تکنولوژی

جو بایدن: فیس بوک عامل اصلی انتشار اخبار کذب در مورد کرونا است

دولت آمریکا اخیرا در مقابل اخبار غلط و کذب پیرامون واکسیناسیون پاندمی کرونا، جبهه گیری‌های سفت و سختی کرده است. روز جمعه نیز رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، به صورت مستقیم به پلتفرم فیس بوک اشاره کرده و از انتشار اخبار و اطلاعات غلط و دروغین پیرامون پاندمی مرگبار کرونا در این مدل پلتفرم‌ها شکایت کرد.

بایدن در پاسخ به این سوال که چه پیغامی برای پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک دارد گفت که این پلتفرم‌ها، قاتل مردم هستند.


بایدن در حالی این حرف را می‌زند که دولت آمریکا و کاخ سفید اخیرا بارها از از فیس بوک و پلتفرم‌های مشابه درخواست کرده‌اند که با انتشار اطلاعات و اخبار غلط در مورد واکسن‌های ویروس کرونا، با شدت و جدیت بیشتر برخورد کنند.

روز پنج شنبه گذشته، گزارشی از ژنرال ارشد آمریکایی، ویوک مورتی منتشر شد که از پلتفرم‌ها درخواست می‌کرد تا در مقابل انتشار اخبار و اطلاعات غلط و کذب، جریمه‌های سفت و سخت‌تری اعمال کنند. این مقام ارشد آمریکا در سخنان خود اشاره کرد که بخش News Feed فیس بوک و موتورهای الگوریتمیک آن، به خصوص، در انتشار این اطلاعات غلط نقش اصلی دارند. آقای مورتی به خبرنگاران گفت:« این پلتفرم‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند مانند گزینه لایک، که مسبب اصلی انتشار هر نوع مطلبی هستند. عملکرد الگوریتم این پلتفرم‌ها به گونه‌ای است که با هر کلیک کاربر، مطالب و اطلاعات بیبشتری از همان دست برای کاربر ارائه می‌شود. این دقیقا همان چیزی است که در انتشار اخبار غلط و کذب نقش اصلی و محوری دارد.»

سخنگوی فیس بوک در دفاع از این پلتفرم اعلام کرد که فیس بوک تاریخچه قوی و شناخته شده‌ای در مقابله و جنگ با انتشار اخبار غلط و دروغین دارد. وی گفت:« اتهاماتی که به پلتفرم فیس بوک وارد شده، منطقی نیستند. واقعیت این است که بیش از 2 بیلیارد نفر، بخش مربوط به اطلاع رسانی پیرامون کووید 19 و واکسن‌ها را در فیس بوک مشاهده کرده‌اند، که این رقم از تمام دیگر پلت فرم‌های مشابه در فضای اینترنت، بیشتر است. بیش از 3.3 میلیون آمریکایی هم از ابزار جستجوی واکسن فیس بوک استفاده کرده‌اند، ابزاری که برای جستجو و پیدا کردن محل مناسب برای دریافت واکسن کاربرد دارد.»

سخنگوی فیس بوک در ادامه سخنان خود اعلام کرد:« حقیقت این است که فیس بوک دائما در حال تلاش و کمک برای نجات جان انسان‌ها است. و السلام!»

چندی از جمهوری خواهان آمریکایی نیز درباره این موضع گیری، به کاخ سفید اعتراض کردند و مدعی شدند که دولت آمریکا تلاش می‌کند تا در مقابل آزادی بیان بخش خصوصی این کشور، مانع افکنی کند.

Ken Buck یکی از این جمهوری خواهان است و می‌گوید:« کاخ سفید، با فیس بوک تبانی کرده تا آمریکایی‌ها را سانسور کنند.»

واکسن‌های بیماری کووید 19 در آمریکا، به طرز گسترده‌ای در دسترس همگان است اما آمار واکسیناسیون طی چند ماه اخیر کاهش پیدا کرده است. از طرفی با انتشار نسخه جدید و جهش یافته از این بیماری، آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری، طی هفته‌های اخیر در بین افراد واکسن نشده در دنیا افزایش داشته است. بعد از گذار از آزمایش‌های متعدد، ثابت شده که تمام واکسن‌های موجود کووید 19 در جلوگیری از شیوع و ابتلا به این بیماری بسیار تاثیر گذار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا