اپل

نسخه‌ای کمیاب از کامپیوتر Apple-1 با قیمت 500 هزار دلار فروخته شد

یک دستگاه کامپیوتر Apple-1 شرکت اپل در پوششی از یک چوب کمیباب، به قیمت ۵۰۰ هزار دلار در یک حراجی فروخته شد.

این کامپیوتر نوستالژیک که همچنان کار می‌کند و صاحب آن اعلام کرد که آن را در سال ۱۹۷۷ و با قیمت ۶۵۰ دلار از استاد خود خریداری کرده، در حراجی John Moran Auctioneers به فروش گذاشته شد.

اولین کامپیوتر Apple-1 توسط استیو جایز و استیو وزنیاک در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. آنها این کامپیوتر را در گاراژ خانه پدری جابز طراحی کردند که گفته می‌شود تنها ۲۰۰ دستگاه از این محصول توسط جابز و وزنیاک ساخته شد.

و اما در خصوص این نسخه از Apple-1 که با پوششی از چوب کمیاب Koa پوشانده شده باید گفت که تنها شش نمونه مجهز به این روکش چوبی خاص در جهان وجود دارد. اولین کامپیوترهای Apple-1 با قیمت ۶۶۶ دلار و ۶۶ سنت و بدون مانیتور، کیبورد و کیس عرضه می‌شدند که این موارد در سال ۱۹۷۷ به این کامپیوترها اضافه شدند.

کامیپوتری که اکنون با قمیت ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد، تا پیش  از این، تنها دو صاحب داشت. اولین مالک آن، استاد دانشگاه Chaffer College بود که در نهایت، آن را به یکی از شاگردان خود که در حال گذراندن دوره برنامه‌نویسی بود، با قیمت ۶۵۰ دلار فروخت.

این دانشجو می‌گوید: زمانی که استادم این کامپیوتر را به من فروخت و مدل جدیدتر Apple-II را خریداری کرد، بسیار خوشحال بود. البته، هیچ‌کس نمی‌دانست که قرار است این کامپیوتر به یک شی کلکسیونی تبدیل شود.

البته این قیمت، بالاترین قیمت پرداختی برای محصولات اپل نبوده؛ در سال ۲۰۱۴ یکی از مدل‌های کامپیوتر Apple-1 با قیمت ۹۰۵ هزار دلار در حراجی Bonhams نیویورک فروخته شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا