اسپیس ایکستکنولوژیفضا

شرکت فضایی بلو اوریجین از ناسا شکایت کرد

بلو اوریجین، شرکت فضایی جف بزوس بنیانگذار آمازون، به‌تازگی شکایتی را در دادگاه فدرال آمریکا علیه ناسا ثبت کرده است.

بر اساس این شکایت، بلو اوریجین مدعی شده که ارزیابی‌های ناسا در اعطای قرارداد 2.9 میلیارد دلاری پروژه اعزام فضانوردان به ماه به شرکت رقیب یعنی اسپیس ایکس عادلانه نبوده است.

وکلای بلو اوریجین در شکایت خود علیه ناسا نوشتند که این اقدام، اعتراضی است به رفتار ناعادلانه و غیرقانونی ناسا در بررسی پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی این شرکت. این اعتراض بلو اوریجین در حالی مطرح شد که ناسا پیشتر با انتخاب اسپیس ایکس، قرادادی را با این شرکت به منظور توسعه سیستم فرود انسان (Human Landing System) برای پروژه آرتمیس خود امضا کرد.

این پروژه در راستای برنامه «آپولو» در ده‌های 1960 و 1970 میلادی برای اعزام انسان به کره ماه دنبال می‌شود. جنجال اخیر میان بلو اوریجین و ناسا در حالی شکل گرفت که بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند ناسا حداقل دو شرکت را برای طراحی این سیستم فرود انتخاب کند اما در نهایت، تنها اسپیس ایکس برای عقد این قرارداد انتخاب شد.

به دنبال این اتفاق، بلو اوریجین در ماه آوریل، اعتراض رسمی‌خود را نسبت به این تصمیم اعلام کرد. اما در ماه گذشته میلادی، دیوان محاسبات آمریکا این اعتراض را نپذیرفت و تصمیم ناسا برای اعطای قراداد سیستم فرود انسان به اسپیس ایکس را تایید کرد.

بلو اوریجین نیز در واکنش به این تصمیم، شکایت خود را به دادگاه فدرال آمریکا برد و اعلام کرد که این اعتراض، تلاشی است برای «اصلاح نواقص موجود در فرآیند تصاحب قراداد» سیستم فرود انسان ناسا. بلو اوریجین در ادامه عنوان کرد معقتد است که برای احیای عدالت، ایجاد رقابت و تضمین بازگشتی امن به ماه برای آمریکا، این مسائل می‌بایست پیگیری شوند.

ناسا نیز در واکنش به این شکایت عنوان که این موضوع را باری دیگر مورد بازنگری قرار می‌دهد. در بیانیه‌ای که از سوی نمایده ناسا منتشر شده آمده است: ناسا خود را به پروژه ارتمیس و رهبری جهانی در اکتشافات فضایی متعهد می‌داند و این سازمان در اسرع وقت، جزئیات تازه‌ای را در مورد بازگشت به ماه تحت پروژه آرتمیس در سریع‌ترین زمان و امن‌ترین شیوه ممکن ارائه خواهد کرد.

جف بزوس در سال 2019 از طرح مفهومی‌ Blue Moon که یک ماه‌نشین محسوب می‌شد، پرده برداشت اما پیشرفت‌های این شرکت در طی سال‌های اخیر، همواره زیر سایه اسپیس ایکس بوده و کمتر دیده شده است. این شرکت چندی پیش در ماه ژوئیه امسال، اولین پرواز سرنشین‌دار خود به فضا را با موشک «نیو شپرد» با موفقیت پشت سر گذاشت. سفری که با حضور جف بزوس و تعدادی از کارمندان بلو اوریجین همراه بود.

منبع
CNET

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا