ایراناینترنت

در اولین جلسه بررسی طرح صیانت چه گذشت؟

پس از حدس و گمان‌های بسیار درباره نحوه برگزاری جلسات طرح صیانت، سرانجام نخستین جلسه امروز عصر برگزار شد و محتوای جلسه به صورت زنده از صفحه اینستاگرام رییس مجلس و تلوبیون پخش شد. این جلسه بیشتر مقدمه‌ای بر آنچه قرار است انجام شود بود و قرار شد ادامه بررسی طرح تا تصویب آیین‌نامه‌ای برای مدیریت و برگزاری جلسات این طرح، به تعویق بیفتد. در این جلسه محمدباقر قالیباف رییس مجلس نیز به صورت ویژه حضور داشت.

وی در این جلسه ضمن بیان مقدماتی درباره ضرورت تدوین قوانینی برای مدیریت فضای مجازی کشور، اعلام کرد که جلسات بررسی این طرح به صوزت علنی برگزار خواهند شد و محتوای آن از طریق رسانه‌های مختلف پخش می‌شود.

مقدمه قالیباف بر آغاز بررسی طرح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف در نشست کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی عنوان کرد: خداوند را شاکرم که امروز با زحمات صورت گرفته به ویژه از جانب کمیسیون‌های فرهنگی و صنایع و معاونت قوانین امروز شاهد تشکیل کمیسیون مشترک حمایت از کاربران در فضای مجازی هستیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این کمیسیون مشترک برای یک امر مهم و تأثیرگذار اولین جلسه رسمی خود را تشکیل می‌دهد، افزود: البته پیش از این نیز یک جلسه مقدماتی برای تعیین ترکیب هیأت رئیسه این کمیسیون نیز تشکیل شده است و امروز این کمیسیون از جهت قانونی شکل رسمی به خود گرفته است.

وی با برشمردن اهمیت فضای مجازی تأکید کرد: واقعیت این است که امروز فضای مجازی وارد فضای حقیقی زندگی مردم در ابعاد مختلف، چه در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی، حوزه مسائل علمی و حوزه مسائل اقتصادی شده است لذا حتما همه ما باید این توجه را داشته باشیم که به عنوان نماینده مردم این فضا و محیط را در بستری امن توأم با اطمینان خاطر برای استفاده مردم فراهم کنیم.

قالیباف با اشاره به استفاده حوزه آموزش از فضای مجازی از مقطع مهدکودک تا تحصیلات تکمیلی عنوان کرد: در حوزه کسب و کار نیز به همین شکل بوده و اولویت کار با فضای مجازی در شرایط کرونایی است به همین دلیل دقت ما در قانونگذاری در این حوزه بسیار مهم و حیاتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز جوانان و نوجوانان ما با هر سلیقه و گرایش، از آن جوانی که در فضای مجازی موسیقی کره‌ای را دنبال می‌کند تا آن جوان و نوجوانی که در همین فضا آموزش قرآن و برنامه‌های دینی و مذهبی را پیگیری می‌کند، همه و همه با فضای مجازی سر و کار دارند و اوقات فراغت خود را در این فضا می‌گذرانند به همین دلیل باید در حوزه قانونگذاری به این مسائل توجه داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه قانون اساسی ظرفیت بسیار خوبی در اصل 85 قانون اساسی پیش‌بینی کرده است، گفت: برای مسائل مهم و حیاتی که نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد، قانون اساسی ظرفیتی را پیش‌بینی کرده تا از این طریق با کار کارشناسی و مطالعات بسیار طرحی بررسی و تصویب شود.

رد شائبه های بررسی غیرعلنی طرح

قالیباف افزود: متأسفانه جریان‌های تخریبی در این میان به راه افتاد که مجلس قصد دارد پشت درهای بسته قانونگذاری کند؛ مگر می‌شود پشت درهای بسته یک از اصول قانون اساسی را اجرایی کرد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: البته در همین قانون اساسی جلسات غیرعلنی نیز برای مجلس پیش‌بینی شده اما به دلیل این جوسازی‌ها باید عنوان کنم که امروز شاهد حضور بخش‌های مختلف کارشناسی مجلس از حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، صنعتی و آموزشی در این کمیسیون هستیم که هر یک متخصصین حوزه‌های خود بوده و من مطمئنم که این طرح با دقت و توجه شکل خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی و اخبار این کمیسیون مشترک نیز از مجموعه خبرگزاری خانه ملت و سایر رسانه‌ها به صورت علنی منعکس خواهد شد.

قالیباف ادامه داد: موضوع دومی که قصد دارم به آن اشاره کنم این است که در این کمیسیون وقت لازم را بگذارید و در جلسات اولیه تمامی ذینفعان با اختصاص وقت کافی به کمیسیون دعوت شوند و مباحث آنها شنیده شود. ابتدا نخبگان، صنوف، متخصصان و صاحب نظران این حوزه را دعوت کنید و مباحث آنها را بشنوید زیرا بخشی از آنها با این طرح آشنا نیستند و موضوعاتی را مطرح می کنند که در طرح مذکور وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یک کارخانه کوچک، سوله و یا انباری در هر نقطه‌ای می تواند وثیقه بانک شود اما دارایی‌های هنگفت موجود در فضای مجازی در رونق اقتصادی مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از وظایف پا به‌ پای فضای مجازی که امروز فضای کسب و کار مردم است، آن گونه که باید عمل نشده و ضعف‌هایی داشته‌ایم. در این حوزه جرم‌انگاری و کلاهبرداری تا تولید ثروت و رونق کسب و کار باید مورد توجه قرار بگیرد.

قالیباف گفت: باید قانون اساسی در قوانین مصوب مجلس رعایت شود و نباید قانونی تصویب شود که بین قوا تداخل ایجاد کند تا رفت و برگشت قانون مصوب بین شورای نگهبان و مجلس زمانبر شود هر چند که عجله‌ای نداریم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در این طرح باید به این موضوع توجه کنیم که چارچوبی که می‌نویسیم متناسب با تغییرات فضای مجازی باشد، قانونگذار ساختارهای لازم را تعبیر کند تا با اختیارات خود پا به پای جامعه و تغییرات حرکت کند و اگر ضرورت داشت در قانون تجدیدنظر شود. یکی از ویژگی‌های اصل 85 قانون اساسی این است که قانون تصویب شده می‌تواند به صورت موقت اجرا و برای دائمی شدن در صحن مجلس تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم، مدیریت بر ترافیک شبکه است، عنوان کرد: افراد حاضر در این کمیسیون مشترک، متخصص هستند و با نظر نخبگان این حوزه کار را پیش می‌برند، از اعضای این کمیسیون درخواست می‌کنم نشست‌های کمیسیون سر وقت و با حضور تمامی اعضا تشکیل شود زیرا طبق آیین‌نامه باید 16 نفر در جلسه حاضر شوند و برای تصویب به دو سوم آراء نیاز داریم.

قالیباف ادامه داد: با حضور فعال، منضبط و داشتن حوصله کار را پیش ببرید و اگر موضوعی وجود داشت من نیز کمک لازم را ارائه می‌کنم. رسانه‌ها نیز اطلاعات لازم را ارائه کنند و صدا و سیما می‌تواند همانند امروز جلسات را پخش کند.

قالیباف: باید قانونگذاری کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد، گفت: نباید تحت فضاسازی گروه‌های خاص و فشارهای خارج از کشور که اینها قصد دارند پلتفرم‌ها و شبکه‌های بزرگ اجتماعی را ببندند قرار بگیریم، این کمیسیون به دنبال چنین مسائلی نیست و به دنبال قانونگذاری و پر کردن خلأ‌های قانونگذاری است.

وی با اشاره به اینکه اعلام کرده‌اند که قصد داریم اینستاگرام را ببندیم در حالی که بخشی از زندگی مردم در این حوزه است، ادامه داد: باید قانونگذاری کنیم و نظمی به این فضا بخشیده شود مانند تمامی کشورهای دنیا، این امر طبیعی است که قانونگذار در چارچوب قانون انجام می‌دهد.

قالیباف در پایان با تأکید بر اینکه از سخنگوی کمیسیون درخواست دارم اطلاعات را صحیح، دقیق و به جا منتشر کند، خاطر نشان کرد: در جلسات بعدی نیز هر زمانی که هیأت رئیسه کمیسیون لازم بداند در جلسات حاضر می‌شوم.

قرار است از این به بعد جلسات بررسی طرح صیانت دوشنبه‌ها ۸ تا ۱۰ صبح و سه‌شنبه‌ها ۴ تا ۶ بعد از ظهر برگزار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا