ارز دیجیتالتکنولوژی

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

با افزایش قیمت ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و دیگر آلت کوین ها، تقاضا برای خرید کارت گرافیک ماینینگ به شدت افزایش داشته است. قیمت بالای این سخت افزارها و تخصصی بودن موضوع باعث می‌شود انتخاب کارت گرافیک مناسب ماینینگ اندکی دشوار شود. با توجه به قیمت برخی ارزهای دیجیتال، فدا کردن قدرت عملکرد در ازای خرید یک کارت گرافیک ارزان تر، همواره معقول نیست. برای خرید یک کارت گرافیک مناسب ماینینگ باید پارامترهایی مانند هش ریت، مصرف برق، قدرت پردازش، گرمای تولید شده، قیمت را مدنظر قرار داد. حتی برای استخراج برخی رمزارزها باید حتما از نوع خاصی GPU استفاده شود. در این مقاله با ارائه برخی نکات مهم، به شما در انتخاب بهترین کارت گرافیک برای ماینیگ کمک می‌کنیم.

مطالبی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود:

  • چرا ماینینگ با کارت گرافیک؟
  • نکاتی مهم در مورد ماینینگ با GPU
  • بهترین کارت گرافیک ها برای ماینینگ
ریگ ماینینگ متشکل از 6 کارت گرافیک
ریگ ماینینگ متشکل از 6 کارت گرافیک

چرا ماینینگ با کارت گرافیک؟

درست است؛ سرعت ماینرهای ASIC از GPU ها بیشتر است، اما هنوز ارزهایی وجود دارند که با ASIC ناسازگار اند. به عبارتی GPU ها انعطاف پذیری بیشتری داشته و می‌توان با آن‌ها ارز‌های دیجیتالی متنوعی استخراج کرد نسبت به ASIC ها که محدود هستند. نکته مهم دیگر این است که ASIC ها مصرف برق بالایی داشته و باید طبق شرایط، امکانات و سطح مهارت خود در ماینینگ رمز ارزهای مختلف، بسنجیم که با کدام سخت افزار می‌خواهیم به ماینینگ بپردازیم.

نکاتی مهم در مورد ماینینگ با GPU

برخلاف GPUها، CPUها از هسته‌های کم‌تری تشکیل شده‌اند. به عنوان مثال یک CPU استاندارد بین 2 تا 8 هسته دارد، اما GPUها از هسته های بسیار بیشتری ساخته شده‌اند. می‌توان گفت GPU یک نوع پردازنده بهینه سازی شده است، جنس هر دو واحد است اما هر یک کارایی مختص خودش را دارد. GPU باید پردازش‌های سنگین گرافیکی و محاسبات پیچیده‌ای را در لحظه انجام دهد که تعداد هسته بالا می تواند به سهولت این امر کمک کند با اینکه عموما سرعت هسته GPU از CPU ها پایین تر است (به عبارتی GPU Core Clock Speed عموما پایین‌تر از CPU Core Clock Speed است) اما هسته های GPU بیشتر است. این قابلیت GPU ها باعث شده در حوزه ماینینگ بر CPU ها برتری پیدا کنند.

دخالت ماینرها در بازار کارت گرافیک طوری باعث افزایش چشمگیر قیمت و کمبود گرافیک شد که شرکت Nvidia از بزرگ ترین شرکت‌های تولید کننده کارت گرافیک، برای محصولات خود موانع نرم افزاری و سخت افزاری خاصی قرار داد تا میزان هش ریت محصولات خود را کاهش دهد و به جای آن به طراحی کارت گرافیک‌هایی مخصوص ماین را پرداخت که علاوه بر قدرت فوق العاده، قیمتی سنگین دارند. چیپست‌های CMP دو برابر سریع‌تر از قوی ترین گرافیکی که معرفی می‌کنیم (RTX 3090) هستند!

ریگ ماینینگ
ریگ ماینینگ

مقدار سرعت هسته پردازنده گرافیکی (GPU Core Clock Speed) مهم ترین تاثیر را بر قدرت گرافیک شما خواهد گذاشت. به طوری که هر چقدر سرعت کلاک هسته GPU بالاتر باشد(به اصطلاح GPU Core Clock Speed بالاتر باشد) کارت گرافیک شما می‌تواند در زمان کم تر و با قدرتی بیشتر محاسبات گرافیکی را انجام دهد.

برای رسیدن به مرحله سود دهی، استخراج با استفاده از یک کارت گرافیک ممکن نیست و سیستم شما باید دارای حداقل 4 کارت گرافیک باشد. به اصطلاح باید یک ریگ ماینینگ تشکیل دهید. برای بهره مندی از مزایای مختلف هنگام ماینینگ، می توانید از سیستم عامل هایی غیر از ویندوز که مخصوص ماینینگ هستند استفاده کنید.

بهترین کارت گرافیک ها برای ماینینگ

قدرت پردازشی کارت گرافیک در حوزه ماینینگ، هش ریت یا هش پاور نام دارد. پس مهم ترین مولفه‌ای که برای انتخاب کارت گرافیک مناسب باید در نظر گرفت، میزان هش ریت آن در مقابل رمز ارز دیجیتالی مد نظر است. این عدد هش ریت، از سرعت هسته GPU و سرعت فرکانس حافظه کارت گرافیک نشأت می‌گیرد.

می‌توانید در سایت whattomine.com میزان هش ریت کارت گرافیک منتخب خود را در مقابل رمز ارزهای مختلف مشاهده کنید. توجه داشته باشید این میزان هش ریت همواره ثابت نخواهد بود و دارای نوسانات است.

دقت کنید که حافظه گرافیک شما از 6GB پایین تر نباشد زیرا حداقل رم مناسب برای کارت گرافیک ماینینگ 6GB است. پس به طور خلاصه مهم ترین ملاک هایی که برای یک کارت گرافیک خوب باید در نظر گرفت:

  • سرعت هسته GPU و میزان فرکانس رم کارت گرافیک (هر چقدر بالاتر باشند، هش ریت بالاتری خواهیم داشت)
  • ظرفیت رم کارت گرافیک (حداقل 6GB)
  • میزان مصرف برق کارت گرافیک

با این وجود، کدام کارت گرافیک می‌تواند برای تشکیل ریگ ماینینگ مناسب باشد؟

۱. مناسب ترین: گرافیک NVIDIA GeForce RTX ۳۰۶۰ Ti

NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti یک محصول قدرتمند میان رده برای گیمینگ و استخراج رمز ارزها است. این کارت بر اساس معماری Ampere NVIDIA طراحی شده که آخرین معماری این شرکت است.

نقاط قوت و ضعف NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
نقاط قوت و ضعف NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti

۲. مقرون به صرفه ترین: گرافیک AMD Radeon RX ۵۷۰۰ XT

AMD Radeon RX 5700 XT
AMD Radeon RX 5700 XT

این کارت گرافیک محصول سال‌ها آزمایش شرکت AMD است. برای بازی‌های 1440p بسیار مناسب بوده و می‌تواند با کیفیت بالا از پس آن‌ها بر بیاید. عملکرد ماینینگ این گرافیک بهتر از عملکرد گیمینگ آن است.

نقاط قوت و ضعف AMD Radeon RX 5700 XT
نقاط قوت و ضعف AMD Radeon RX 5700 XT

۳. قوی ترین: گرافیک NVIDIA GeForce RTX ۳۰۹۰

NVIDIA GeForce RTX 3090
NVIDIA GeForce RTX 3090

این کارت گرافیک یک غول به تمام معنا است. بازی‌های با کیفیت 4K و حتی 8K خوراک این کارت بوده و در عملیات ماینینگ هم سرعتی باور نکردنی دارد. طبیعتا مصرف برق و هزینه خیلی زیادی که دارد باعث می‌شود از صدرلیست بهترین‌ها سقوط کند؛ درست است که بیشترین قدرت را دارد اما این لزوما به معنای بهترین گزینه برای انتخاب نخواهد بود.

نقاط قوت و ضعف NVIDIA GeForce RTX 3090
نقاط قوت و ضعف NVIDIA GeForce RTX 3090

 

دیگر کارت های مناسب

۴. گرافیک NVIDIA GeForce RTX ۲۰۷۰

NVIDIA GeForce RTX 2070
NVIDIA GeForce RTX 2070

نسل این کارت گرافیک قدیمی شده اما بعد از ماینینگ، بازهم می توانید آن را به قیمت خوبی به فروش برسانید. به این نکته توجه کنید که هزینه برق آن نسبت به سودی که برای شما می آورد، به صرفه باشد. این محصولی مناسب برای گیم و تدوین است. اگر سر و صدای فن برایتان اهمیت دارد، باید بدانید که این محصول از فناوری Zero Frozr پشتیبانی کرده و سر و صدای فن خود را به حداقل می‌رساند.

نقاط قوت و ضعف NVIDIA GeForce RTX 2070
نقاط قوت و ضعف NVIDIA GeForce RTX 2070

۵. گرافیک GeForce GTX ۱۶۶۰ Super

GeForce GTX ۱۶۶۰ Super
GeForce GTX ۱۶۶۰ Super

این کارت با اینکه مانند دیگر گرافیک های معرفی شده هش ریت بالایی ندارد، اما مصرف برق آن پایین بوده و می تواند در بلند مدت برای شما سود آور باشد. همچنین این محصول بر اساس معماری جدید Nvidia به نام Turing که محصولات RTX بر اساس آن عرضه شد، طراحی شده است.

نقاط قوت و ضعف GeForce GTX ۱۶۶۰ Super
نقاط قوت و ضعف GeForce GTX ۱۶۶۰ Super

۶. گرافیک Radeon RX ۵۶۰۰ XT

Radeon RX 5600 XT
Radeon RX 5600 XT

کارت گرافیک Radeon RX 5600 XT با تنظیم صحیح و استفاده از نرم افزار ماینر Teamredminer می‌تواند به هش ریت بالاتری نیز دست پیدا کند. قیمت آن پایین تر از 5700 Radeon RX بوده و عملکرد خوبی در اجرای بازی ها 1080p دارد.

نقاط قوت و ضعف Radeon RX 5600 XT
نقاط قوت و ضعف Radeon RX 5600 XT

۷. گرافیک Radeon RX ۵۸.8GB

Radeon RX ۵۸۰ 8GB
Radeon RX ۵۸۰ 8GB

از مشخصات این گرافیک می توان حدس زد این محصول نمی تواند برای گیمرها و حتی ماینرها محصولی فوق العاده باشد، اما برای بازدهی طولانی مدت، گزینه مناسب و به صرفه ای است. با اورکلاک کردن این گرافیک می‌توانید حتی به 32 مگاهش هم برسید. از عرضه این مدل به بازار 4 سال می گذرد و ممکن است هنگام فروش آن به مشکل بخورید.

نقاط قوت و ضعف Radeon RX ۵۸۰ 8GB
نقاط قوت و ضعف Radeon RX ۵۸۰ 8GB

۸. گرافیک Radeon RX Vega ۵۶

Radeon RX Vega 56
Radeon RX Vega 56

این کارت گرافیک جزو بهترین گرافیک‌های ماینینگ امسال محسوب می‌شود. اما باید توجه داشته باشید مصرف برق و تولید گرما این محصول بالا می باشد. اگر سیستم شما به خوبی بتواند انرژی این گرافیک را تامین کند، این محصول می‌تواند از NVidia GTX 1070 نیز سریع‌تر عمل کند.

نقاط قوت و ضعف Radeon RX Vega 56
نقاط قوت و ضعف Radeon RX Vega 56

۹. گرافیک Radeon RX ۶۸۰۰ XT

Radeon RX ۶۸۰۰ XT
Radeon RX ۶۸۰۰ XT

گرافیک‌های سری Big Navi شرکت AMD در حوزه ماینینگ موفق عمل کرده‌اند. این گرافیک با مصرف برق مناسب و هزینه به صرفه نسبت به مدل 6900XT این سری، عملکردی فوق العاده‌ای داشته و می تواند به 64 مگاهش نیز برسد.

نقاط قوت و ضعف Radeon RX ۶۸۰۰ XT
نقاط قوت و ضعف Radeon RX ۶۸۰۰ XT

۱۰. گرافیک GeForce RTX ۳۰۸۰

GeForce RTX 3080
GeForce RTX 3080

گرافیک RTX 3080 یکی از گران‌ترین کارت گرافیک‌ها محسوب می‌ شود. هم مناسب گیم و هم مناسب ماینینگ است. با تغییرات جزئی می‌توانید به هش ریت بالاتری دست یابید! مصرف برق بالای این محصول حدود 320W است، و این مصرف بالا شما را ملزم می‌کند در منطقه‌ای از این گرافیک‌ها استفاده کنید تا برق ارزانی داشته باشد. در مجموع این کارت گرافیک در لیست بهترین گرافیک‌ها قرار دارد.

نقاط قوت و ضعف GeForce RTX 3080
نقاط قوت و ضعف GeForce RTX 3080

 

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. بازتاب: EV Charger
  2. بازتاب: 웹툰 다시보기
  3. بازتاب: superkaya88
  4. بازتاب: sian24

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا