خودرودیوار

بهترین راه برای پیدا کردن قیمت منصفانه خودرو دست‌دوم

چگونه فریب قیمت‌سازی دلال‌ها را نخوریم!

احتمالا برایتان پیش آمده که وقتی می‌خواهید یک خودرو دست دوم بخرید، به منصفانه بودن قیمت فروشنده شک کنید. به خصوص اگر که اولین ماشینتان باشد و با چم‌وخم خرید خودرو دست دوم آشنا نباشید، ممکن است سرتان کلاه برود و با قیمت‌های عجیب‌وغریب تن به معامله دهید. در حالی که اگر از قبل تحقیق کرده باشید و بدانید قیمت خودرو مورد نظرتان حدودا در بازار چقدر است، احتمال اینکه گول فروشنده‌های گران‌فروش و بی‌انصاف را بخورید، کمتر است. راه‌های مختلفی برای پیدا کردن قیمت منصفانه خودرو دست دوم وجود دارد و هر کدامشان سختی‌های خاص خودشان را دارند.

۱. کارشناسی خودرو

اخیرا سرویس‌هایی راه‌اندازی شده که شما با استفاده از آنها می‌توانید خودرو مورد نظرتان را کارشناسی کنید. اغلب فروشنده‌های باانصاف قبل از اینکه سراغ آگهی کردن ماشینشان بروند، با استفاده از سرویس‌های کارشناسی خودرو، ریز جزئیات ایرادات ماشینشان را مشخص می‌کنند تا خریدار خیالش راحت باشد، اما اگر به عنوان خریدار ماشینی را پسند کردید و می‌خواهید ببینید قیمتش واقعا منصفانه است یا نه، مجبور می‌شوید هزینه کارشناسی خودرو را از جیب خودتان بپردازید.

۲. مشورت گرفتن از افراد خبره

اگر در اطرافیانتان کسی هست که در کار خرید و فروش ماشین دست دوم است، احتمالا بتواند راهنمای خوبی برای حدس قیمت منصفانه ماشین مورد نظر شما باشد. اینکه چقدر می‌توانید به آن فرد اعتماد کنید به رابطه شما برمی‌گردد ولی در هر حالت این روش دقت کافی را ندارد و همه چیز به اعتماد شما به آن فرد بستگی دارد.

۳. نسبت گرفتن با ماشین صفر کیلومتر

قیمت خودروهای صفرکیلومتر راحت‌تر از ماشین‌های دست دوم پیدا می‌شود. چراکه قیمت آن عموما روزانه در رسانه‌های مختلف قابل مشاهده است. کافی است عبارت‌هایی مثل «قیمت روز خودرو» را جستجو کنید تا بفهمید ماشین‌های صفر کیلومتر چقدر قیمت دارند. یکی از معتبرترین منابع برای اطلاع از قیمت خودرو صفر، صفحه قیمت خودروی صفر دیوار است که می‌توانید بر اساس آن قیمت خودروهای دست دوم را بر اساس میزان کارکرد و عیب و ایرادهایی که برایش به وجود آمده، حدس بزنید. این کار تا حد زیادی مشکل است. چرا که نسبت گرفتن قیمت خودرو دست دوم با صفرکیلومتر کار هرکسی نیست. از طرفی برخی ماشین‌ها مثل پراید دیگر تولید نمی‌شوند و عملا قیمت پراید صفر کیلومتر واقعی نیست.

۴. نسبت گرفتن در بازه‌های زمانی گذشته

قیمت خودروها در بازه‌های زمانی یکسان عموما به یک‌اندازه کاهش یا افزایش پیدا می‌کند؛ مگر در موارد خیلی استثنایی. برای همین وقتی پراید در طول چهار سال از ۲۰میلیون به حدود ۱۰۰میلیون تومان رسیده، می‌توان متوجه شد که در این مدت قیمت خودرو عموما حدود پنج برابر شده. بر همین اساس اگر بدانید یک ماشین دست دوم با کارکرد مشخص در گذشته چقدر قیمت داشته، با یک نسبت ساده می‌توانید قیمت روز آن را متوجه شوید. این روش (که البته اصلا هم دقت ندارد) به درد کسانی می‌خورد که مدتی به دنبال خرید ماشین دست دوم می‌گردند اما چون مورد مناسبی پیدا نکرده‌اند، بیخیال شده و بعد از چند ماه دوباره دست به کار می‌شوند و می‌خواهند تخمینی از بازار داشته باشند.

۵. استفاده از امکان تخمین قیمت خودرو کارکرده دیوار

کارشناسی خودرو در دیوار
کارشناسی خودرو در دیوار

اگر به دنبال خرید خودرو دست دوم باشید، احتمالا دیوار یکی از راه‌ها برای پیدا کردن آگهی‌ها خواهد بود. دیوار یک صفحه برای تخمین قیمت خودرو کارکرده بر اساس مشخصات مختلف مثل مدل و شرایط خودرو در نظر گرفته که بسیار به شما کمک می‌کند تا بتوانید قیمت خودروی مورد نظرتان را حدس بزنید. همچنین دیوار برای هر آگهی خودرو بازه قیمت منصفانه در نظر گرفته و بر اساس آن قیمت اعلام شده توسط فروشنده به صورت خودکار ارزیابی می‌شود و در سه حالت پایین، منصفانه و بالا اعلام خواهد شد. با این کار شما متوجه می‌شوید قیمت در نظر گرفته شده توسط فروشنده تا چه حد به واقعیت نزدیک است.

دیوار برای پیدا کردن قیمت منصفانه خودش تمام چهار روش قبلی را طی می‌کند. میانگین قیمت خودروهای دست دوم را هم از طریق داده‌های موجود در مراکز تعویض پلاک و هم از طریق نسبت گرفتن با خودروهای صفر کیلومتر پیدا می‌کند. همچنین همیشه همراه با تغییر قیمت خودروهای در بازه زمانی مختلف، میانگین قیمت منصفانه ماشین دست دوم کم یا زیاد می‌شود. با این حساب روش پنجم تمام روش‌های اول تا چهارم را در دل خود جای داده است و علاوه بر دقت بالا، می‌توان بدون هزینه روی آن حساب باز کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا