گوناگون

نکات مهم در مورد لمینت دندان

لمینت دندان یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان یا سرامیک دندانپزشکی سفید رنگ است که برای اصلاح فرم،  شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان نصب می‌شود.

هم لمینت سرامیکی و هم لمینت کامپوزیتی لایه‌ای است همرنگ دندان‌ها، که برای اصلاح رنگ و یا همچنین اصلاح طرح لبخند استفاده میشوند. این روزها این درمان یکی از رایج‌ترین درمان‌های زیبایی دندانپزشکی به شمار میرود.

شما در این درمان زیبایی مطابق میل خود می‌توانید رنگ و فرم دندان‌هایتان را انتخاب کنید.

برای انجام لمینیت دندان شرایط خاصی لازم می‌باشد. برای درمان زیبایی شرایط فک و لثه باید سالم باشد. دکتر دندانپزشک تشخیص می‌دهد که بیمار شرایط مطلوب برای این درمان را دارا می‌باشد یا نه.

احیاناً اگر بیماری مشکل فکی یا تحلیل لثه یا نیاز به ارتودنسی داشته باشد برای انجام این درمان مناسب نیست.

بیماری که از هر لحاظ برای درمان لمینیت مناسب باشد. در طی دو مرحله این درمان بر روی او صورت می‌گیرد.  ابتدا بیمار در جلسه اول با تراش دندان‌ها در حد چند دهم میلیمتر و بدون آسیب به دندان تراش خورده می‌شود و بعد از آن مرحله قالبگیری انجام می‌شود.

 کامپوزیت ونیر
کامپوزیت ونیر

مرحله دوم، مرحله لابراتوار دندان می‌باشد که توسط لابراتوار انجام می‌شود. لمینت دندان یک پوسته بسیار نازک از جنس سرامیک می‌باشد که شبیه به جنس دندان طبیعی است و  مقاومتش که کاملا شبیه دندان طبیعی است. لمینت‌ها تک به تک ساخته می‌شوند و بعد از ساخته شدن دندان‌ها توسط لابراتوار با مواد مخصوص به دندان‌های اصلی چسبانده می‌شود. این چسب بسیار مقاوم بوده و توسط اشعه نور ماورا بنفش سخت می‌شود.

بعد از انجام لمینت دندان فرد باید بهداشت دهان را کاملا رعایت کند. از فشار زیاد یا ضربه زدن به دندان خود داری نموده و نخ دندان حتما باید استفاده شود. هر ۶ماه یکبار برای چکاپ به دکتر خود مراجعه کنند. شما به راحتی می‌توانید غذا میل کنید. بدون اینکه فشاری به دندان‌های زیری و دندان‌های لمینت شده وارد شود، بر عکس کامپوزیت ونیر هیچ تغییر رنگی ندارند از شفافیت فوق العاده برخوردار بوده و شما می‌توانید با خیالی آسوده و بدون آسیب به دندان‌ها از لمینت برای مرتب کردن و تغییر فرم دندان و بهبود طرح لبخند استفاده کنید. لمینیت یکی از بهترین درمان‌های زیبایی می‌باشد.

در صورت آسیب رسیدن به لمینت دندان یا شکسته شدن امکان تعویض آن وجود دارد. گاهی بر اثر ضربه یا فشار ممکن است لمینیت از روی دندان جدا شود که می‌توان با مراجعه به دندانپزشک، به چسباندن دوباره آن اقدام نمود. در لمینیت دندان با مشاهده هر گونه التهاب یا قرمزی لثه برای چکآپ مراجعه کنید تا از سلامت لثه‌های خود مطمئن شوید.

انواع لمینیت دندان
انواع لمینیت دندان

انواع لمینت دندان:

لمینت‌های دندانی دو نوعند:

لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم):  این نوع لمینت‌ها از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه‌تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی مقاوم ترند. این لمینت‌ها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته میشوند. هزینه ی لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم):  در مقابل لمینت سرامیکی، کامپوزیت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده شده (و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام میشود)، میزان پولیش پذیری (براق‌تر شدن سطح) و عبور نور از کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته  (پس میتواند کاملا همرنگ  دندانهای دیگر باشند). همچنین قیمت لمینت دندان با این روش ارزان‌تر از روش دیگر است.

چه افرادی نمیتوانند از لمینت دندان استفاده کنند؟

یکی از شرایط مهمنبودن عادت‌های دهانی بیمار است که دندان قروچه میتواند باعث شکستگی‌های لمینت شده و به مرور زمان به آن آسیب برساند.

کسانی که پوسیدگی‌های وسیع روی دندانهایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفونت لثه‌هایشان موکول میشود.

کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و مقدار مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت دندان مجبور به استفاده از انواع روکش دندان می‌شویم.

خیلی‌ها لمینت دندان را با ایمپلنت دندان اشتباه می‌گیرند در صورتیکه این دو کاملا از یکدیگر متفاوت هستند و برای موارد خاص خودشان به کار می‌روند. ایمپلنت یک روش کاشت دندان به جای دندان‌های کشیده شده است در حالی که لمینت به منظور زیباسازی و فرم‌دهی به بد شکلی‌ها و بد رنگی‌های دندان استفاده می‌گردد.

  نازکی لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان بسیار نازک است. پوست تخم مرغ یا لنزی بسیار نازک را در نظر بگیرید. لمینت دندان دقیقا از نظر ضخامت مشابه آن ها بسیار نازک بوده و در عین ظرافت سخت و مقاوم بوده و باعث حفظ مینا و عملکرد دندان میشود.

طول عمر دندان لمینت شده

در بیشتر موارد افراد سوال میکنند که ممکن است لمینت از دندان جدا شود و یا در مرور زمان پوسیده شود که باید گفت لمینت که به درستی چسبانده شود و طراحی دقیق داشته باشد هیچوقت از دندان جدا نمیشود ولی اگر به درستی نصب و طراحی نشود احتمال جداشدنش وجود دارد.

اگر محیط دهان با تغییرات گرما و سرما روبرو شود باعث جداشدن لمینت از سطح دندان شده و باید کارهای مراقبتی لازم را انجام داد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود. از گاز زدن و جویدن ته دیگ‌ها و میوه‌های سفت باید خودداری کرد و مراقبت‌های لازم انجام گیرد تا عمر لمینت دندان افزایش پیدا کند.

دندانی که روی آن ترمیم لمینت انجام گرفته است به همان اندازه پوسیده میشود که دندان طبیعی میپوسد و به همان اندازه که به دندان طبیعی اهمیت بهداشتی داده میشود باید به دندان درمان شده نیز داد تا سالم بماند.

لمینت به عنوان پوششی است که فقط روی دندان را در بر گرفته و اگر بهداشت دهان رعایت نشود باعث تجمع پلاک میکروبی بر روی آن شده و پوسیده شود و باید آن را از پشت ترمیم کرد.

مزایای انجام لمینت:

بکار گذاشتن این پوسته روی دندان از پوسیدگی و خراب شدنش جلوگیری کرده و برخلاف روکش‌های سرامیکی که دور تا دور دندان تراشیده میشود و بخش زیادی از دندان حذف می‌شود برای بکار گذاشتن این پوسته روی دندان‌ها مقدار کمی از آن تراشیده شده و باقی آن دست نخورده باقی می‌ماند. یکی از موارد قابل توجه برای این درمان ماندگاری رنگ آن است که این ثبات رنگ بسیار مداوم است. برخلاف ظاهر نازک آن بسیار مقاوم بوده و با رعایت کردن بهداشت دهانی طول عمر بیشتری را پیدا خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا