تکنولوژیگوگل

قرارداد همکاری استارلینک و گوگل برای ارایه اینترنت ماهواره‌ای

دیتاسنترهای گوگل میزبان ایستگاه‌های زمینی استارلینک خواهد بود

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک حالا یک شریک جدید مشهور دارد: گوگل.

سرویس ابری گوگل حالا و براساس این قرارداد میزبان ایستگاه‌های زمینی استارلینک خواهد بود واین ایستگاه‌ها در مراکز داده گوگل نصب می‌شود و گوگل پشتیبانی شبکه‌ای و کامپیوتری استارلینک را برعهده دارد.

Gwynne Shotwell مدیرارشد اجرایی و رییس هیات مدیره اسپیس ایکس می‌گوید که ترکیب سرعت اینترنت بالا و تاخیر پایین استارلینک با زیرساخت‌ها و توانایی‌های شرکتی چون گوگل باعث می‌شود که ایجاد و ارتباط با یک سرویس مدرن و امن تضمین شود. ما افتخار میکنیم که با گوگل کار کنیم و دسترسی خوبی را برای کسب وکارها ، سازماهای عمومی وخدمات رسان و بسیاری از گروه‌های دیگر در سراسر جهان را فراهم کنیم.

خود گوگل هم اعلام کرده که این شرکت موفق شده این قراردادرا در شرایطی با استارلینک منعقد کند که رقبای دیگری هم در این زمینه وجود داشته‌اند.

با این قرارداد مشارکت اسپیس ایکس ایستگاه‌های زمینی خود را در دیتاسنترهای گوگل مستقر خواهد کرد و از آن طریق اینترنت ماهواره‌ای را ارایه خواهد کرد.

مرتبط: ساکنان واشنگتن ماهواره‌های استارلینک را با بشقاب پرنده اشتباه گرفتند

استارلینک تلاش میکند از نیمه دوم سال 2021 ( تابستان امسال ) ارایه خدمات اینترنتی خود را برای شرکتها آغاز کند و با توجه قرارداد با گوگل این فرصت را پیدا میکند که سریع‌تر رو راحت‌تر خدمات خود را آغاز کند.

عقد این قرارداد یک پیروزی برای گوگل و سرویس کلاد این شرکت است که توانسته با وجود رقبایی چون آمازون و مایکروسافت در این بازار خدمات خود را وسعت دهد. با توجه به افت درآمدهای گوگل از تبلیغات حالا این شرکت به دنبال جبران آن از طریق توسعه سرویسهایش در بازار کلاد است.

هرچند درآمدهای بخش کلاد گوگل تنها 7 درصد از درآمدهای آلفابت را به خود اختصاص داده ( در فصل اول سال جاری )  اما در همین مدت نسبت به مدت مشابه در سال قبل 46 درصد رشد نشان میدهد .

یک قرارداد نامعمول

قرارداد با استارلینک یک نوع خاص از مشارکت برای گوگل یا هر خدمات دهنده کلاد دیگر محسوب می‌شود. این معمله بر اساس تکیه بر شبکه داخلی گوگل و ارتباط بین دیتاسنترهاست در حالی که عمده مشتریان سرویسها ی کلاد روی برون سپاری خدمات کامپیوترین و ذخیره داده  روی دیتاسنترها تمرکز می‌کنند.

Bikash Koley مدیر بخش شبکه گوگل می‌گوید: چیزی شبیه به این پیش از این اجرا نشده است.  آن‌ها( اسپیس ا یکس) ما را به خاطر کیفیت شبکه ، توزیع و دسترسی گسترده انتخاب کردند. گوگل حداقل شش سال بعد از آمازون سرویسهای ابری  خود را ارایه کرد اما به گفته مدیر شبکه گوگل این شرکت طی دو دهه گذشته روی یک شبکه فیبر خصوصی برای اتصال مراکز داده خود سرمایه گذاری کرده است . حالا بخش عمده درآمد این شرکت از طریق ارایه سرویس برای مشتریان سرشناسی مثل گلدمن ساکس و اسنپ چت به دست می‌آید.

مرتبط: محبوبیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بیشتر از اینترنت خانگی 5G

ارایه دهندگان سرویسهای ابری به طور فزاینده ای روی صنعت مخابرات متمرکز شده‌اند به خصوص با عرضه نسل پنجم موبایل .

بر اساس یک منبع آگاه توافق بین گوگل و اسپیس ایکس یک قرارداد هفت ساله است.

در ماه اکتبر سال گذشته مایکروسافت اعلام کرد که با اسپیس ایکس درحال کار برای ارایه خدمات اینترنت استارلینک بر بستر دیتاسنترهای ماژولار آژور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا