تکنولوژیویروس کرونا

قرص ضد کرونای فایزر تا ۸۹ درصد احتمال بستری و مرگ را کاهش می‌دهد

فایزر اعلام کرد که قرص ضد کرونای این شرکت می‌تواند تا حد زیادی مانع از تشدید بیماری در افراد مبتلا به این ویروس شود.

در بیانیه منتشرشده از سوی فایزر آمده که آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد مصرف این قرص‌ها سه روز پس از بروز علائم می‌تواند احتمال بستری شدن افراد در بیمارستان و مرگ ناشی از آن را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد.

قرض ضد کرونای فایزر تحت عنوان Paxovid شناخته می‌شود و به گفته این شرکت، اطلاعات مربوط به آن به زودی در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار خواهد گرفت تا مجوز استفاده اضطراری آن در «اسرع وقت» صادر شود.

این دومین قرص ضد ویروس کرونای تولیدشده است. اولین قرص توسط شرکت دارویی Merck تولید شد که احتمال بستری و مرگ افراد مبتلا به این ویروس را به نصف کاهش خواهد داد. سازمان سلامت عمومی‌بریتانیا اخیرا مجوز استفاده از این قرص را صادر کرده و قرار است در تاریخ ۳۰ نوامبر نیز کمیته مشورتی سازمان غذا و دارو درباره این قرص تصمیم‌گیری کند.

فایزر آزمایش‌های این دارو را روی ۱۲۱۹ فرد بالغ با تست مثبت کووید-۱۹ انجام داد. این افراد دارای علائم خفیف و متوسط بودند و حداقل یک بیماری زمینه‌ای (همانند دیابت یا بیماری ریوی) داشتند که موجب تشدید علائم این ویروس می‌شد.

این شرکت‌کنندگان به طور تصادفی، قرص‌های دارونما و قرص‌های فعال را دریافت کردند که طبق گفته فایزر، تنها سه نفر از افردی که داروی فعال را دریافت کردند، در بیمارستان بستری شدند که در نهایت هیچکدام از آنها فوت نکردند.

اما در گروه دریافت‌کننده دارونما، کار ۲۷ نفر به بستری در بیمارستان کشید که از این میان، ۷ نفر جان خود را از دست دادند. این اطلاعات در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی ارائه شده و هنوز نتایج آن در هیچ ژورنال علمی‌ثبت و منتشر نشده است.

در روش درمانی فایزر، قرص‌های این شرکت مانع از  کپی شدن ویروس در سلول‌ها می‌شوند. در این شیوه به شرکت‌کنندگان ۳۰ قرص در یک بازه زمانی بیش از پنج روزه داده شد. در شیوه درمانی شرکت Merck نیز از ۴۰ قرص در بازه بیش از پنج روزه استفاده می‌شود. هر دو شیوه درمانی، ارزان‌تر از شیوه‌هایی همچون آنتی‌بادی مونوکلونال هستند. همچنین استفاده از آنها نیز راحت‌تر است و افراد می‌توانند این قرص‌ها را در منزل نگهداری و مصرف کنند.

چالشی که پیش روی روش‌های درمانی ضد ویروسی همانند قرص فایزر وجود دارد، این است که افراد باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این قرص‌ها دسترسی داشته باشند تا بتوانند بیشتری اثربخشی را مشاهده کرد. درواقع، اگر افراد نتواند در روزهای نخست بروز علائم بیماری، این قرص‌ها را دریافت کنند، احتمالا اثربخشی مطلوب را مشاهده نخواهند کرد.

بر اساس گفته‌های محققان، داروهایی را که افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا، مصرف می‌کنند، جای واکسن را نمی‌گیرند چرا که واکسن‌ها، مانع از بیمار شدن افراد می‌شوند. اما قرض‌های ضدکرونا، ابزاری مهم برای مبارزه با این ویروس محسوب می‌شوند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. لامبورگینی اینونسیبل و اوتنتیکا رونمایی شدند؛ آخرین ادای احترام به پیشرانه بنزینی V12
    مجله علمی خبری سارینا – مقالات علمی و آموزشی،پژوهش ها و تحقیقات دانش بنیان

    سومین دوره از رویداد تبلیغات در کافه بازار هفته آینده برگزار خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا