گوناگون

علت روشن نشدن ماکروفر ال جی و نحوه رفع ایراد

روشن نشدن دستگاه ماکروفر ال جی یکی از رایج‌ترین مشکلات این دستگاه است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مشکل و راهکارهای تعمیر آن کلیک کنید.

چرا ماکروفر ال جی روشن نمی‌شود؟

روشن نشدن ماکروفر ال جی و یا خاموش شدن ناگهانی آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع‌ترین دلیل، ایراد در بخش قفل درب و میکروسویچ‌های دستگاه ماکروفر است. همچنین ماکروفرها دارای دو فیوز، یکی برای محافظت در برابر نوسانات الکترونیکی و دیگری برای محافظت در برابر گرمای بیش از حد هستند. در این مطلب به نحوه بررسی، عیب‌یابی و علت روشن نشدن ماکروفر ال جی می‌پردازیم و راهکارهایی برای تعمیر آن ارائه خواهیم داد.

دلایل اصلی روشن نشدن ماکروفر ال جی

روشن نشدن ماکروفر ال جی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در این میان، ایراد در بخش قفل درب و میکروسویچ‌ از شایع‌ترین دلایل این مشکل هستند. البته در بعضی از موارد نیز ثابت شده است که مشکل روشن نشدن ماکروفر به دلیل وجود اشکال در برد این دستگاه است. در هر حال تشخیص این مسئله که چرا ماکروفر روشن نمی‌شود، نیاز به بررسی دستگاه و تست عملکرد قطعات مختلف آن دارد.

به همین خاطر توصیه می‌شود جهت تعمیر مشکل روشن نشدن ماکروفر ال جی و رفع سایر اشکالات پیش آمده در آن فقط به مراکز مجاز و معتبر مراجعه نمایید و از تکنسین متخصص از نمایندگی تعمیرات ماکروفر ال جی کمک بگیرید. در صورت داشتن تخصص نیز می‌توانید موارد درج شده در بخش زیر را بررسی کرده و مشکل پیش آمده در مایکروفر خود را رفع نمایید.

میکروسوییچ درب ماکروفر ال جی

یکی از شایع‌ترین علل روشن نشدن ماکروفر ال جی، خرابی میکروسوییچ درب آن است. همان‌طور که می‌دانید میکروسوییچ درب، بسته بودن یا نبودن درب مایکروفر را بررسی می‌کند و در صورت بسته بودن درب، اجازه‌ی روشن شدن را به تمامی بخش‌های ماکروفر می‌دهد. از این رو در بعضی از شرایط، با وجود آن‌که همه چیز درست است، ممکن است به دلیل خرابی میکروسوییچ، ماکروفر کار نکند.

برای اطمینان از خرابی میکروسوییچ، ابتدا برق مایکروفر را قطع کنید و قاب بدنه را در آورید. میکروسوییچ‌ها غالباً دو تا هستند و دارای ترمینال‌هایی با علامت C و NO می‌باشند (ترمینال‌ها را با مولتی‌متر تست کنید). برای این کار درب را ببندید و از چفت بودن قلاب اطمینان حاصل کنید. با این کار می‌بایست ترمینال‌های میکروسوییچ از خود رسانندگی الکتریکی نشان دهند، و این یعنی میکروسویچ سالم است. در غیراینصورت، یعنی در شرایط عدم رسانندگی، میکروسویچ خراب بوده و نیازمند تعویض یا تعمیر است. البته بهتر است قبل از تعویض میکروسوییچ، از درست فشار دادن قلاب چفت درب میکروسویچ مطمئن باشید.

فیوز سرامیکی

در صورتی که ماکروفر و صفحه نمایش آن روشن نمی‌شوند، احتمالا مشکل پیش آمده به دلیل وجود خرابی در فیوز سرامیکی ماکروفر ال جی باشد. این قسمت، از دیگر قسمت‌های ماکروویو است که آن را در بار نوسانات برق محافظت می‌کند و در صورت بروز مشکل، به طور کامل می‌سوزد و ماکروفر دیگر کار نخواهد کرد.

برای دسترسی به این قطعه و رفع مشکل روشن نشدن ماکروفر ال جی، ابتدا برق ماکروفر را قطع کنید و قاب ماکروفر را خارج کنید. فیوز را با استفاده از یک مولتی‌متر تست کنید. اگر از سالم بودن میکروسوییچ درب مطمئن هستید می‌توانید با باز و بسته کردن درب، فیوز را تست کنید. در صورت سوخته بودن یا خرابی فیوز باید این قطعه با یک نمونه نو و اورجینال تعویض شود. در صورتی که فیوز به دلیل نوسانات برق ورودی سوخته باشد به راحتی می‌توان آنرا تعویض کرد؛ اما اگر ایراد پیش آمده به دلیل خرابی خود ماکروفر باشد، باید مگنترون، دیود ولتاژ بالا، خازن و ترانسفورمر نیز تست شوند و از درستی آن‌ها اطمینان حاصل شود.

مجموعه قفل درب

خرابی مجموعه قفل درب نیز یکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماکروفر ال جی است. بیشتر قفل‌های درب دارای یک قلاب پلاستیکی هستند که وقتی درب بسته می‌شود با میکروسویچ درگیر می‌شود و درنتیجه، سینگال روشن شدن به برد کنترل فرستاده می‌شود. در صورت آسیب دیدن این قلاب‌ها یا کهنگی فنرهای این بخش، سوییچ‌ها به اندازه کافی فشرده نمی‌شوند و ماکروفر روشن نخواهد شد. در صورت خرابی این قسمت از ماکروفر ال جی لازم است بخش داخلی درب باز شود و در صورت نیاز، قلاب و فنر معیوب تعویض شوند.

فیوز حرارتی

خرابی فیوز حرارتی نیز از دلایلی است که می‌تواند منجر به روشن نشدن ماکروفر ال جی شود. همان‌طور که می‌دانید، وظیفه این بخش از دستگاه جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه ماکروفر است. وقتی این فیوز ایراد پیدا کند، مایکروفر به خاطر ملاحظات ایمنی روشن نخواهد شد.

برای تعمیر فیوز حرارتی ماکروفر ال جی لازم است که ابتدا سیم‌های متصل به آن را جدا کنید و سپس ترمینال‌ها را با یک مولتی‌متر سالم امتحان کنید. در صورتی که رسانندگی در مولتی‌متر مشاهده نکردید، فیوز را با یک نمونه سالم تعویض کنید. خوب است بدانید یکی از دلایلی که سبب سوختن فیوز می‌گردد، درست کار نکردن فن خنک کننده مایکروفر است. بنابراین پیش از تعویض فیوز حرارتی، حتما از سالم بودن فن و درستی عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

تعمیر تخصصی ماکروفر ال جی

از آنجایی که دستگاه‌های ماکروفر در ولتاژ‌های بالا کار می‌کنند و دارای اجزاء بسیار حساسی هستند، به خاطر ایمنی و خراب نشدن دستگاه، باید توسط یک تکنسین متخصص بازرسی، تعمیر و تعویض شوند. این مطلب بیشتر جهت مشکل‌یابی دستگاه و دلایل روشن نشدن ماکروفر ال جی آماده شده است. برای تعمیر تخصصی ماکروفر خود می‌توانید با تعمیرکاران تخصصی از نمایندگی ها و تعمیرگاه های ال جی مانند نمایندگی تعمیرات ال جی دیبا پشتیبان، تماس بگیرید و کار را به آن‌ها بسپارید.

تعمیر روشن نشدن ماکروفر ال جی
تعمیر روشن نشدن ماکروفر ال جی

روشن نشدن ماکروفر ال جی؛ ایرادی قابل تعمیر

با توجه به مطالبی که بررسی کردیم، می‌توان گفت که مشکل روشن نشدن ماکروفر ال جی هم می‌تواند یک علت سطحی داشته باشد و هم ممکن است مشکل آن بسیار تخصصی باشد (مثل ایراد فیوز حرارتی) و نیاز به یک تکنسین متخصص از نمایندگی ال جی داشته باشد. با خواندن این مطلب می‌توانید تا حدود زیادی مشکل دستگاه ماکروفر خود را تشخیص دهید و در صورت نیاز، قطعه خراب آن را تعویض کنید.

نکته آخر، نه به تعمیرکارهای غیر مجاز!

دلایل بسیاری برای این که درصورت روشن نشدن ماکروفر ال جی ، سراغ تعمیرکاران غیر مجاز نروید وجود دارد. در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم:

  • قطعات غیر استاندارد: تعمیرکاران غیرتخصصی و غیرمجازی که توسط نمایندگی ال جی تایید نشده اند، ممکن است از قطعات و لوازم غیراستاندارد و بی کیفیت در ماکروفر شما استفاده کنند؛ که همین امر می‌تواند موجب خرابی در بخش‌‌های دیگر دستگاه نیز بشود
  • نبود مرجع رسیدگی: در صورت بروز مشکل در تعمیرات دستگاه، مرجع معتبری جهت درخواست رسیدگی و یا جبران خسارت نخواهید داشت
  • هزینه غیر استاندارد: به دلیل در جریان قرار نگرفتن در روند تعمیر دستگاه، تعمیرکار غیرتخصصی یا غیرمجاز، هزینه‌های غیر استانداردی را از شما طلب خواهد کرد

در آخر می‌توان گفت که ماکروفر دستگاهی است که بیشتر مواقع برای گرم کردن و یخ زدایی مواد غذایی و موارد مشابه این استفاده می‌شود؛ البته در مدل‌های حرفه‌ای تر و جدیدتر برای پخت غذا، کیک و شیرینی‌های خوشمزه نیز از آن استفاده می‌کنیم. همانطور که از تعریف آن مشخص است، برای کسانی که از این محصول استفاده می‌کنند دستگاهی حیاتی است و در صورت خرابی یا روشن نشدن ماکروفر ال جی بهتر است سریعا برای تعمیرات آن اقدام شود؛ که برای این منظور، کار را به تعمیرکار مجاز و متخصص ال جی بسپارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا