اینترنت

10 اصل برای طراحی وب سایت خوب

طراحی خوب برای یک وب سایت به معنای ایجاد تعادل کامل بین زیبایی شناسی و قابلیت استفاده است.

در ادامه ۱۰ اصل مهم که برای طراحی وب سایت میبایست مورد توجه قرار بگیرد را بررسی خواهیم کرد.

۱- ایجاد Navigation مناسب

ایجاد یک navigation مناسب و یکپارچه به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند. وب سایت خود را به روشی معنادار و منطقی قابل پیش بینی و قابل درک بسازید تا کاربران در هنگام بازدید از وب سایت سردرگم نشوند. بسیاری از سایت‌ها از روش‌های ترکیبی برای کمک به بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند؛ این روش‌ها عبارتند از:

  • منوهای ساختار یافته
  • جستجوی کلمات کلیدی
  • لینک داخلی
  • استفاده از برچسب‌های واضح
  • دسته بندی‌های بصری
  • قرارگیری ثابت عناصر

۲- طراحی ریسپانسیو

هدف از طراحی وب سایت واکنش گرا، سازگاری و نمایش مناسب صفحات وب در دستگاه‌های مختلف همچون تلفن همراه، تبلت و دسکتاپ و مرورگرهای مختلف است.

طراحی ریسپانسیو یکی از فاکتوهای مهم برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو همچون گوگل است.

۳- طراحی یکپارچه

انسجام و یکپارچگی در ظاهر و عملکرد یک وب سایت باعث بهبود قابلیت استفاده از وب سایت می‌گردد و شامل هر چیزی از جمله رنگ و تایپوگرافی، قرار دادن آیکون‌ها و دکمه‌ها است.

ایجاد یک راهنما برای طراحی سایت به همراه طراحی المان‌هایی با قابلیت استفاده مجدد،  یک راه عالی برای اطمینان از ثبات در طراحی وب سایت شما است.

۴- عملکرد بدون مشکل

یک وب سایت خوب باید سریع لود شود و به خوبی کار کند. در صورت تأخیر در بارگذاری محتوا میبایست یک پیام خطای مناسب و یا یک انیمیشن در حال بارگذاری، نمایش داده شود.

ابزارهای مختلفی مانند Google PageSpeed ​​Insights برای اندازه گیری سرعت بارگذاری محتوا در سایت شما وجود دارد.

کاهش اندازه تصاویر یکی از راهکارهای مفید برای افزایش سرعت سایت است.

خرید هاست مناسب یکی از فاکتورهای مهم برای افزایش سرعت لود سایت است. انتخاب هاست با آپ تایم نزدیک به ۱۰۰٪ احتمال از دسترس خارج شدن وب سایت شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

وب سایت‌های بزرگ و وب سایت‌هایی که تعداد بازدیدکنندگان زیادی دارند، میبایست برای بهبود سرعت و عملکرد خود از سرور مجازی و یا سرور اختصاصی استفاده نمایند.

یکی از راهکارهای مؤثر برای افزایش امنیت و سرعت سایت‌های وردپرسی، همچنین بهبود عملکرد این وب سایت ها، استفاده از هاست وردپرس است.

هاست وردپرس صبا هاست
هاست وردپرس صبا هاست

هاست وردپرس صباهاست، با ارائه سخت افزارهای قدرتمندی مثل هارد NVMe، CPU‌های قدرتمند و رم بالا و وب سرور لایت اسپید، سرعت وب سایت‌های وردپرسی را تا ۵ برابر افزایش می‌دهند.

۵- نرخ تبدیل یا  conversion

وب سایت‌ها معمولا کاربران را تشویق به انجام عملی در وب سایت می‌نمایند. برای بازدیدکنندگانی که می‌خواهند ثبت نام کنند، مشترک شوند یا خرید انجام دهند؛ این فرآیند باید تا حد امکان آسان باشد. در واقع مراحل تبدیل بازدید کننده به مشتری میبایست به آسانی و بدون مشکل انجام گردد.

برخی از نقاط اصطکاک عبارتند از: برچسب‌های گیج کننده یا درخواست اطلاعات زیاد، وجود مراحل غیرضروری و…  همه این موارد تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان احتمالی را سخت‌تر می‌کند.

۶- ارتباط واضح

وب سایت‌ها به طرق مختلف با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار می‌کنند. محتوا، عناصر بصری و اجزای تعاملی همه با هم کار می‌کنند تا یک پیام واضح و منسجم را منتقل کنند. بازدیدکنندگانی که وارد سایت شما می‌شوند باید بتوانند سریع و بدون زحمت بفهمند که چرا وب سایت شما وجود دارد، چه خدماتی را ارائه می‌دهید و چه اقدامی می‌توانند انجام دهند.

۷- زبان بصری مؤثر

در طراحی خوب وب سایت، رنگها، آیکون ها، تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر بصری به یک زبان بصری قدرتمند برای بیان اهداف تبدیل می‌شوند.

رابط کاربری قوی و زبان بصری مؤثر به همراه سبک قابل تشخیص، باعث ایجاد هویت منحصر به فرد برای برند شما می‌گردد.

۸- ساختار محتوای سلسله مراتبی

اطلاعات سایت شما باید به خوبی سازماندهی شده باشد. سلسله مراتب بصری به شما این امکان را می‌دهد که ساختار معنادار و منطقی برای محتوا ایجاد نمایید.

سلسله مراتب را می‌توان با استفاده از انواع تکنیک‌های بصری، از جمله استفاده از رنگ، کنتراست، اندازه، فضای سفید، تراز و حرکت به دست آورد. ساختار محتوای سلسله مراتبی به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنند.

۹- طراحی براساس کنوانسیون‌های وب

طراحی وب سایت خوب اغلب آشنا به نظر می‌رسد؛ حتی زمانی که برای اولین بار با آن مواجه می‌شویم. حرکت از یک صفحه به صفحه دیگر و پیدا کردن و درک اطلاعات آسان است و همه چیز همانطور که انتظار دارید عمل می‌کند.

دلیل این امر این است که بهترین طراحی وب سایت معمولاً از معیارهای آشنا وب یا استانداردهایی پیروی می‌کنند که وضوح و قابلیت استفاده در طراحی وب را مشخص می‌نمایند.

۱۰- رابط کاربری قابل اعتماد و شفاف

طراحی وب سایت باید برای بازدیدکنندگان اعتماد ایجاد نماید. بدین منظور اطلاعات سایت شما باید واضح و دقیق و عاری از خطا یا سردرگمی باشد و به جزئیات توجه نماید.

یک سایت معتبر در مورد هزینه‌ها و قیمت ها، دلایل جمع آوری داده‌های شخصی و… اطلاعات شفاف به مشتریان ارائه می‌دهد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا