تکنولوژیمایکروسافتمتا

مایکروسافت و انویدیا به دنبال ساخت نسخه کسب‌وکارمحور متاورس

با توجه به اطلاعات برآمده از رویداد اخیر Ignite مایکروسافت و همچنین اخباری که از کنفرانس هفته آینده GTC انویدیا منتشر شده، به نظر می‌رسد که این دو شرکت برخلاف فیسبوک، در حال کار روی نسخه کسب‌وکارمحوری از متاورس هستند.

این در حالی است که زاکربرگ و همکارانش در شرکتی که اکنون تحت عنوان متا شناخته می‌شود، نسخه کاربرمحور متاورس را دنبال می‌کنند. در واقع، مایکروسافت و انویدیا سعی دارند تا از ظرفیت‌ها‌ی متاورس برای ارتباطات شرکت‌ها‌ با یکدیگر بهره‌مند شوند و امکاناتی مرتبط را در اختیارشان قرار دهند.

تفاوت‌ها‌ی زیادی میان نسخه کاربرمحور و کسب‌وکارمحور متاورس وجود دارد که این تفاوت‌ها‌ بیشتر حول اهداف سازمان‌ها‌ از به‌کارگیری این فناوری متمرکز است. برای مثال، مایکروسافت فناوری AR Mesh خود را اپلیکیشن تیمز اضافه خواهد کرد که این کار می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران تیمز به ارمغان آورد.

همچنین آوارتارهای کارتونی به افراد این امکان را می‌دهند تا ارتباطات غیرکلامی‌خود همانند حالات چهره، ژست‌ها‌ و غیره را بدون نیاز به حضور همیشگی در مقابل دوربین به شخص یا اشخاص مقابل خود منتقل کنند. ادغام Mesh و تیمز می‌تواند منجر به ارائه قابلیت‌ها‌ی دیگری همچون استفاده مشترک از یک وایت‌بورد توسط دو یا چند شخص در موقعیت‌ها‌ی مکانی متفاوت را ارائه دهد.

ورود مایکروسافت و انویدیا به حوزه متاورس

این ویژگی کمک می‌کند تا افراد احساس نزدیک بودن به یکدیگر را تجربه کنند. می‌توان از این قابلیت‌ها‌ در مدل‌ها‌ی کاری هیبریدی که احتمالا در طی سال‌ها‌ی پیش رو، بیشتر شرکت‌ها‌ به آن روی خواهند آورد، به شیوه‌ها‌ی خلاقانه و اثرگذاری بالا بهره برد.

در خصوص انویدیا نیز باید گفت که چند سالی است این شرکت در مورد پلتفرم Omniverse خود صحبت می‌کند. بستری که می‌توان یک محیط سه بعدی با گرافیک بسیار بالا را برای فعالیت‌ها‌ی مهندسی، گرافیکی و همکاری کارمندان و افراد با یکدیگر ارائه دهد.

ورود مایکروسافت و انویدیا به حوزه متاورس

پلتفرم Omniverse Enterprise برای مشاهده عملکرد و شبیه‌سازی گرافیکی دستگاه‌ها‌ و سیستم‌ها‌ در دنیای واقعی طراحی شده است. به لطف این فناوری، می‌توان کارهای مختلفی از جمله طراحی خودروها و نحوه کارکرد قابلیت‌ها‌ی هوش مصنوعی این خودروها را در دنیای واقعی شبیه‌سازی و مشاهده کرد.

ابزار Omniverse Create نیز از فناوری گرافیکی RTX این شرکت برای ایجاد ترکیب‌بندی صحنه‌ها‌ی پیشرفته و جهان مجازی به جزییاتی بسیار واقعی بهره می‌برد و سپس نتیجه را در فرمت Pixar USD به اشتراک می‌گذارد.

یکی دیگر از جنبه‌ها‌ی جالب دیگر در رویکرد انویدیا، تمرکز این شرکت روی مشارکت است. همانند آنچه مایکروسافت با تیمز انجام داده، انویدیا نیز بر Omniverse به عنوان یک پلتفرم توسعه‌پذیر تاکید دارد و اعلام کرده که سایر شرکت‌ها‌ و کسب‌وکارها همچون ادوبی، آتودسک می‌توانند از آن استفاده کنند.

افزون بر این، انویدیا قصد دارد تا با چندین شریک سخت‌افزاری وارد همکاری شود تا بتواند سیستم‌ها‌یی را برای تقویت Omniverse عرضه کند. همچنین این شرکت سعی دارد تا قابلیت‌ها‌ی گرافیکی سه بعدی را در اختیار شرکت‌ها‌ قرار دهد.

یکی دیگر از تفاوت‌ها‌ی میان فعالیت مایکروسافت، انویدیا و متا در این عرصه، دامنه استفاده‌کنندگان از این فناوری‌ها‌ست. طبق آنچه زاکربرگ و دیگر مدیران ارشد متا در طی هفته‌ها‌ و ماه‌ها‌ی اخیر اعلام کرده‌اند، حداقل تا چند سال دیگر، قادر به استفاده از ظرفیت‌ها‌ی متاورس نخواهیم بود چرا که نوآوری‌ها‌ی مورد نیاز برای دستیابی به این فناوری هنوز به طور کامل توسعه نیافته‌اند. از طرفی دیگر، طبق گفته آنها، متاورس در آینده همانند اپلیکیشن فیسبوک برای همگان قابل استفاده خواهد بود و صرفا محدود به گروه خاصی نخواهد بود.

این در حالی است که دستاوردهای مایکروسافت و انویدیا در این حوزه، برای فضاها و کسب‌وکارهایی مشخص طراحی شده‌اند. فناوری Mesh برای تیمز به گونه‌ای است که بهره‌مندی از آن نیازمند به‌کارگیری هدست‌ها‌ی واقعیت افزوده یا مجازی است. بنابراین، امکان استفاده از آن، برای بسیار از افراد فراهم نخواهد بود.

دستاوردهای انویدیا نیز تخصصی‌تر است و برای مهندسان، طراحی و افراد حرفه‌ای که در زمینه ایجاد مدل‌ها‌ی سه بعدی فعالیت دارند، طراحی شده است. اگرچه این گروه، بسیار حائز اهمیت هستند اما تعدادشان زیاد نیست.

اما در این بین، نکته بسیار مهمی‌که می‌بایست به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربران است. با این فناوری‌ها‌، شرکت‌ها‌ی بزرگ می‌توانند به زندگی، محل کار و بازی کاربران دسترسی داشته باشند و همین مسئله می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. اگرچه هنوز چند وقتی تا ارائه این فناوری‌ها‌ فاصله داریم، اما باید منتظر ماند و دید که با توجه به سابقه نه‌چندان خوب برخی شرکت‌ها‌ از جمله متا (فیسبوک سابق) در نفوذ به حریم شخصی کاربران، قانونگذاران چه تدابیری را برای رفع این نگرانی‌ها‌ خواهند اندیشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا