اپل

این قابلیت‌های آی او اس ۱۵ در آینده عرضه ‌می‌شوند

اپل اخیرا عرضه به‌روزرسانی آی او اس ۱۵ را آغاز کرد. نسخه‌ای جدید به همراه قابلیت‌ها و تغییراتی که می‌تواند تجربه متفاوتی از کار با گوشی‌های آیفون را برای دارندگان این محصول به ارمغان آورد.

اما طبق گفته اپل، چند ویژگی متعلق به آی او اس ۱۵ در آینده و طی ماه‌های آتی عرضه خواهند شد و استفاده از برخی از آنها نیز تنها در صورت استفاده از گوشی‌های جدید آیفون امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به این قابلیت‌ها و ویژگی‌های غایب در به‌روزرسانی اخیر آی او اس 15.

چه ویژگی‌هایی هنوز عرضه نشده‌اند؟

اپل اعلام کرد که تعداد از قابلیت‌های آی او اس ۱۵ در آپدیت‌های بعدی ارائه می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شوند:

شیرپلی – SharePlay

شیرپلی، یکی از قابلیت‌های برجسته در زمان معرفی آی او اس ۱۵ بود اما تا اواخر پاییز امسال، خبری از عرضه این ویژگی نخواهد بود. اما در صورت عرضه، کاربران می‌توانند از طریق فیس تایم، صفحه نمایش آیفون خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و به تماشای محتوای مورد علاقه بنشینند. همچنین این قابلیت با اپل موزیک نیز کار می‌کند و کاربران می‌توانند دستوراتی همچون توقف، پخش یا انتخاب موزیک بعدی را از این طریق اجرا کنند.

این قابلیت‌های آی او اس ۱۵ در آینده عرضه ‌می‌شوند

 

یونیورسال کنترل – Universal Control

یکی از ویژگی‌های جدید مک او اس مانتری، یونیورسال کنترل است که تا اواخر سال ۲۰۲۱ خبری از عرضه آن نخواهد بود. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا از طریق ماوس و کیبورد مک، کنترل آیپدهای خود را در دست بگیرد و یا حتی محتوا را از یک دستگاه به دستگاه دیگر دراگ‌اند دراپ کند.

این قابلیت‌های آی او اس ۱۵ در آینده عرضه ‌می‌شوند

دیجیتال لگسی – Digital legacy

با انتخاب یک فرد به عنوان دیجیتال لگسی، شما این اجازه را به وی خواهید داد تا به اکانت اپل آیدی‌تان از جمله تصاویر و دیگر اطلاعات مهم دسترسی داشته باشد.

آی‌کلاد پرایوت ریلی – iCloud Private Relay

این ویژگی قرار است به آی‌کلاد پلاس اضافه شود و قادر به رمزنگاری ترافیک دستگاه روی سافاری است. با این قابلیت، حتی اپل هم قادر به خواندن اطلاعات شخصی همانند موقعیت مکانی، آدرس آی‌پی و فعالبت‌های وب‌گردی کاربر نخواهد بود.

چه ویژگی‌های در گوشی‌های قدیمی‌ آیفون قابل استفاده نیستند؟

اپل حداقل پردازنده مورد نیاز برای بهره‌مندی از برخی قابلیت‌های آی او اس ۱۵ را A۱۲ Bionic اعلام کرد. اولین گوشی‌های مجهز به این چیپست نیز شامل آیفون ۱۰اس، آیفون۱۰آر و آیفون ۱۰اس مکس می‌شوند.

در واقع، آیفون ۱۰ و مدل‌های قبل‌تر که در سال ۲۰۱۷ عرضه شدند، قادر به دریافت به‌روزرسانی برای اپلیکیشن‌های زیر نخواهند بود:

فیس تایم

بر اساس اطلاعات منتشرشده، دستگاه‌های قدیمی‌ قادر به استفاده از حالت پرتره جدید فیس تایم نخواهند بود. با کمک این ویژگی، فضای پس زمینه در حین برقراری تماس‌های صوتی، مات می‌شود و فوکوس روی سوژه معطوف خواهد شد تا تمرکز کاربر حین تماس برهم نخورد.

برخی ویژگی‌های صوتی همانند Spatial Audio نیز تنها محدود به دستگاه‌های جدید خواهد بود. این قابلیت کمک می‌کند تا کاربر، صدا را از همان جایی که شخص در حال صحبت است، بشنود.

دو ویژگی غایب دیگر برای گوشی‌های قدیمی‌ نیز شامل حالت Voice Isolation و Wide Spectrum می‌شوند. حالت نخست، برای حذف صداهای مزاحم به کار می‌رود و حالت دوم برای تقویت صداها و نویزها استفاده می‌شود.

مپس – Maps

اپلیکیشن مپس در آپدیت آی او اس ۱۵ با اطلاعات جزیی‌تر از شهرهای بزرگی همچون لندن ونیویورک به‌روزرسانی شده است. به گفته اپل، این نقشه‌های جدید روی دستگاه‌های قدیمی‌ اپل قابل دریافت و مشاهده نخواهد بود.

همچنین کاربران این گوشی‌ها قادر به استفاده از ویژگی مسیرهای پیاده‌روی واقعیت افزوده نیز نخواهند بود. ناگفته نماند که حالت سه بعدی تعاملی از کره زمین نیز به اپلیکیشن مپس آیفون‌های قدیمی‌ اضافه نخواهد نشد.

این قابلیت‌های آی او اس ۱۵ در آینده عرضه ‌می‌شوند

سیری – Siri

سیری به لطف برخورداری از قابلیت پردازش گفتار روی دستگاه در آی او اس ۱۵ سریع‌تر و امن‌تر خواهد بود که این قابلیت تنها در آیفون‌های جدید مشاهده می‌شود. همچنین در مدل‌های قدیمی‌ آیفون، کاربران نمی‌توانند به صورت آفلاین، دستوراتی همچون کنترل آلارم‌ها، تایمرها، تنظیمات و… را اجرا کنند.

قابلیت‌های زیر برای دارندگان مدل‌های قدیمی‌ آیفون قابل استفاده نخواهد بود:

  • لایو تکست؛ قابلیتی برای کپی، ترجمه و پیدا کردن متن در تصاویر
  • زوم در ویدیوهای QuickTake با کمک سوآیپ کردن به بالا و پایین
  • قابلیت Digital Keys برای خانه، خودرو و هتل در اپلیکیشن والت
  • گفتن کلمات و نوشتن آنها توسط کیبورد با پردازش روی دستگاه به صورت آفلاین
  • گفتن متوالی کلمات و نوشتن آنها توسط کیبورد بدون محدودیت ۶۰ ثانیه‌ای
  • پس زمینه‌های جدید در اپلیکیشن Weather

این قابلیت‌های آی او اس ۱۵ در آینده عرضه ‌می‌شوند

چرا این قابلیت‌ها در گوشی‌های قدیمی‌ آیفون قابل استفاده نیست؟

ویژگی‌های فهرست‌شده به دلیل عدم استفاده از پردازنده A۱۲ Bionic در گوشی‌های آیفون ۱۰ و مدل‌های قبل از آن قابل استفاده نخواهند بود. طبق گفته وب‌سایت Macrumors، برخی از این محدودیت‌ها به دلیل محدودیت‌ها در عملکرد دستگاه‌هاست.

بدین معنی که دستگاه‌های جدید به نسل جدید و ارتقایافته‌ای از Neural Engine مجهز شده‌اند که پردازش روی دستگاه سریع‌تری را ارائه می‌دهد که اغلب این ویژگی‌ها به چنین قابلیتی متکی هستند.

 

منبع
Digitaltrends

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا