تکنولوژی

پنتاگون از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی رویدادها کمک می‌گیرد

بلندپروازی‌های ارتش آمریکا در استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی در حوزه‌های تمامی‌ندارد و اخیرا فرماندهی شمالی این ارتش، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را انجام داده که امکان پیش‌بینی رویدادها و اتفاقات چند روز قبل از وقوع را فراهم می‌کند.

در این تست‌ها که تحت عنوان «آزمایش‌های تسلط بر اطلاعات جهانی» یا همان GIDE شناخته می‌شود، از ترکیبی از فناوری‌های هوش مصنوعی، رایانش ابری و حسگرهای مختلف استفاده شده تا بتوان زمان وقوع اتفاقات را از قبل پیش‌بینی کرد. این دستاورد می‌تواند کمک بزرگی در برنامه‌ریزی برای عملیات‌های نظامی‌ و دولتی باشد.

این سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی، داده‌ها را به صورت خام و لحظه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا هرگونه اتفاق و مشکل احتمالی را شناسایی کند. برای نمونه، وقتی تصاویر ماهواره‌ای، نشانه‌هایی از حرکت یک زیردریایی کشور رقیب را شناسایی کنند، این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند این حرکت را نشانه‌گذاری کرده و آن را به عنوان حرکت قریب‌الوقوع این زیردریایی اطلاع کند.

اما نکته حائز اهمیت در خصوص این سیستم آن است که تمامی‌این فرآیندها ظرف چند ثانیه انجام می‌شود. در حالی است که اگر این کار به دست تحلیلگران نظامی‌سپرده شود، چندین ساعت یا حتی چند روز زمان خواهد برد.

به گفته مقامات ارتش آمریکا، این پلتفرم به زودی آماده استفاده خواهد شد. مزیت این فناوری جدید هوش مصنوعی در این است که به جای صرف نشان دادن واکنش به رویدادها و اتکا به داده‌های قدیمی، پنتاگون می‌تواند اقدامات پیشگیرانه‌ای همچون استقرار نیروها یا تقویت توان دفاعی را در دستور کار قرار دهد.

همچنین این پلتفرم می‌تواند با پیش‌بینی هرگونه حمله یا اتفاق احتمالی، فرصت مذاکره و گفت‌وگو را به جای جنگ و درگیری به طرفین بدهد.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا