ایرانگوناگون

نقش فناوری‌های مالی در توسعه کسب‌وکارهای آنلاین و فراگیری مالی

شیرین م. ۱۹ساله در یکی از شهرهای کوچک استان گیلان زندگی می‌کند. او سال گذشته در کنکور سراسری شرکت کرد، ولی در رشته موردعلاقه‌اش قبول نشد. مانند بسیاری از شرایط نابرابر، تقسیم ناعادلانه فرصت‌های تحصیلی هم یکی دیگر از مشکلاتی‌ست که محصلان در شهرهای کوچک با آن دست به گریبان‌اند. بعضی از دوستانش که پشت کنکور مانده بودند، تصمیم گرفتند بیشتر تلاش کنند تا امسال قبول شوند؛ بعضی هم به کلی قید تحصیل را زدند و خود را برای رویاهای جدید آماده کردند. شیرین هم چند روزی حسابی ناراحت بود، اما در همان روزها اتفاقی برایش افتاد که نه‌تنها از غم‌ و غصه بیرونش آورد، بلکه مسیر زندگی‌اش را به‌طور کلی تغییر داد.

داستان موفقیت شیرین از شکست شروع شد

شیرین پیش از کنکور چند ماهی در کلاس‌های گلِ چینی و عروسک خمیری شرکت کرده بود و به موفقیت‌هایی هم در این زمینه به دست آورده بود. مدتی هم از کارهای ساخته شده عکاسی می‌کرد و در گروه‌های دوستانه و خانوادگی به نمایش می‌گذاشت. اما هرگز ذهنش نرسیده بود که این هنر بتواند به منبع درآمدی برای او تبدیل شود.

چند وقتی از اعلام نتایج کنکور گذشته بود که یک روز مادرش به او اطلاع داد یکی از همکارانش عکس‌های عروسک‌های خمیری شیرین را دیده و خیلی خوشش آمده است. او از شیرین خواسته بود اگر فرصت دارد، چند گلدان تزئینی برایش درست کند تا به بچه‌های فامیل هدیه بدهد. برای این کار پیش‌پرداخت خوبی هم داده بود!

نقش فناوری‌های مالی در توسعه کسب‌وکارهای آنلاین و فراگیری مالی

شیرین برای اینکه فکرش را از نتیجه کنکور دور کند، قبول کرد و مشغول شد. طی چند روز سفارش‌ها را آماده کرد و بابت هنرش، یک‌میلیون تومان هم دریافت کرد. همان لحظه‌ای که مادر پول را از طرف همکارش به شیرین می‌داد، جرقه‌ای در ذهنش روشن شد!

او با خودش فکر کرد چرا از این هنر و فرصت برای ساخت آینده‌اش استفاده نکند! اگر یک مشتری برای کارهایش پیدا شده، حتما ده‌ها و صدها مشتری دیگر هم پیدا می‌شوند؛ اگر همکار مادرش از کارهای او خوشش آمده، حتما افراد دیگری هم پیدا می‌شوند که حاضر باشند پول خوبی برای هنرش بدهند.

خلاصه شیرین در عرض چند لحظه، تصمیمی گرفت که مسیر زندگی‌اش را تغییر داد.

شیرین کسب‌وکارش را از کجا شروع کرد؟

او همان روز یک صفحه اینستاگرام باز کرد، دو سه عکس از کارهای قبلی خود را منتشر کرد و بعد هم شروع به دنبال‌کردن صفحه دوستان و اقوام کرد و از آن‌ها هم خواست صفحه کاری او را دنبال کنند.

طی هفته اول، صفحه عروسک خمیری شیرین حدود ۵۰ نفر دنبال‌کننده پیدا کرد. او کم‌کم عکس کارهای جدیدش با توضیح آن‌ها و قیمت‌شان را روی اینستاگرام گذاشت و سروشکلی به کسب‌وکارش داد.

سروکله مشتری‌ها یکی‌یکی پیدا می‌شد. از هفته‌ای یک سفارش شروع شد تا هفته هشتم یا نهم که نه‌تنها همه عروسک‌های خمیری قبلی را فروخت، بلکه چند سفارش جدید هم گرفت.

این‌جا بود که شیرین با خودش فکر کرد بهتر است وب‌سایتی داشته باشه تا مشتری‌ها سفارش خود را سریع‌تر و راحت‌تر ثبت کنند. کمی که تحقیق کرد، متوجه شد برای گرفتن پول از مشتری روی وب‌سایت، باید درگاه پرداخت داشته باشد و برای راه‌اندازی درگاه پرداخت باید نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد.

ولی گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی فرایند سختی بود که کلی مدرک و هزینه و وقت لازم داشت! اما او بی‌خیال نشد…

مشکل دریافت پول از مشتری‌ها را چه‌طور حل کرد؟

شیرین با تحقیق متوجه شد که به کمک خدماتی به نام پرداخت‌یاری می‌توان درگاه پرداخت شخصی ایجاد کرد، بدون آن‌که به مدارک یا شرایط خاصی نیاز باشد. بعضی از شرکت‌ها مثل دیجی‌پی با مجوزی که از بانک مرکزی دارند، می‌توانند به کسب‌وکارهای نوپا، درگاه پرداخت ارائه کنند، آن‌هم بدون نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیک!

نقش فناوری‌های مالی در توسعه کسب‌وکارهای آنلاین و فراگیری مالی

شیرین با اطلاعاتی که به دست آورده بود، اول یک وب‌سایت فروشگاهی با وردپرس و ووکامرس درست کرد. البته در این راه از کمک چند دوست پایه استفاده کرد که کار با وردپرس و ووکامرس را بلد بودند. بعد هم از عروسک‌های خمیری عکس‌های جذابی گرفت که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کردند.

بعد از راه‌اندازی وب‌سایت و انتشار نمونه‌کارها، بازهم سراغ وب‌سایت دیجی‌پی رفت. فرم درخواست خدمات پرداخت‌یاری را در این وب‌سایت تکمیل کرد. کارشناس‌های شرکت خیلی زود با شیرین تماس گرفتند و راهنمایی‌های لازم را با او در میان گذاشتند.

در کمتر از یک هفته، وب‌سایت عروسک‌های خمیر  چینی شیرین راه افتاد. او و دوستانش با کمک کارشناس‌های دیجی‌پی، درگاه پرداخت وب‌سایت را هم درست کردند. جالب این‌جاست که همان روز اول که درگاه پرداخت راه افتاد، اولین سفارش هم ثبت شد!

 

این‌جور کارها سرمایه می‌خواهد!

همه ما می‌دانیم که شروع هر کسب‌وکاری به سرمایه نیاز دارد. اگرهم با دست خالی شروع کنیم، برای توسعه کسب‌وکار حتما باید سرمایه کافی داشته باشیم. شیرین هم خیلی زود به این نتیجه رسید؛ درست وقتی که ده‌ها سفارش جدید ثبت شد، ولی او فقط پیش‌پرداخت اندکی دریافت کرده بود که کفاف خرید مواد اولیه را نمی‌داد. شیرین نمی‌دانست چه‌طور مواد اولیه کارش را در این حجم تهیه کند!

یاد تیتری افتاد که در گوشه‌ای از وب‌سایت دیجی‌پی دیده بود؛ «دریافت وام ۲۰میلیونی دیجی‌پی بدون مراجعه حضوری و بدون نیاز به ضامن»! سریع شروع به جست‌وجو کرد و فهمید واقعیت دارد. دیجی‌پی وام ۲۰میلیونی می‌دهد، ولی این وام برای خرید از فروشگاه دیجی‌کالا بود.

شیرین با خودش فکر کرد این هم فکر خوبی است، می‌تواند ابزارهای مورد نیازش را از فروشگاه آنلاینی به بزرگی دیجی‌کالا تهیه کند، قسطش را کم‌کم پرداخت کند و این‌طور شاید سود بیشتری هم بکند! چون اگر بخواهد وسایل کارش را کم‌کم بخرد، باید پول بیشتری بدهد، ضمن آنکه قیمت‌ها مدام بیشتر می‌شوند! ولی اگر وام دیجی‌پی را بگیرد، همین الان همه مواد لازم را از دیجی‌کالا می‌خرد و دیگر نوسان قیمت تأثیری روی کارش نمی‌گذارد.

شیرین اپلیکیشن دیجی‌پی را روی گوشی نصب کرد. برای خرید قسطی به ضامن هم نیازی نبود! فقط چک صیادی به‌نام یکی از افراد یا اقوام درجه‌یک می‌خواست که آن را هم از مادرش گرفت. جالب این‌جا بود که همه مراحل دریافت وام، از ثبت‌نام اولیه گرفته تا اعتبارسنجی، کاملا غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن دیجی‌پی انجام شد!

و به این ترتیب این دختر حالا ۱۹ساله، طی یک سال توانست با کمک دوستان، خانواده، اینستاگرام، وردپرس و دوستی به‌نام «دیجی‌پی»، کسب‌وکار درجه‌یکی راه بیندازد که این ‌روزها حدود ۲۰میلیون تومان سود خالص برایش دارد!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا