استارتاپایراناینترنت

تلاش ساترا برای ورود به حوزه تنظیم‌گری تبلیغات‌آنلاین

درحالی که تا پیش از این ساترا در تلاش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان رگولاتور حوزه صوت و تصویر بود، حالا در اقدامی جدید قصد دارد به حوزه مدیریت تبلیغات در پلتفرم‌ها نیز ورود کند.

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، به تازگی با انتشار پستی در وبسایت خود از تصمیم این سازمان برای آغاز تنظیم گری در حوزه تبلیغات پلتفرم‌ها خبر داده است. در این پست با اعلام دستورالعملی جدید برای مدیریت تبلیغات در پلتفرم ها، از کارشناسان دعوت شده تا نسبت به اعلام نظرات و یپشنهادات خود اقدام کنند.

طبق اعلام روابط عمومی این سازمان، این اقدام درپاسخ به انتقادات زیاد کاربران از شیوه فعالیت تبلیغی پلتفرم‌ها انجام شده است و برای تدوین دستورالعمل حاضر، قوانین رگولاتورهای دنیا در این حوزه مورد پایش و بررسی قرار گرفته اند.

ساترا معتقد است که این دستورالعمل تلاش می‌کند چالش‌های حوزه تبلیغات از جمله انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و نامناسب در محتوای تبلیغی، تهدید سلامت کودکان، نادیده گرفتن رده‌بندی سنی در تبلیغات، اخلال در تجربه کاربری و افزایش غیر منصفانه هزینه کاربر را حل کند.

در ادامه تاکید شده که در موادی از این دستورالعمل همچنین به موضوع پخش تبلیغات در سرویس‌هایی با مدل درآمدی اشتراک ماهیانه پرداخته شده است که در ماه‌های گذشته انتقاد تعداد قابل توجهی از کاربران را برانگیخته بود.

در پایان این بیانیه تصریح شده است که «طبق رویه ساترا هر دستورالعمل پیش از ابلاغ به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مورد هم‌اندیشی با نخبگان و کاربران قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌بندی نظرات واصله و اصلاحات احتمالی به صورت رسمی ابلاغ می‌شود.» به این ترتیب از علاقه مندان و کارشناسان دعوت شده تا پایان مهرماه برای ثبت نظرات و بازخوردهای خود به وبسایت ایت سازمان مراجعه کنند.

این اقدام جدید ساترا درحالی انجام شده است که هنوز موجودیت این نهاد به عنوان نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر با اما و اگرهای زیادی همراه است و بسیاری از کارشناسان معتقدند ساترا در سایه صدا و سیما سعی دارد خود را به عنوان رگولاتور این حوزه معرفی کند. درحالی که این سازمان نه اساس نامه جداگانه‌ای دارد و نه ساختار سازمانی آن چندان مشخص است.

چندی یپش نیز سختگیری‌های این نهاد در انتشار قسمت‌های جدید چند سریال شبکه نمایش خانگی با انتقادات زیادی همراه شد. به طوری که حتی گمانه‌زنی‌هایی از توقف پخش برخی از این سریالها انجام می‌شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا