ایرانموبایل

احتمال حذف کامل رجیستری گوشی از مبادی ورودی

دستور وزیر اقتصاد برای تشکیل فوری کارگروه و بررسی موضوع

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران طی بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با رجیستری گوشی تلفن همراه و بازدید وزیر اقتصاد، مقرر شده است که با تشکیل کارگروهی در رابطه با حذف عملیات رجیستری در مبادی ورودی گمرک و انجام کاملا غیر حضوری آن تصمیم نهایی اخذ شود.

مهرداد ارونقی- معاون فنی گمرک ایران – در رابطه با بازدید روز شنبه وزیر اقتصاد از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) توضیحاتی ارائه کرد که دستور اعمال تغییراتی در مورد فرایند رجیستری از جمله آن است. وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد در محل انجام فرایند رجیستری گوشی تلفن همراه مسافران ورودی حاضر و در جریان مسایل مربوطه قرار گرفت گفت که  مقرر شد ضمن هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه، فرایند رجیستری به طور کامل از مبادی وروی گمرک حذف شده و کاملا غیرحضوری انجام شود.

دستور تشکیل فوری کارگروه

به گفته ارونقی، با دستور وزیر اقتصاد مقرر شد به زودی کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده و با بررسی ابعاد موضوع، سازوکار حذف رجیستری از مبادی تعیین شود.

معاون فنی گمرک ایران، با اشاره به اینکه در حال حاضر هر مسافر می‌تواند همراه خود یک گوشی تلفن همراه بیاورد، افزود: بعد از اعمال تغییرات در فرایند رجیستری از سال گذشته تا کنون اینگونه بود که مسافر در هنگام ورود و قبل از خروج از مبادی ورودی، باید اطلاعات اولیه تلفن همراه را ثبت می‌کرد که این از سوی گمرک و از طریق بارکدخوان در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت می‌گرفت و مابقی فرایند، غیرحضوری بود، با این حال  طی بررسی‌های صورت گرفته از سوی گمرک ایران به این نتیجه رسیدیم که موضوع در کارگروهی مطرح و با توجه به دستور وزیر اقتصاد بر حذف فرآیندهای زاید، همین فرایند نیز از مبادی وروی حذف شود.

مسافر برای گوشی توقف نخواهد کرد

وی یادآورد با اجرایی شدن این تصمیم، هر مسافر بعد از ورود به کشور بدون ارائه مشخصات در گمرک، مانند رویه قبلی، یک ماه فرصت دارد تا با ورود به سامانه نسبت به رجیستری اقدام کند. این مقام مسئول در گمرک ایران تاکید کرد که همچنان هر مسافر می‌تواند یک گوشی با خود آورده و با هر پاسپورت و کد ملی فقط یک گوشی رجیستر خواهد شد.

تغییرات از پارسال شروع شده بود

باید یادآور شد که فرایند رجیستری تلفن همراه از سال گذشته طی چند مرحله دستخوش تغییر شده است؛ به طوری که  از  نیمه مهرماه ۱۳۹۹، با تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های مربوطه، انجام رجیستری گوشی باید در مبادی ورودی و به صورت حضوری انجام می‌شد اما تشکیل صف‌های طولانی و معطلی فراوان موجب اعتراضات زیادی از سوی مسافران شد. در عین حال که گمرک ایران نیز به دلیل ازدحام جمعیت با مشکلاتی در این رابطه مواجه شده بود که در مجموع  در شرایط کرونایی موجود امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فراهم نبوده و عاملی برای شیوع بیماری کووید-۱۹ شده بود.

براین اساس در آذرماه معاون فنی گمرک ایران، در نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با ارائه گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که با توجه به تبعات رویه حضوری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود که به دنبال آن مقرر شد از اول دی‌ سال گذشته رجیستری به صورت غیرحضوری انجام ولی ثبت اطلاعات و مشخصات گوشی تلفن همراه در بدو ورود انجام شود.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. بعد از بیش از چهار دهه تبهکاری، فکر می‌کنی این فرقه فعالیتی در جهت اصلاح امور برمی‌دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا