مایکروسافت

همه چیز درباره ویندوز 11 مایکروسافت

مایکروسافت رسما از نسخه جدید پلتفرم محبوب ویندوز رونمایی و اعلام کرد که این به‌روزرسانی جدید با نام ویندوز 11 عرضه خواهد شد.

ویژگی بارز ویندوز 11 را می‌توان ساده شدن رابط کاربری این پلتفرم عنوان کرد که با ویندوز استور جدید و برخی تغییرات به منظور ارتقای عملکرد و اجرای همزمان چند کار (مولتی تسکینگ) همراه شده است.

طبق آنچه مایکروسافت در این رویداد اعلام کرده، ویندوز 11 به یک استارت منو و دکمه استارت ارتقایافته مجهز شده که هر دو در قسمت میانی تسک‌بار جای گرفته‌اند. رابط کاربری این نسخه از ویندوز شباهت زیادی به رابط ویندوز 10 ایکس دارد.

تغییرات ظاهری در ویندوز 11

قرار بود مایکروسافت ویندوز 10 ایکس را برای دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر عرضه کند که در نهایت این پروژه لغو شد. حال بسیاری از تغییراتی که مهندسان مایکروسافت برای ویندوز 10 ایکس طراحی کرده بودند، راه خود را به ویندوز 11 باز کرده‌اند.

در منوی استارت جدید دیگر خبری از لایو تایل یا همان کاشی‌های زنده که برای اولین بار در ویندوز 8 معرفی شد، نیست. در این طراحی جدید، اپلیکیشن‌ها، اسناد اخیر و یک رابط جست‌وجوی مستقل مشاهده می‌شود.

قرارگیری منوی استارت در قسمت میانی تسک‌بار سبب شده تا ویندوز 11، از لحاظ ظاهری به پلتفرم‌های مک او اس و کروم او اس نزدیک‌تر شود. همچنین در ویندوز 11 شاهد به‌کارگیری لبه‌های گرد هستیم که پیشتر نمونه آن را در اندروید و آی او اس دیده بودیم.

پانوس پانای، مدیرعامل ویندوز در این مراسم اعلام کرد که تیم تحت هدایت وی، توجه ویژه‌ای را معطوف جزییات این نسخه جدید از پلتفرم ویندوز کرده‌اند. از دیگر قابلیت‌های ویندوز 11 می‌توان به ارتقای حالت‌های تاریک و روشن اشاره کرد که از لحاظ بصری، جذابیت بیشتری نسبت به آنچه در نسخه فعلی ویندوز می‌بینیم، دارد.

ویژگی اسنپ در ویندوز 11

همچنین یک قابلیت دیگر نیز به ویندوز 11 اضافه شده که مایکروسافت از آن به عنوان اسنپ Snap یاد می‌کند. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، اپلیکیشن‌ها را در حالت‌های مختلف که ویندوز 11 از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، در کنار هم بچیند.

همچنین نسخه جدید ویندوز 11 به لطف قابلیتی به نام Snap Group می‌تواند محل ذخیره اپلیکیشن‌ها را به خاطر بسپرد. این قابلیت‌ها می‌تواند برای کاربرانی که از چند مانیتور استفاده می‌کنند، بسیار مفید و کاربردی باشد.

مهندسان مایکروسافت همچنین توجه ویژه‌ای را برای ارتقای عملکرد ویندوز 11 داشته‌اند. به گفته مایکروسافت، حجم آپدیت‌های ویندوز تا 40 درصد کاهش یافته و از آنجایی که به‌روزرسانی‌ها در بک‌گراند صورت می‌گیرد، کارایی بهتری نیز خواهند داشت و دیگر پیام‌های به‌روزرسانی در حین کار با ویندوز، مزاحم کاربر نخواهند شد.

از دیگر تغییرات مهم در ویندوز 11 ‌می‌توان به تصمیم مایکروسافت برای اضافه کردن اپلیکیشن مایکروسافت تیمز به این نسخه اشاره کرد که در دو حالت مصرفه‌کننده و تجاری عرضه شده است. به گفته مایکروسافت، تیمز اکنون به منوی تسک‌بار اضافه شده و کاربران ویندوز 11 ‌می‌توانند با کمک آن، با دوستان، خانواده یا همکاران خود تماس بگیرند. قطعا این ویژگی به نسبت اسکایپ که در ویندوز 10 ادغام شده بود، مورد استقبال بیشتری قرار خواهد گرفت.

ویجت‌‌های ویندوز و ژست‌‌های لمسی نیز بخش مهم دیگری از ویندوز 11 به شمار ‌می‌روند. بخش ویجت‌‌ها یک فید شخصی‌سازی شده است که از هوش مصنوعی بهره ‌می‌برد و دارای کاربردهای متنوعی است. این ویجت‌‌ها از سمت چپ ویندوز 11 جای گرفته‌ و قابل دسترسی‌اند و کاربر ‌می‌تواند آن را به حالت فول اسکرین نیز دربیاورد. ویجت‌‌های تعبیه شده در این نسخه از ویندوز شامل ویجت فید خبر، آب‌وهوا و نقشه ‌می‌شوند.

مایکروسافت همچنین تغییراتی را به منظور ارتقای قابلیت ژست‌‌های حرکتی برای کاربران ویندوز در تبلت‌‌ها اعمال کرده است. این شرکت، ایکس باکس و کاربران این کنسول را نیز فراموش نکرده و طبق گفته سارا باند، مدیر ایکس باکس، ویندوز 11 به قابلیت پشتیبانی از Auto HDR که در ایکس باکس سری ایکس و سری اس وجود دارد، مجهز شده است.

به گفته مایکروسافت، فعال کردن این قابلیت ‌می‌تواند دامنه دینامیکی بالایی را به تعداد زیادی از بازی‌‌های مبتنی بر DirectX11 و DirectX12 اضافه کند؛ البته به این شرط که مانیتور کاربر از قابلیت HDR پشتیبانی کند.

مایکروسافت در این مراسم اعلام کرد که ویندوز 11 از عملکرد و سرعت بالایی برخوردار خواهد بود. به گفته این شرکت، قابلیت DirectStorage به این نسخه از ویندوز اضافه شده که پیشتر در کنسول‌‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس تعبیه شده بود.

این قابلیت با کمک درایوهای NVMe، ‌‌می‌تواند سرعت بار لود شدن بازی‌‌ها در ویندوز 11 را به طور محسوسی افزایش دهد. تولیدکنندگان بازی‌‌ها نیز ‌‌می‌بایست این فناوری را در بازی‌‌ها فعال کند.

به لطف اپلیکیشن جدید ایکس باکس که مایکروسافت چندین ماه روی آن کار کرده بود، اکنون ابزار ایکس باکس Game Pass نیز اکنون به ویندوز 11 اضافه شده است. همچنین ایکس کلود نیز به اپلیکیشن ایکس ابکس اضافه شده که امکان استرین بازی‌‌‌ها از سرویس کلود مایکروسافت را برای کاربران فراهم ‌‌می‌کند.

ویندوز استور جدید نیز از دیگر مواردی است که مایکروسافت در کنفرانس امشب خود از آن رونمایی کرد. ویندوز استور اکنون با طراحی جدیدی همراه شده و اپلیکیشن‌‌‌های بیشتری را پشتیبانی ‌‌می‌کند که از جمله این‌‌‌ها ‌‌می‌توان به اپلیکیشن‌‌‌های Adobe Creative Suite و اپلیکیشن‌‌‌های اندرویدی همانند تیک تاک و اینستاگرام اشاره کرد.

در ویندوز 11، توسعه‌دهندگان ‌‌می‌توانند سیستم‌‌‌های پرداخت اختصاصی خود استفاده کنند که در این حالت، نیازی به پرداخت کارمزد به مایکروسافت نخواهد بود. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در این مراسم اعلام کرد که این شرکت همواره از استقلال تولیدکنندگان حمایت کرده است.

یکی دیگر از جذابیت‌‌‌های ویندوز 11، قابلیت اجرای اپلیکیشن‌‌‌های اندروید است. مایکروسافت برای ارائه این قابلیت، با شرکت‌‌‌های آمازون و اینتل وارد همکاری شد و ویندوز 11 با بهره‌گیری از فناوری Bridge Technology اینتل، توانسته چنین قابلیتی را ارائه دهد.

در این مراسم، مایکروسافت نحوه اجرای اپلیکیشن تیک تک و چند اپلیکیشن اندرویدی دیگر در محیط ویندوز را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشت. این شرکت قرار است طی روزهای آتی، اطلاعات تکمیلی و بیشتری را در این رابطه ارائه دهد.

زمان عرضه ودانلود ویندوز 11

هنوز حرفی از زمان عرضه ویندوز 11 زده نشده اما این شرکت اعلام کرد که این نسخه را در قالب یک آپدیت رایگان برای کاربران ویندوز 10 عرضه خواهد کرد. انتظار می‌رود که در ماه اکتبر، شاهد عرضه ویندوز 11 باشیم.

 

حداقل مشخصات مورد نیاز برای دریافت ویندوز 11 چیست؟

با رونمایی از ویندوز 11، این سوال برای کاربران ویندوز پیش آمده که چه دستگاه‌هایی و با چه مشخصاتی می‌توانند این به‌روزرسانی جدید را دریافت کنند.

در جدیدترین نسخه از پلتفرم ویندوز تغییرات زیادی اعمال شده و به گفته مایکروسافت می‌تواند تجربه کاربری بهتر و لذت‌بخش‌تری را برای کاربران رقم بزند. حال این شرکت در جریان مراسم رونمایی از ویندوز 11، حداقل مشخصات مورد نیاز برای اجرای این نسخه را اعلام کرده است که بدین قرار است:

  • پردازنده دو هسته‌ای 64 بیتی با فرکانس 1 گیگاهرتزی
    – رم 4 گیگابایتی
    -حافظه ذخیره‌سازی 64 گیگابایتی
    -نمایشگر 9 اینچی
    -رزولوشن نمایشگر 867 در 1366 پیکسل
    -کارت گرافیک سازگار با DirectX 12

در سال 2015 یعنی زمانی که مایکروسافت ویندوز 10 را عرضه کرد، تغییری را در حداقل مشخصات فنی مورد نیاز برای دریافت این به‌روزرسانی نسبت به نسخه ویندوز 8 اعمال نکرد. اما اکنون در ویندوز 11، این رویه تکرار نشد و اندک تغییراتی را در حداقل مشخصات مورد نیاز برای دانلود و نصب این نسخه شاهدیم.

شاید تغییر مهم و قابل تامل، عرضه ویندوز 11 تنها در نسخه 64 بیتی است و این یعنی دیگر خبری از نسخه 32 بیتی نخواهد بود. با این حال، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های 32 بیتی همچنان ادامه خواهد داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا