تکنولوژی

پرداخت مالیات ۱۵ درصدی برای غول‌های فناوری جهان از سال ۲۰۲۳

سران کشورهای ثروتمند جهان موسوم به گروه ۲۰ در نشست اخیر خود بر سر پرداخت حداقل مالیات ۱۵ درصدی توسط شرکت‌های بزرگ فناوری به توافق رسیدند.

در این نشست که به میزبانی شهر رم ایتالیا و برای اولین بار پس از آغاز همه‌گیری به صورت حضوری برگزار شد، قانون حداقل مالیات ۱۵ درصدی برای غول‌های فناوری جهان رسما تایید و قرار شد که از سال ۲۰۲۳ اجرایی شود.

ایالات متحده به عنوان اولین کشور، ایده پرداخت این میزان مالیات را برای جلوگیری از اقدام برخی شرکت‌ها در ایجاد حساب در کشورهایی همچون ایرلند به منظور پرداخت مالیات کمتر مطرح کرد که این طرح، با استقبال دیگر کشورهای جهان نیز همراه شد.

در همین رابطه، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) به بی‌بی‌سی اعلام کرد که این اقدام گروه ۲۰ می‌تواند منجر به اضافه شدن حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در سال به درآمد مالیاتی جهان خواهد شد. این توافق، مانع از به ثمر نشستن تلاش‌های شرکت‌هایی چون آمازون، اپل، گوگل، متا و نتفلیکس در دور زدن قوانین مالیاتی و بالا بردن میزان سود حاصل از ارائه خدمات و محصولاتشان می‌شود.

اگر این میزان پول از طریق مالیات از شرکت‌های بزرگ فناوری گردآوری می‌شود، می‌توان از آن در ارائه خدمات عمومی‌بهتر و همچنین مقابله با مسائلی همچون تغییرات اقلیمی‌بهره برد.

با این حال، انتقادهایی نیز به این توافق وارد شد که از جمله آنها می‌توان به آکسفام اشاره کرد. این گروه حامی‌برابری معتقد است که دامنه این قانون محدود است و کمتر از ۱۰۰ شرکت را دربرمی‌گیرد و در نتیجه، پول کمی برای کشورهای فقیر از این طریق جمع‌آوری خواهد شد.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا