اپل

اپل از بازار بریتانیا کنار می‌کشد؟

به نظر دعواهای حقوقی اپل تمامی‌ندارد و حال نتیجه جدال اخیر این شرکت در بریتانیا، ممکن است تیم کوک و همکارانش را به اتخاذ یک تصمیم بسیار مهم و حساس سوق دهد.

اپل رسما تهدید کرد که در صورت بالا بودن رقم جریمه و یا به گفته خود اپل «غیرقابل‌ قبول بودن» میزان غرامتی که این شرکت می‌بایست درصورت عدم نقض پتنت‌های Optis به این شرکت بپردازد، از بازار بریتانیا کنار خواهد کشید.

این شرکت که با نام کامل Optis Cellular Technology شناخته می‌شود، پتنت‌های (امتیاز انحصاری یک ایده یا اختراع) مختلفی را در حوزه فناوری‌های ارتباطی وایرلس به نام خود ثبت کرده و هر از چند گاه، شکایت‌هایی را علیه شرکت‌هایی که این پتنت‌ها را نقض کنند، مطرح می‌کند.

شرکت Optis پیشتر و در کشور آمریکا توانست با شکایت از اپل، این شرکت را به پرداخت جریمه 506 میلیون دلاری محکوم کند. حال در تازه‌ترین مورد، شکایتی جدید از سوی Optis علیه اپل ثبت شده که شاید پرداخت غرامت سنگین 7 میلیارد دلاری را برای اهالی کوپرتینو به دنبال داشته باشد.

این شکایت در حالی طرح شد که اپل از پرداخت حق استفاده از پتنت‌های شرکت Optis  در محصولات خود سر باز زد و در نتیجه با طرح یک شکایت، قاضی دادگاه عالی بریتانیا در حکمی‌ اعلام کرد که اپل دو پتنت متعلق به Optis را که مربوط به ارتباط شبکه‌های 3G و 4G گوشی‌های آیفون می‌شد، نقض کرده است.

حال قرار است در سال 2022، جلسه دیگری از این دادگاه تشکیل و رقم دقیق جریمه اپل مشخص شود. قاضی «مید» در جریان یک جلسه استماع که در ماه ژانویه برگزار شد، اعلام کرد ممکن است رقم جریمه اپل، سنگین باشد و به مذاق این شرکت خوش نیاید.

اپل نیز در واکنش به این اظهارات اعلام و در واقع، تهدید کرد که اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، از بازار بریتانیا کنار خواهد رفت و دیگر آیفون‌های خود را در این کشور عرضه نخواهد کرد.

با این حال، قاضی «مید» در خصوص خروج احتمالی اپل از بازار بریتانیا عنوان کرد که هیچ شواهدی دال بر عدم رضایت اپل برای پرداخت این جریمه و همچنین خروج این شرکت از بازار بریتانیا وجود ندارد.

ماری دیمیتریو، وکیل اپل در واکنش به این اتفاقات اخیر عنوان کرد اپل اکنون در موقعیت است که باید تصمیم بگیرد که آیا پرداخت این میزان جریمه از لحاظ تجاری، کار درستی است یا بهتر است این شرکت از بازار بریتانیا خارج شود. در واقع، ممکن است حکم دادگاه به گونه‌ای باشد که از لحاظ تجاری غیرقابل قبول باشد.

در هر صورت، اگر اپل به پرداخت جریمه تن ندهد، دادگاه عالی بریتانیا اجازه فروش گوشی‌‌های آیفون اپل را در این کشور نخواهد داد. این در حالی است که اپل نیز تهدید کرده که اگر میزان جریمه زیاد باشد، فروش آیفون در بریتانیا را متوقف می‌کند.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، این که برخی از شرکت‌ها با ثبت پتنت‌های مختلف، اقدام به اخاذی و دریافت جریمه‌های سنگنین از سوی شرکت‌ها می‌کنند، نگران‌کننده است. در واقع، این شرکت‌ها انبوهی از پتنت‌ها را به نام خود ثبت می‌کنند که هیچ‌گاه از آن‌ها در یک محصول تجاری استفاده نمی‌شود. با این ترفند، اپل و دیگر شرکت‌ها می‌بایست برای عرضه محصول یا سرویسی خاص به مشتریان، جریمه و یا حق استفاده از این پتنت‌ها را بپردازند که این امر نیازمند توجه جدی‌تر و اتخاذ تدابیری برای تغییر سیستم موجود است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا