ایرانشبکه‌های اجتماعی

واکنش «روبیکا» به اظهارات نماینده «ساترا» در توئیتر

روبیکا هیچگونه مجوزی از ساترا نداشته است که ساترا بخواهد آنرا باطل کند

روز گذشته معاون تنظیم گری اجتماعی ساترا در رشته توییتی نسبت به اقدامات اخیر روبیکا واکنش نشان داد. در این توییت ها اظهار شد که به دلیل تخلفات متعدد این پلتفرم، ساترا مجوز سرویس صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا را ابطال و تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی را ممنوع کرده است. اما حالا روبیکا طی بیانیه ای اظهار کرده است که روبیکا هیچگونه مجوزی از ساترا نداشته است که ساترا بخواهد آنرا باطل کند.

روابط عمومی روبیکا در واکنش به اظهارات اخیر معاون تنظیم گری ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) در توییتر اعلام کرد که این سوپراپلیکیشن با محوریت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان است نه iptv. طی سالیان گذشته ساترا همواره سعی کرده است که علاوه بر iptv ها و vod ها، پیام‌رسان‌ها را هم متقاعد به اخذ مجوز از ساترا کند که هیچکدام از پیام‌رسان‌ها از جمله روبیکا قبول نکردند. در خصوص بخش فیلم و سریال روبیکا نیز لازم به ذکر است که روبیکا در سال ۱۳۹۷ فقط برای مدت ۶ ماه و به‌صورت موقت مجوز از ساترا برای این قسمت داشت که همان موقع نیز منقضی شد و هیچگاه تمدید نشده است؛ زیرا روبیکا اقدام به عقد قرارداد با سایر پلتفرم‌های دارای مجوز نمود و انتشار محتوا از سیستم‌های این پلتفرم‌ها انجام می‌شود نه روبیکا.

روبیکا در نهایت با انتقاد از مدل واکنش نشان دادن ساترا به این موضوع گفت:  حتی در صورت وجود مجوزی برای ابطال از سوی ساترا، زیبنده یک نهاد حاکمیتی نیست که بدون انجام هیچگونه تحقیقاتی و اخذ توضیح بابت شایعات و اکاذیب منتشره علیه روبیکا در روزهای اخیر، از طریق یک رشته توئیت و نه حتی نامه‌ای رسمی، ابطال مجوز یک پیام‌رسان که حتی رسانه صوت و تصویر فراگیر نیز محسوب نمی‌شود و حتی درخواست مجوزی نداده، اعلام شود!

پس از اوج گیری انتقادات از اقدام اخیر روبیکا، ساترا نیز به این موضوع واکنش نشان داد. علی سعد، معاون تنظیم‌گیری اجتماعی ساترا با انتشار رشته توییتی به تخلفات متعدد روبیکا طی مدت اخیر اشاره و بر لزوم اصلاح و قانونمند کردن عملکرد این پلتفرم داخلی تاکید کرد.

سعد در رشته توییت خود که اظهار کرد: «از بهمن ۹۹ که پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و… ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

بخشی از اظهارات سعد در توییتر
بخشی از اظهارات سعد در توییتر

ساترا با ابطال مجوز سرویس صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند. در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.

علیرغم اینکه ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود ولی خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند. روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مسأله نقض شده است. ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند آن ادامه خواهد داد. »

بیشتر بخوانید: ورود پلیس فتا به ماجرای ساخت حساب های کاربری جعلی در روبیکا

بیشتر بخوانید : جنجال درباره ساخت حساب های کاربری جعلی در روبیکا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا