی، انیمیشن‌های دوبعدی، برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و غیره. برای ساخت این نوع ویدئو‌ها نیازی به نور، فیلم‌برداری و بازیگر نبوده و تنها با استفاده از رنگ‌های جذاب، تصاویر گرافیکی مختلف و خلق افکت‌هایی جذاب، می‌توان توجه مخاطب را جلب کرد. همین عوامل موجب شده تا موشن گرافی به یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌ها برای تبلیغات در حوزه‌های مختلف تبدیل شود.

کاربرد موشن گرافیک و مزایای استفاده از آن

کاربرد موشن گرافیک و مزایای استفاده از آن

هدف از تولید محتوا به روش گرافیک حرکتی، انتقال پیام به بیننده در زمانی مشخص است. با موشن گرافیک می‌توان حتی در کمتر از یک دقیقه پیام و هدف را به طور کامل به مخاطب منتقل کرد. چون از آنجایی که محتواهای تصویری، اغلب حواس فرد اعم از شنوایی، بینایی و عواطف را درگیر می‌کنند، ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کرده و مورد توجه افراد بیشتری قرار می‎گیرند. با توجه به موارد گفته شده، برای موشن گرافیک کاربردهای متنوعی وجود دارد که در ادامه مهم‌ترین کاربردهای آن براساس پیام و هدف محتوا بیان خواهد شد؛

موشن گرافیک در تبلیغات و مارکتینگ

در شرکت‌های تبلیغاتی یکی از اولین پیشنهادها به متقاضی تبلیغ، ساخت یک موشن گرافیک مناسب است. گرافیک‌های حرکتی، کاربرد بسیار زیادی در دنیای تبلیغات، مارکتینگ و برندسازی دارند. لوگو موشن نیز از زیرمجموعه‌های موشن گرافیک است که برای گیراتر شدن و به یادماندنی‌تر شدن لوگو می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. لوگوهای متحرک و رنگی می‌توانند در معرفی یک کسب‌وکار بهتر عمل کرده و نماینده شرکت باشد.

موشن گرافیک را برای معرفی محصولات و خدمات نیز استفاده می‌کنند. Motion Graphics یک قالب بسیار عالی برای بیان ویژگی‌های مهم و کاربردی محصولات و خدمات به شکلی به یادماندنی، جذاب و گویا خواهد بود. به طور کلی، ویدئوهای موشن گرافیک، زیرمجموعه ویدئو مارکتینگ شناخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به راحتی در تمامی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی به اشتراک گذاشت.

گرافیک حرکتی در صنعت سینما و تلویزیون

انیمیشن‌ها به طور اختصاصی برای صنعت سینما و تلویزیون ساخته شده‌اند. این نوع فیلم‌ها طرفداران بسیار زیادی دارند و هرساله با پیشرفت تکنولوژی در عرصه دیجیتال و گرافیک، بر کیفیت ساخت آن‌ها افزوده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت خانه اصلی موشن گرافیک نیز سینما و تلویزیون است. تیتراژ و عنوان‌بندی اول و آخر اغلب فیلم و سریال‌ها به صورت گرافیک حرکتی و موشن ساخته می‌شوند.

تأثیرگذاری این نوع عنوان‌بندی‌ و تیتراژها بسیار بیشتر است زیرا اغلب از تصاویر و عکس‌های بازیگران و شخصیت‌های اصلی استفاده شده و حال‌وهوای داستان اصلی را به مخاطب انتقال می‌دهد. برای تبلیغ یک فیلم و سریال نیز می‌توان از موشن گرافیک استفاده کرد.

کاربردهای آموزشی گرافیک حرکتی و موشن

بیشترین عرصه حضور موشن گرافیک، بعد از دنیای تبلیغات و برندسازی، مربوط به تولید محتوای آموزشی است. بهترین قالب برای بیان نکات مهم و کلیدی به صورت مختصر و مفید، استفاده از موشن گرافیک خواهد بود. قالب موشن گرافیک برای بیان مطالب پیچیده و دشوار به طور ساده و شفاف بسیار کاربردی بوده، به طوریکه اغلب افراد در سن‌های مختلف می‌توانند آن را بفهمند. یکی دیگر از بخش‌هایی که موشن گرافیک می‌توند بسیار کاربردی باشد، زمانی است که باید اطلاعات آماری و کمی به مخاطب ارائه گردد.

علاوه بر همه این‌ها، هزینه تولید کمتر موشن گرافی به نسبت سایر روش‌ها مانند انیمیشن، موجب شده تا از این نوع تولید محتوا استفاده بیشتری شود. موشن گرافیک‌های آموزشی را به راحتی می‌توان با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم تولید کرد.

موشن گرافیک در طراحی سایت و اپلیکیشن

یکی دیگر از کاربردهای مهم موشن گرافیک در دنیای طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها است. برای جذابیت هرچه تمام‌تر یک وب‌سایت باید از طراحی‌های جالب و گیرا و گاهی کمی حرکت استفاده کرد. موشن گرافیک می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. پس علاوه بر طراحان رابط‌های کاربری، طراحان سایت نیز به موشن گرافیک توجه ویژه‌ای دارند.

بر همین اساس نیز می‌توانند به راحتی رنگ و طرح مناسب وب‌سایت را برای طراحی آن انتخاب کرده و موجب محبوبیت هرچه بیشتر سایت در بین جامعه هدف شوند. به طور کلی جذابیت سایت و بهبود سئوی آن با گرافیک طراحی سایت ارتباط مستقیم دارد. هرچه موشن گرافی به کار رفته در طراحی سایت، جذاب‌تر باشد، مخاطبین بیشتری را به خود جذب کرده و موقعیت بهتری در صفحه گوگل به دست خواهد آورد. برای طراحی و افزایش جذابیت اپلیکیشن‌ها نیز موشن گرافیک به همین اندازه اهمیت و کاربرد دارد.

هنرهای دیجیتال و کاربرد موشن گرافیک در آن

هنر دیجیتال به هنری گفته می‌شود که با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال مانند کامپیوتر و نرم‌افزارهای آن ساخته شده است. در نتیجه گاهی طراحان هنری برای خلق یک اثر هنری، موشن گرافیک می‌سازند، بدون اینکه هدفی برای آموزش یا تبلیغ داشته باشند. این نوع موشن گرافیک‌ها به سفارش مجموعه خاصی ساخته نمی‌شوند ولی ممکن است پیام خاصی را منتقل کنند مانند پیام‌های بشردوستانه برای حفاظت از محیط زیست، مبحث کودکان کار و غیره.

صداگذاری در موشن گرافیک

بعد از مشخص شدن متن یک موشن گرافیک و خط ویدئو داستانی، باید نحوه صداگذاری دقیق بر روی آن مشخص شده و همچنین برای متن به طور سفارشی یک صدا تهیه شود. در صداگذاری یا همان Voiceover، تصویری از فردی که صدای او شنیده می‌شود، وجود ندارد.

این کار، مانند خواندن یک فیلم‌نامه است و اغلب برای گویندگی از صداپیشه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. البته می‌توان صدای اشخاص دیگر مانند مدیرعامل و یا کارمندی که فن بیان خوبی دارد را نیز به کار برد.

باید توجه داشت همه فیلم‌ها و موشن گرافیک‌ها نیازی به صدا ندارند و بعضی از آن‌ها تنها دارای موسیقی متن و تایپوگرافی هستند، اما صداگذاری از عوامل اصلی موفقیت یک موشن گرافیک خواهد بود. صدا باعث می‌شود که علاوه بر حس بینایی، حس شنوایی مخاطب نیز درگیر شده و با شنیدن اطلاعات لازم، تعامل بهتر و بیشتری با ویدئو داشته باشد. البته اگر صدای به کار رفته برای موشن گرافیک یک شرکت، از نظر احساسی و نوع بیان، با هدف ویدیو همخوانی نداشته باشد، نه تنها مخاطب را جذب نمی‌کند، بلکه می‌تواند باعث ایجاد حس بد در رابطه با شرکت مورد نظر نیز بشود.

بنابراین باید در انتخاب یک صدای مناسب برای هر پروژه ویدئویی، عوامل زیادی را در نظر گرفت. این عوامل شامل مواردی نظیر شناخت مخاطب، روانشناسی گروه هدف، توجه به جنسیت مخاطب، سطح تحصیلات و گرایشات مخاطب، انتخاب لحن مناسب، اعتبار مجموعه، تطابق صدا با لحن برند، انتخاب صداهای بدون لهجه و غیره می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌کنیم انجام پروژه گویندگی را به افراد ماهر در این زمینه بسپارید. گویندگان بسیاری هستند  که به صورت فریلنسر کار می‌کنند و می‌توانند روی موشن شما صداگذاری کنند.

انواع ویدیو موشن گرافیک

برای اطلاع از کاربرد دقیق موشن گرافیک، باید از انواع آن اطلاع داشته باشید. در ادامه مهم‌ترین انواع گرافیک حرکتی و موشن معرفی می‌شود؛

ویدئوهای توضیحی یا تشریحی

از متداول‌ترین انواع موشن گرافیک، ویدیوهای توضیحی و تشریحی هستند. برای تولید این نوع ویدیوها، شرایط پیچیده‌ای وجود دارد و از انیمیشن‌های مجزا برای نشان دادن یک تصویر کلی استفاده می‌شود. اغلب افراد به جای خواندن، به دنبال تماشای یک ویدیو هستند و با استفاده از ویدئو می‌توان فروش نهایی را به طور جدی افزایش داد.

بازاریابی محصول

این نوع موشن گرافیک نیز شبیه ویدئوهای توضیحی بوده ولی بر روی یک محتوای مشخص و محصول خاص تمرکز دارد. در بازاریابی محصول، نحوه کاربرد و داستان تولید محصول، در ویدیو توضیح داده می‌شود.

ویدیو رئال

این نوع ویدئوها از یک فضای واقعی فیلم‌برداری می‌شوند و توضیحات و اطلاعات لازم در رابطه با تاریخچه شرکت و نحوه کار آن را بیان می‌کند. در ویدئورئال نیازی به افکت‌های گرافیکی پیچیده نیست و تنها انتقال مفهوم از طریق فیلم‌برداری، صدابرداری و صداگذاری، تدوین و ادیت ویدئو صورت می‌گیرد.

ویدئو موشن

ویدئو موشن، ترکیبی از فیلم‌برداری و گرافیک است. گرافیک و افکت‌های به‌کار رفته در این ویدئوها، موجب افزایش جذابیت، چشم‌نوازی و به‌یادماندنی‌تر شدن آن می‌شود. از این نوع ویدئوها برای انتقال مفاهیمی استفاده می‌شود که تنها با فیلم‌برداری و صداگذاری قابلیت ارائه ندارند.

استاپ موشن

در این سبک از موشن گرافیک، از اشیای واقعی استفاده می‌شود. اشیاء با حرکت‌های جزئی جابه‌جا شده و از هر حرکت به طور جداگانه عکاسی خواهد شد. در انتها تمامی عکس‌ها با استفاده از نرم‌افزار مخصوص، پشت‌سرهم تدوین شده و حس موشن و حرکت را به بیننده منتقل می‌کنند.

اینفو موشن

در اینفوموشن برای انتقال مفاهیم از تکنیک‌های اینفوگرافیک استفاده می‌شود. در واقع اینفوگرافیک را از قبل رسم کرده و حرکت به آن اضافه خواهد شد.

گیف

گیف یکی از مدل‌های قدیمی و پراستفاده در موشن گرافیک است. گیف‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و در رسانه‌های اجتماعی، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای مورد استفاده در موشن گرافیک

ابزارهای مورد استفاده در موشن گرافیک

لیست بهترین ابزارها و نرم‌افزارهای موشن گرافیک و انیمیشن در سال 2021 شامل موارد زیر می‌شود؛

Adobe After Effects

متحرک‌سازی طرح‌های گرافیکی را می‌توان از طریق نرم‌افزار افترافکت انجام داد. این نوع نرم‌افزار یک برنامه پایه برای متحرک و ترکیب‌سازی است.

Cinema 4D

فرد در صورتی می‌تواند از این نرم‌افزار استفاده کند که مهارت کافی در افترافکت داشته باشد. سینما 4D برای اجرای سه بعدی قابل استفاده است.

Adobe Photoshop

فتوشاپ یکی از بهترین نرم‌افزارهای خلاق و یک‌پارچه در زمینه‌های مختلف است و تمامی قابلیت‌های لازم برای طراحی موشن گرافیک را دارد.

Adobe Illustrator

ادوبی ایلاستریتور کاربردهای بسیاری شبیه به فتوشاپ دارد با این تفاوت که مخصوص ادیت تصاویر برداری است و نه پیکسلی.

Autodesk Maya

از شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزارهای سه‌بعدی که بیشتر برای مدل‌سازی و رندرگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، نرم‌افزار مایا است. این نرم‌افزار در استودیوهای هالیوود برای مدل‌سازی بسیار کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا