ایراناینترنت

بهبود کیفیت اینترنت در گرو افزایش تعرفه‌هاست

رگولاتوری: در تعرفه‌گذاری دخالت نمی‌کنیم. صنف مشارکت کند

رییس سازمان تنظیم مقررات گفت: چندسالی است در سرویس‌های مربوط به ICT افزایش تعرفه انجام نشده و با ادامه این روند، ارایه خدمات با کیفیت ممکن نیست. علیرغم توسعه مطلوب موبایل در کشور، چون قدرت سرمایه‌گذاری اپراتورها پایین آمده، کیفیت خدمات تحت تاثیر قرار گرفته است.

در نشست امروز رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی با اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نقش بخش‌های مختلف در بهبود حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مورد بررسی گرفت. صادق عباسی شاهکوه در این نشست تاکید کرد: اعتقاد ما این است که دولت باید در سرویس‌های پایه حوزه ICT و آنچه که برای عموم مردم مهم است وارد شود و در بقیه امور شامل نظارت و تعرفه‌گذاری از کمک صنف استفاده کند.

رییس رگولاتوری
عباسی شاهکوه: در رگولاتوری سعی داریم تا جایی که امکان دارد در حوزه تعرفه‌گذاری خدمات وارد نشویم. البته این موضوع به معنی رها کردن این حوزه نیست. نظام صنفی رایانه‌ای از جمله نهادهایی است که می‌تواند در حوزه تعرفه‌گذاری کمک کند

رییس رگولاتوری در بخش دیگری از گفته‌های خود ضمن تاکید بر نقش تنظیم‌گری این سازمان گفت: تلاش داریم تا جایی که امکان دارد در حوزه تعرفه‌گذاری خدمات وارد نشویم. البته این موضوع به معنی رها کردن این حوزه نیست. نظام صنفی رایانه‌ای از جمله نهادهایی است که می‌تواند در حوزه تعرفه‌گذاری کمک کند. در واقع هدف این است که خدمات مناسب با قیمت عادلانه به مردم ارایه شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: وظیفه اصلی رگولاتوری این است که مراقب باشد خدمات مناسب به صورت مقرون به صرفه به مردم ارایه شود و در این مسیر، فعالان بخش خصوصی، نقش اساسی را به عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حامی بخش خصوصی است، تاکید کرد: رگولاتوری در کنار تعهداتی که در مقابل حاکمیت دارد، وظیفه‌اش حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع برای فعالیت این بخش است.

کیفیت اینترنت، گروگان ثبات تعرفه ها

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به درخواست کمیسیون اینترنت و انتقال داده مبنی بر افزایش تعرفه خدمات این حوزه، گفت: در چند سال اخیر درسرویس‌های مربوط به حوزه ICT افزایش تعرفه انجام نشده است و با ادامه این روند، ارایه خدمات با کیفیت ممکن نیست. در چند سال گذشته علیرغم توسعه مطلوب موبایل در کشور، چون قدرت سرمایه‌گذاری اپراتورها به دلیل ثابت ماندن تعرفه پایین آمده، کیفیت خدمات نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

عباسی شاهکوه با اشاره به عدم سرمایه گذاری جدی در حوزه ارتباطات ثابت در سال‌های اخیر تصریح کرد: سیاست وزیر ارتباطات در دولت جدید توسعه ۲۰ میلیون پورت اینترنت پر سرعت مبتنی بر فیبر نوری است که برای عملیاتی کردن آن باید نیازها را شناسایی و مشکلات و موانع پیش رو را احصا کرد.

موانع توسعه اینترنت ثابت

عباسی شاهکوه گفت: یکی از موانع توسعه ارتباطات ثابت از دید فعالان بخش، هزینه‌های بالای استفاده از امکانات شهرداری‌ها و وزارت نیرو در موضوع توسعه شبکه و ارایه خدمات است که در حال حاضر تلاش می‌کنیم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، متناسب با زنجیره خدمات، تعرفه را بررسی و تصویب کنیم تا این خدمات به شکل مناسب در اختیار کاربران قرار گیرد.

رییس رگولاتوری با اشاره به درخواست نظام صنفی مبنی بر استفاده از پتانسیل فکری و مشورت این نهاد در تدوین مصوبات و آیین‌نامه‌ها اضافه کرد: مبنای کار رگولاتوری، استفاده از ظرفیت فکری و نهادهای صنفی و نمایندگان بخش خصوصی است و در حال حاضر تمام پیش نویس‌های مصوبات پس از برگزاری جلسات کمیسیون‌های فرعی تخصصی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و نظرخواهی تخصصی از فعالان این حوزه تدوین و در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار می‌گیرد.

در سالهای اخیر، سیاستهای در پیش گرفته شده موجب شده رشد زیرساختهای اینترنت ثابت متوقف شود و کاربران استفاده از اینترنت پهن‌باند سیار را به ثابت ترجیح دهند.  این موضوع نه تنها موجب از دست رفتن مشتریان شرکت‌های FCP می‌شود، بلکه به اعتقاد مسوولان حوزه ارتباطات در درازمدت، روند توسعه را کند می‌کند.

شرکتهای فعال ارایه دهنده اینترنت پهن باند ثابت معتقدند با تعرفه‌های فعلی، اراپه خدمات به صرفه نیست و به همین دلیل سرمایه گذاری برای ورود فناوری‌های جدید به این حوزه متوقف شده است. کارشناسان معتقدند تا زمانی که کیفیت اینترنت ثابت بهبود نیابد، نمی‌توان به بهبود کیفیت اینترنت سیار نیز امید داشت. زیرا اکنون شبکه ارتباطی سیار تحت فشار زیادی از سوی کاربرانی است که اینترنت‌های خانگی را پاسخگوی نیاز خود نمی‌بینند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا