تکنولوژی

ویندوز 11 با ویندوز 10 در چه مواردی تفاوت دارند؟

ویندوز 11 با ویندوز 10 متفاوت است. اصلاً وقتی ویندوز جدیدی معرفی می‌شود، فقط ظاهر آن نیست که تغییر می‌کند. نمی‌دانیم که چرا برخی گیر سه پیچ به ظاهر می‌دهند و چنان مدهوش شکل و زیبایی آن می‌شوند که به دیگر موارد فنی آن توجه نمی‌کنند. برای طراحی و ساخت ویندوز، کلی زحمت کشیده می‌شود. اول از همه نسخه بتا می‌آید و بعد نسخه اصلی آن عرضه خواهد شد. حالا در این بین چرا عده‌ای گارد دارند که تفاوتی بین ویندوز 11 و 10 وجود ندارد؛ واقعاً معلوم نیست. البته شاید برای این باشد که آن‌ها فقط به ظاهر نگاه می‌کنند. از نظر فنی خیلی برایشان مشخصات اهمیتی نداشته یا اصلاً اطلاعاتی ندارند.

البته تفاوت بین ویندوز 10 و ویندوز 11 فقط سؤال کاربران معمولی نیست؛ بلکه متخصصان حوزه کامپیوتر هم خیلی علاقه دارند تا تفاوت‌ها این دو را اول از همه بدانند. به هر حال دانستن این تفاوت‌ها روی روند کارشان تأثیرگذار خواهد بود.

تفاوت‌های بین ویندوز 10 و ویندوز 11

تمرکز بیشتر روی رابط کاربری

اگر تا الآن از ویندوز 10 استفاده کرده باشید، حتماً شما جزو گروهی بوده‌اید که از تغییرات نه چندان مطلوب این ویندوز شکایت کرده باشید. تا الآن مایکروسافت به روزرسانی هایی برای نسخه 10 خود عرضه کرده است؛ اما مسئله اینجاست که چنین آپدیت‌هایی نتوانسته دل طرفداران خود را راضی کند. در حقیقت آن چیز چشمگیری که گفته می‌شد، نبوده‌اند.

 

تفاوت ویندوز 11 با ویندوز 10 در رابط کاربری

 

حالا مایکروسافت سعی کرده تا در ویندوز 11 خود تغییراتی اساسی در UI به وجود بیاورد. تغییراتی که واقعاً بتوان گفت چیزی عوض شده است. بعضی از این تغییرات شامل موارد زیر است:

  • طراحی مجدد اپلیکیشن (برنامه) Settings
  • صفحه تنظیمات ویندوز OOBE (تجربه Out of The Box) جدید
  • منوی استارت جدید با گوشه‌های گرد
  • تجربه کاربری جست‌وجوی جدید در ویندوز
  • تجربه کاربری Task View جدید
  • آیکون‌های جدید در دسکتاپ، فایل منیجر و کنترل پنل

بسیاری از عناصر بصری در ویندوز 11 از سیستم عامل ویندوز 10X مبتنی بر Windows Core گرفته شده است. البته تغییرات دیگری را می‌توان در حوزه بصری مربوط به ویندوز 11 معرفی کرد؛ جدا شدن Quick Actions از نوتیفیکیشن های تقویم یکی دیگر از همین تغییرات ظاهری ویندوز 11 است.

 

تفاوت ویندوز 11 با ویندوز 10 در رابط کاربری

 

لوگوی ویندوز و صدای راه‌اندازی

یکی از اولین مواردی که در همان اول توجه شما را به خود جلب می‌کند، تغییر لوگو ویندوز 11 است. انگار مایکروسافت در نظر داشته تا از حالت لوگوی سه بعدی نسخه‌های قبلی مانند Windows 10 به لوگوی ساده پیش برود. طرح بدی هم نیست. به هر حال ساده بودن این روزها به یک ترند تبدیل شده است.

موردی بعدی تغییر صدای راه‌اندازی است. بسیاری از کاربران ویندوز 10 که صدای بالا آمدن این نسخه را بسته بودند؛ اما بد نیست که برای یک بار هم که شده، صدای بالای آمدن ویندوز خود را روشن کند. مطمئناً لذت خواهند برد.

 

تفاوت لوگو ویندوز 11 با ویندوز 10

 

برنامه‌های اندروید، ادغام Teams و پشتیبانی بهتر از صفحه لمسی

ویندوز 11 در بخش برنامه‌های اندرویدی تغییرات واقعاً چشمگیری داشته است. در ویندوز 11، برنامه‌های اندرویدی از طریق برنامه Your Phone به راحتی و سریع‌تر قابل اجرا هستند. از طرفی در مایکروسافت استور می‌توان به برنامه‌های اندرویدی پشتیبان شده در آمازون هم دسترسی داشت. همچنین اینکه کاربران می‌توانند اپلیکیشن های اندرویدی را در ویندوز 11 به صورت جانبی (Sideload) بارگذاری کنند.

تغییر دیگر جایگزینی ویژگی Meet Now اسکایپ با مایکروسافت تیم است. البته این قابلیت به صورت یکپارچه است؛ یعنی امکان ارتباط به صورت تیمی را می‌دهد. این ویژگی شاید برای کاربران عادی کمی عجیب باشد؛ اما نه وقتی که خودشان برای یک بار هم که شده از آن استفاده کنند.

باید گفت که ویندوز 11 تاکید زیادی روی همکاری کاربران است. مایکروسافت با حذف اسکایپ و جایگزین کردن مایکروسافت تیم به دنبال بهبود تجربه مشارکت کاربران برای تشکیل جلسات با کیفیت بیشتری بوده است. البته می‌توان از اسکایپ هم در ویندوز 11 استفاده کرد؛ اما باید خودتان آن را فعال کنید.

اما تغییر ویژگی که فقط به همین دو مورد محدود نمی‌شود. قابلیت صفحه لمسی از ویندوز 8 بود که سرزبان­ها افتاد و به‌به و چه چه کاربران را به دنبال داشت؛ اما حالا اگر آن‌ها از ویندوز 11 یکبار استفاده کنند، مطمئناً دیگر چیزی در وصف نمایشگر لمسی آن نتوانند بگویند؛ صفحه کلید لمسی جدید، آمار جدید در استفاده از باتری و نوار وظیفه بزرگ‌تر از جمله تغییراتی است که شما در نمایشگر این ویندوز مشاهده خواهید کرد.

استارت منو و Taskbar

البته تا حدی به این مسئله در بالا اشاره کردیم؛ اما به هر حال تغییری است که نمی‌توان از آن به عنوان یک گزینه چشم‌پوشی کرد. منوی استارت و Taskbar در این ویندوز بزرگ‌تر شده است. البته فقط اندازه نیست، بلکه حالت متمرکزتری هم پیدا کرده است؛ چیزی شبیه به MacOS و ChromeOS. لا اینکه در حالت دیفالت در همان وسط است؛ اما می‌توانید جای آن را تغییر دهید.

 

تفاوتاستارت ویندوز 11 با ویندوز 10

 

تفاوت دیگر بین ویندوز 10 و ویندوز 11 در بخش منوی استارت است. در ابتدا و با فعال کردن آن شما فهرستی از برنامه‌های ثابت را مشاهده خواهید کرد. در پایین آن هم اسناد بیشتر استفاده شده نشان داده خواهند شد. البته شما می‌توانید خودتان در این فهرست تغییراتی را به وجود بیاورید.

در خصوص Taskbar تغییرات بیشتر است. تبدیل باکس جست‌وجو به یک آیکون، حذف Cortana و Windows Timeline از تغییراتی است که مایکروسافت در این بخش به وجود آورده است.

پشتیبانی از مانیتور اکسترنال و چندوظیفگی

احتمالاً باید دمویی از قابلیت چندوظیفگی مایکروسافت را دیده باشد. البته اگر اهل استفاده از فناوری‌های جدید باشید. تا اینجا هم که ما می‌دانیم و همه می‌گویند، این قابلیت در ویندوز 10 وجود نداشته است. پس این خود یک ویژگی جدید و تغییر چشمگیری خواهد بود. در ویندوز 11 می‌توانید عملکرد سیستم و چندوظیفگی را با Snap Layouts افزایش دهید. این ویژگی به شما در گروه‌بندی و ذخیره پنجره‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

 

تفاوت مانیتور اکسترنال ویندوز 11 با ویندوز 10

 

در خصوص مانیتورها، ویندوز 11 به شما این امکان را می‌دهد تا پنجره‌های خود را روی یک مانیتور خارجی نمایش دهید؛ اما نکته متمایز، امکان استفاده از همان پنجره‌ها در صورت قطع و وصل مجدد نمایشگر است. در حقیقت مانیتور با استفاده از برنامه‌هایی این قابلیت را ذخیره کند.

حالت تبلت

ویندوز 11 شبیه به iPad عمل می‌کند. آیپددارها می‌دانند که ما چه چیزی می‌گوییم؛ وقتی دستگاه شما شبیه به تبلت شود، به دلیل بهینه شدن قابلیت لمس ویندوز 11، تجربه تاچ بسیار متفاوت و عالی خواهد شد. اضافه شدن ویژگی‌هایی مانند حرکات جدیدی در باز و بسته شدن پنجره‌ها و جابه‌جایی بین دسکتاپ و گزینه‌های جدید از مواردی هستند که هر کاربری در همان اول متوجه خواهد شد.

مایکروسافت استور

حالت اپ استور در ویندوز 10 و 11 شبیه به هم هستند؛ اما یک تفاوت کلیدی دارند. اپ استور ویندوز 11 از برنامه‌های اندروید از طریق اپ استور آمازون پشتیبانی می‌کند. البته در نسخه‌ای که در 5 اکتبر عرضه می‌شود، خبری از این پشتیبانی نیست.

باید اضافه و تاکید کرد که ویژگی پشتیبانی و استفاده از برنامه‌های اندرویدی در ویندوز 11 خیلی فراتر از آن چیزی است که ویندوز 10 وجود داشت. البته ویندوز 10 در واقع چنین قابلیتی نداشت؛ اما نمی‌دانیم که چرا در بعضی سایت‌ها حداقل پشتیبانی‌هایی را نوشته‌اند.

 

تفاوت مایکروسافت استور ویندوز 11 با ویندوز 10

 

چرخه به روزرسانی و پشتیبانی

ویندوز 11 سالی یک بار به روز می‌شود؛ این خبر تائید شده از سمت خود مایکروسافت است. حالا اینکه صحت داشته باشد یا خیر، دیگر باید صبر کرد. اینکه تا کی به روز شود، ما هم مانند شما نمی‌دانیم؛ اما این را می‌دانیم که از 2025 به بعد دیگر نباید منتظر آپدیت ویندوز 10 باشید.

ویجت ها

همانطور که در بالا نوشتیم، در ویندوز 11 دیگر خبری از Live Tiles نیست. در عوض ویجت هایی اضافه شده که کارایی بهتری از کاشی‌ها دارند. به هم نریختن منوی استارت، ساخت و جابه‌جایی انواع ویجت های اختصاصی و همچنین به دلیل شکل و ظاهر خاصشان، تجربه کاربری اختصاصی به شما می‌دهند.

 

تفاوت ویجت ویندوز 11 با ویندوز 10

 

گیمینگ

گزینه آخر در خصوص تفاوت بین ویندوز 10 و ویندوز 11 گیمینگ است. یکی از ویژگی‌های تغییر یافته مهم مربوط به DirectStorage است که امکان بارگیری سریع‌تر بازی‌ها از حافظه SSD را می‌دهد. این باعث می‌شود تا عملیات گرافیکی هم سریع‌تر انجام شده و از این رو بازی با کیفیت واقعی‌تری نمایش داده شود. البته برای اجرای بازی‌ها با کیفیت بالا و به ویژه بازی‌های قدیمی باید Auto HDR را فعال کنید و سخت افزار دستگاهتان هم قابلیت پشتیبانی داشته باشد.

 

تفاوت گیمینگ ویندوز 11 با ویندوز 10

 

این‌ها مهم‌ترین تفاوت بین ویندوز 10 و 11 بودند؛ اما حالا بهتر است که به چند سؤال در این خصوص این دو هم پاسخ دهیم.

سؤالات در خصوص ویندوز 11

آیا باید منتظر ویندوز 11 ماند؟

در حال حاضر نمی‌توان به این سؤال پاسخ قطعی دارد. به هر حال ویندوز 10 تا 2025 پشتیبانی خواهد شد و از طرفی بسیاری از تغییرات نوشته شده در بالا ممکن است که در نسخه‌های اولیه ویندوز 11 قابل دسترس نباشند. شما که تا الآن صبر کردید، چند ماه دیگر هم صبر کنید تا همه چیز مشخص شود.

آیا ویندوز 11 برای کاربران ویندوز 10 رایگان است؟

بله. خود مایکروسافت به طور رسمی اعلام کرد که ارتقا به ویندوز 11 برای کاربران ویندوز 10 رایگان است. البته احتمال اینکه کاربران ویندوز 7 و 8.1 هم نسخه جدید مایکروسافت را رایگان دریافت کنند، زیاد خواهد بود.

آیا کامپیوتر PC ویندوز 11 را اجرا می‌کند؟

در حال حاضر، فقط بیان شده است که ویندوز 11 برای اجرا به پردازنده اینتل نسل 8 و رایزن نسل 2 نیاز دارد؛ حالا اینکه دستگاه شما پی سی باشد یا لپ‌تاپ، فرقی نخواهد داشت. مهم پشتیبانی سخت‌افزاری است که باید آن را در همین ابتدا بررسی کنید. در جدول زیر، مشخصات اولیه لازم برای اجرای ویندوز 11 آورده شده است:

 

مشخصات ویندوز 11

 

آیا ویندوز 11 برای همه قابل دسترس است؟

در حال حاضر خیر. کاربران عادی باید تا آخر سال برای تجربه استفاده از ویندوز 11 صبر کنند. البته آن‌هایی که عضو Windows Insider هستند، می‌توانند از نسخه پیش نمایش آن استفاده کنند. در خصوص تاریخ عرضه هنوز اطلاعات دقیقی از طرف خود مایکروسافت منتشر نشده است.

آیا ویندوز 10 قابل ارتقا به ویندوز 11 است؟

بله. البته این شرطی است که دستگاه شما از نظر سخت‌افزاری بتواند اجرای ویندوز 11 را پشتیبانی کند.

برنامه‌های مایکروسافت برای ویندوز 11 چیست؟

مایکروسافت اعلام کرده که برنامه‌های بزرگی برای ویندوز 11 خود دارد. اول از همه اینکه می‌خواهد تغییرات اساسی روی طراحی UI به وجود بیاورد. تا الآن هم با توجه به مطالب منتشر شده، بد هم عمل نکرده است؛ هرچند باید تا لحظه آخر صبر کرد. همچنین اینکه مایکروسافت بسیاری از برنامه‌های غیرضروری از جمله کورتانا و اینترنت اکسپلورر را حذف کرده است. علاوه بر این با اضافه کردن قابلیت Teams درصدد ایجاد لذت تجربه همکاری بیشتر از اسکایپ بوده است. به طور خلاصه مایکروسافت به دنبال این است تا تجربه و طراحی متفاوت‌تری را نسبت به نسخه‌های قبلی عرضه کند.

نتیجه‌گیری

تفاوت بین ویندوز 11 با ویندوز 10 بیشتر در طراحی UI و حذف و اضافه شدن تعدادی برای بهبود تجربه کاربری است. اینکه حالا از چه تاریخی تمامی این امکانات در دسترس هستند، باید منتظر بمانید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا