استارتاپ

مدرسه داتین مسیری برای توانمندسازی دانشجویان و ورود به صنعت

عطیه اصلاحچی، راهبر بخش آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی داتین – دو سال از عمر مدرسه داتین می‌گذرد. مدرسه‌ای که با هدف پرورش استعدادهای افرادی راه‌اندازی شد که مهارت داشتند اما به دلیل تجربه کمشان از حضور در شرکت‌های بزرگ و کار روی پروژه‌های تخصصی بی‌بهره می‌ماندند. در این یادداشت می‌خواهم از روندی بگویم که مدرسه داتین طی کرد، اینکه چرا تاسیس شد و چرا برای افرادی که می‌خواهند در یک شرکت بزرگ فعالیت خود را شروع کنند، نقطه آغاز خوبی است.

سال‌ها پیش زمانی که بحث استخدام سرمایه انسانی در داتین به میان می‌آمد، یک کلمه را بیش از همه می‌شنیدیم: «جونیور است!» گفتن همین کلمه کافی بود تا به این نتیجه برسیم که در این پروژه بزرگ ممکن است آن فرد به دلیل تجربیات کمی که دارد نتواند همراه خوبی باشد، هر چند در مصاحبه‌ها به این نتیجه رسیده بودیم که چقدر مشتاق کارکردن و یادگیری است. حقیقت این است که این افراد، تجربه‌شان محدود به پروژه‌های دانشگاهی است و به همین دلیل، به‌سختی می‌توانند وارد شرکت‌هایی شوند که کارهای بزرگی انجام می‌دهند. دومین مساله این است که پروژه‌های دانشگاهی آنها خیلی نزدیک به پروژه‌های بازار کار نیست و این فاصله همواره در صنعت و دانشگاه وجود داشته و برنامه‌نویسی هم از این قضیه مستثنی نیست.

ایده مدرسه داتین دقیقا از همین خلا شکل گرفت. اینکه ما مصاحبه‌های مختلفی را برگزار می‌کردیم. کسانی که در مصاحبه حاضر می‌شدند، پتانسیل خوبی داشتند اما سابقه کار نه. می‌خواستند یاد بگیرند اما شاید کمتر کسی یا شرکتی این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌داد تا به مهارت‌های آنها بیفزاید و گام‌به‌گام با آنها پیش بیاید. پروژه‌های دانشگاهی هم به آنها چندان کمک نکرده بود تا در بازار کار به عنوان یک نیروی حرفه‌ای، مشغول شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم یک مدرسه راه‌اندازی کنیم. اما نه به معنای مصطلح آن. جایی که بیشتر کسب مهارت در آن مهم است و تئوری‌ها چندان جایگاهی ندارند. بنابراین «مدرسه داتین» متولد شد. ما می‌خواستیم از طریق مدرسه، این افراد مستعد را به فضای کسب‌وکار نزدیک کنیم و از فضای دانشگاه خارج. همین‌طور به آنها یاد بدهیم که چگونه می‌توانند در پروژه یک کسب‌وکار، با مهارت بیشتری فعالیت کنند.

توانمندسازی کسب‌وکار فناوری اطلاعات کشور

توانمندسازی نیروی جونیور اهمیت زیادی دارد، چراکه آنها افرادی شاداب‌ و مستعدی هستند و در محیط کسب‌وکار تنها نیاز به حمایت دارند تا به افرادی باتجربه تبدیل شوند و بتوانند در پروژه‌های بزرگ به‌خوبی مشارکت کنند. این موضوع بسیار اهمیت دارد که یک نفر به آنها کمک کند تا بتوانند مسیر خود را پیدا کنند، در حقیقت حامی و همراه آنها باشد. ما در مدرسه داتین، در همین مسیر تلاش می‌کنیم تا این اتفاق برای این افراد بیفتد و به این باور برسند که می‌توانند در محیط کاری، به افرادی ثمربخش تبدیل شوند.

از سوی دیگر، برای ما خیلی مهم است که نقشی در توانمندسازی کسب‌وکار فناوری اطلاعات در حوزه سرمایه‌های انسانی هم داشته باشیم. با توجه به اینکه افراد زیادی در حال مهاجرت هستند و با گسترش این موضوع، ممکن است تعداد زیادی از سرمایه‌های انسانی خود را از دست بدهیم، ناگزیریم روی افراد جوان، سرمایه‌گذاری و آنها را ترغیب کنیم وارد این کسب‌وکار شوند. بنابراین بهترین راه این است که آنها را به حضور و فعالیت در این حوزه دلگرم کنیم.

چگونگی ورود به مدرسه داتین

ما با شیوع ویروس کرونا شرایط همکاری را به صورت دورکاری فراهم کردیم. همچنین پروژه جذب نیرو از سراسر کشور را راه‌اندازی کردیم تا افراد برای همکاری با داتین، درگیر شاخصی به نام جغرافیا نباشند. این موضوع در مدرسه داتین هم صادق است. بسیاری از شغل‌هایی که در حال حاضر در مدرسه هستند، جذب افراد به صورت دورکار را دنبال می‌کنند.

بنابراین متقاضیان می‌توانند از سراسر کشور، رزومه خود را برای ما ارسال کنند. رزومه آنها بررسی می‌شود و اگر مورد تایید بود، می‌رویم برای اقدام بعدی یعنی مصاحبه اختصاصی و عمومی. اگر فردی این مصاحبه‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشت، وارد مدرسه خواهد شد، یک منتور به او اختصاص داده می‌شود و کار خود را با منتورش شروع می‌کند تا مهارت‌های لازم را برای پیوستن به داتین کسب کند. بنابراین، فرد در مدت زمان حضور در مدرسه ارزیابی می‌شود و اگر به سطح مناسب مد نظر برسد، وارد تیم‌های داتین می‌شود.

موضوع قابل توجه برای حضور در مدرسه این است که ما در مدرسه برنامه‌نویسی آموزش نمی‌دهیم بلکه به آنها مهارت می‌آموزیم. در حقیقت به آنها کمک می‌کنیم تمرین کنند و مهارت به‌ دست آورند. بنابراین آنها باید خود مشتاق یادگیری باشند، پشتکار داشته باشند و بتوانند مسیرشان را پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا