دیجی‌کالا

گزارش «دیجی‌کالا و کتاب، نیم‌سال اول ۱۴۰۰» منتشر شد

بررسی آمار خرید و فروش کتاب در پلتفرم دیجی‌کالا

دیجی‌کالا اولین گزارش تخصصی فروش آنلاین کتاب خود را با هدف بررسی جایگاه کتاب در میان مخاطبان، وضعیت فروش آنلاین کتاب و رفتار و عادات کتابخوانی به صورت رسمی منتشر کرد. ۱۵۰۰ کسب و کار فعال در حوزه کتاب و همچنین بیش از ۱ میلیون کاربر خرید کتاب نشان می‌دهد که دیجی‌کالا در مارکت فروش کتاب نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

گزارش کامل دیجی‌کالا را از این لینک می‌توانید مشاهده و دانلود کنید.

آن‌طور که دیجی‌کالا در این گزارش به آن اشاره کرده، کتاب‌ها از سا ۹۳ وارد این پلتفرم شده‌اند و در واقع اولین محصولات غیردیجتالی هستند که وارد دیجی‌کالا شدند. فروش کتاب در دیجی‌کالا با ۳۷ هزار عنوان آغاز و حالا در نیمه اول ۱۴۰۰ به ۱۸۰ هزار عنوان رسیده است. دیجی‌کالا همچنین پیش‌بینی کرده که تعداد عنوان‌های کتاب در این پلتفرم تا پایان امسال از مرز ۲۰۰ هزار هم عبور کند.

گزارش «دیجی‌کالا و کتاب، نیم‌سال اول ۱۴۰۰» منتشر شد

نزدیک به ۴ میلیون جلد فروش

به گفته دیجی‌کالا، تا پایان سال ۹۹، بیش از ۳ میلیون ۹۰۰هزار کتاب در دیجی‌کالا به فروش رفته است. آمارهای این گزارش نشان می‌دهد مارکت‌پلیس همانند سایز بخش‌های دیجی‌کالا، در بخش کتاب نیز سهم عمده را در اختیار دارد و ۹۰ فروش کتاب در این بازه زمانی متعلق به مارکت‌پلیس بوده است. متوسط رشد سالانه فروش کتاب از سال ۹۵ تا ۹۹ نیز ۱۴۴ درصد عنوان شده است.

در خصوص تعداد خریداران بر اساس استان محل اقامت هم طبق انتظارات استان تهران در جایگاه اول قرار دارد و البرز، گیلان، یزد و مازندران هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سیستان و بلوچستان و کردستان نیز کمترین تعداد خریداران کتاب در دیجی‌کالا را دارند.

گزارش «دیجی‌کالا و کتاب، نیم‌سال اول ۱۴۰۰» منتشر شد

در بخش پرفروش‌ترین عنوان‌ها نیز کتاب «تخت خوابت را مرتب کن» با فروش بیش از ۳۷ هزار نسخه در رتبه اول و «۱۹۸۴»، «سه دقیقه در قیامت» و «خودت را به فنا نده» در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.

گزارش «دیجی‌کالا و کتاب، نیم‌سال اول ۱۴۰۰» منتشر شد

 

دیجی‌کالا همچنین آمارهای جالبی از ساعات مطالعه کاربران منتشر کرده است. طبق این آمار ۴۲ درصد افراد شب‌ها پیش از خواب کتاب مطالعه می‌کنند و عصر با ۲۹ درصد در جایگاه دوم است. همچنین ۸ درصد کاربران صبح زود و تنها ۶ درصد مطالعه ظهر را ترجیح می‌دهند. دیجی‌کالا می‌گوید افراد بالای ۵۰ سال سحرخیزترین قشر برای مطالعه کتاب هستند.

در خصوص دلایل خرید کتاب در دیجی‌کالا نیز، اکثر کاربران تخفیف‌ها را یکی از مهترین عوامل می‌دانند. همچنین تحویل درب منزل و استفاده از نظرات دیگر کاربران دلایل بعدی هستند که بیشترین نقش را در خرید کتاب در پلتفرم دیجی‌کالا ایفا می‌کنند.

در بحث محبوب‌ترین موضوعات نیز دسته هنر و ادبیات با ۶۳ درصد و با اختلاف نسبت به دیگر موضوعات محبوب‌ترین در بین کاربران خریدار کتاب است و روانشناسی، تاریخ، فلسفه و منطق و علوم اجتماعی در رتبه‌های بعدی هستند.

گزارش کامل دیجی‌کالا را از این لینک می‌توانید مشاهده و دانلود کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا