تکنولوژیفضا

موشک ضدماهواره روسیه فضانوردان را به خطر انداخت

روسیه به تازگی با شلیک یک موشک ضدماهواره، یکی از ماهواره‌های خود را منهدم کرد. اقدامی‌که منجر به ایجاد صدها زباله فضایی بزرگ در فضا شد و هفت فضانورد ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجبور کرد تا برای در امان ماندن از خطرات احتمالی این زباله‌ها، درکپسول‌های فضایی پناه بگیرند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، حداقل 1500 زباله فضایی قابل ردیابی ناشی از انهدام ماهواره روسی شناسایی شد و هزاران زباله دیگر هنوز ردیابی نشده‌اند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این زباله‌ها تهدیدی جدی برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی دانست که سلامت آنها و همچنین آینده فعالیت‌های بشر در فضا را تهدید می‌کنند.

پرایس در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: رفتار خطرناک و غیرمسئولانه روسیه، ثبات و امنیت بلندمدت فضا را به خطر می‌اندازد و به وضوح نشن می‌دهد که ادعاهای روسیه در مخالفت با استفاده از سلاح در فضا، غیرصادقانه و ریاکارانه است.

بیل نلسون، مدیر ناسا نیز، این اقدام روس‌ها در پرتاب موشک ضدماهواره و به وجود آوردن چنین شرایطی در فضا را غیرمسئولانه و بی‌ثبات‌کننده توصیف و عنوان کرد: غیرقابل تصور است که کشوری همچون روسیه با این سابقه طولانی و تاریخی در سفرهای فضایی انسانی، چنین کاری را انجام دهد و نه‌تنها فضانوردان آمریکایی و فضانوردان شرکای بین‌المللی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، بلکه فضانوردان خود را نیز به خطر بیندازد.

بر اساس گزارش مرکز ردیابی فضایی LeoLabs، ماهواره‌ای که توسط روس‌ها هدف گرفته شد، Kosmos 1408 نام داشت. ایستگاه فضایی بین‌المللی هر 90 دقیقه از این میدان زباله‌های فضایی عبور می‌کند و به گفته ناسا، فضانوردان در هنگام عبور از این میدان زباله‌های فضایی، در کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس پناه گرفتند. این کپسول هفته گذشته، چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین المللی آورد.

در این ایستگاه فضایی، چهار فضانور آمریکایی، دو فضانورد روس و یک فضانورد آلمانی حضور دارند. گفته می‌شود که آزمایش پرتاب موشک ضدماهواره روس‌ها، با انگیزه‌هایی سیاسی به منظور نمایش توانایی این کشور برای از بین بردن ماهواره‌ها صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا