ایران

حذف ویدیو از آپارات به دستور ساترا

آپارات امروز (21 اردیبهشت) در واکنش به اعتراض یک کاربر نسبت به حذف ویدیو مصاحبه محمود احمد‌ی‌نژاد، رئیس جمهور دولت پیشین با یکی از مفسران سیاسی اعلام کرد که به دستور ساترا این ویدیو از این بستر حذف شده است. آپارات با انتشار این پیام به سیاست‌های متضاد در فضای مجازی اشاره کرد و نوشت: «‏مخاطبان محترم؛ حذف ویدیو مصاحبه آقایان علیزاده و ‎احمدی‌نژاد با ابلاغیه ساترا در ۱۴۰۰/۲/۱۹ ساعت ۱۷ انجام شد. متاسفانه همچنان سیاسته‌ای متضاد در فضای مجازی حاکم است و بازهم سرویس‌های بومی، مخاطب انتقادهای به حق کاربران‌ قرار گرفتند و صدای پاسخگوی دیگری شنیده نمی‌شود.»

معاون کاربران و تنظیم‌گیری اجتماعی ساترا در واکنش به این پیام آپارات، اعلام کرد که در صورت اصرار رسانه به اشتباه ناظر مستقر مورد اعتراضی به معاونت مربوطه در ساترا جهت بازبینی و تصمیم ارجاع می‌شود که در این مورد ارجاعی از سوی آپارات اتفاق نیفتاده است و آپارات از دو گزینه‌ «اصلاح یا حذف محتوای متخلفانه» در سامانه که نسبت به آن ویدیو به رسانه ابلاغ شده، گزینه «حذف» را انتخاب کرده است. او در توییتر خود نوشت: «در حال حاضر کل محتوای منتشر شده مشمول منع انتشار تشخیص داده نشده و از همین رو بخش‌هایی از این ویدیو به صورت تقطیعی همچنان در آپارات موجود است.»  او  تاکید کرد که در فرایند ارجاع اولیه تخلفات احتمالی به رسانه‌ها توسط واحدنظارت، همواره امکان اعتراض و درخواست بازنگری برای رسانه فراهم است.

علی سعد در ادامه توییت خود با اشاره به اینکه ساترا از مشارکت رسانه‌های صوت وتصویر در برگزاری انتخابات آگاهانه و پرشور کاملا حمایت می کند، نوشت: «اصل اساسی ساترا التزام به اصول فنی وپرهیز ازمواجهه سیاسی است که وجود تعداد قابل توجهی مصاحبه‌های چالشی در رسانه‌ها آن را اثبات می‌کند. در ایام انتخابات تنها خط قرمز ساترا و رسانه‌های کشور اصل انتخابات و زیر سوال بردن امید مردم به اصلاح از مسیر صندوق‌های رای است. در پایان تاکید می‌شود رویه ساترا همواره شفافیت و آمادگی برای پذیرش اشتباهات احتمالی در فرایندهای خود و اصلاح دایمی آنها بوده و خواهد بود.»

محمد آذری جهرمی ، وزیرارتباطات در پاسخ به انتقاد یکی از کاربران که باید وزیر ارتباطات از پلتفرم بومی و گسترش آن حمایت کند، نوشت: «برادر عزیزم!
همفکران جنابعالی تحمل شنیدن صحبتهای چند ایرانی که اتفاقا از مسوولین سابق «جمهوری اسلامی ایران» بوده‌اند هم در پلتفرم‌های ایرانی ندارند و دستور به حذف می‌دهند؛ آیا تحمل پخش آوازهای حامیان جبهه مقاومت را دارند؟» و پیشنهاد داد تا تاریخچه موفقیت «کلوب» در سال ۸۷ را مرور کنند.

کلوب یکی از نخستین شبکه‌های اجتماعی ایرانی بود که سال ۹۶ پس از ۱۲ سال فعالیت، با اینکه جزو یکی از سه سایت پرترافیک ایران بود، بارها فیلتر و در پایان تعطیل شد.

نظارت ساترا بر رسانه‌های آنلاین برای تبلیغات انتخاباتی

لازم به ذکر است که طبق پیش‌نویس دستورالعمل «فعالیت انتخاباتی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» که در هفته آینده به صورت رسمی ابلاغ می‌شود، همه پلتفرم‌های آنلاین انتشار دهنده محتوای صوت و تصویر برای انتشار تبلیغات سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری باید از ساترا تاییدیه دریافت کنند. در این پیش‌نویس آمده است که پلتفرم‌های محتوا محور مانند فیلیمو، آپارات و … برای فعالیت‌های انتخاباتی باید از ساترا مجوز دریافت کنند و در صورت اختلاف بین رسانه و نامزد، مرجع تشخیص ساترا خواهد بود.

همچنین یکی از اقداماتی که رسانه‌ها علاوه‌بر درج نشانه انتخاباتی پیش و هنگام پخش ویدیو انتخاباتی باید انجام دهند، باید برای ساخت پروفایل برای نامزد انتخاباتی از قبل او را احراز هویت کنند و در صورت تایید صلاحیت توسط وزارت کشور به او خدمات بدهند. این خدمات هم در طول انتخابات به صورت رایگان از سوی رسانه به نامزدهای انتخاباتی داده می‌شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا