تکنولوژیفضا

سقوط بقایای موشک چینی‌ها در اقیانوس هند

چند روزی بود که خبر مربوط به سقوط بقایای موشک چینی‌ها به زمین که طول آن به چیزی حدود 30 متر می‌رسید، نگرانی‌هایی را برای دانشمندان و همچنین مردم به وجود آورده بود.

گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص محل دقیق سقوط باقی‌مانده‌های این موشک که در ماه آوریل به فضا پرتاب شد و به صورت کنترل‌شده در مسیر بازگشت به زمین بود، منتشر شد تا اینکه بالاخره این شی خطرناک در اقیانوس هند سقوط کرد و خوشبختانه هیچ کسی هم آسیب ندید.

آژانس فضایی چین با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص نوشت که این موشک یعنی لانگ مارچ 5بی (Long March 5B) مجددا وارد اتمسفر شد و به طور کامل از بین رفت. لاشه‌های این موشک غول‌پیکر نیز در اقیانوس هند سقوط کرد.

اگرچه سقوط بخش‌هایی از موشک‌های پرتاب شده به فضا به زمین موضوع تازه‌ای نیست اما مورد موشک چینی‌ها کمی‌متفاوت بود. بدین معنی که در اغلب موارد و برای نمونه موشک‌های فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس، تنها مرحله (بخش) نخست موشک قبل از رسیدن به مدار از آن جدا می‌شود و در مداری مشخص و در منطقه‌ای غیرمسکونی سقوط می‌کند.

اما در خصوص لانگ مارچ 5بی باید گفت که بخش اول و بالایی این موشک هر دو وارد مدار شده بودند. این یعنی زمان ورود به جو، حجم بزرگ‌تری از بقایای موشک را شاهد خواهیم بود و با توجه به مقاومت قسمت‌هایی از مواد تشیل‌دهنده این قطعات، ممکن است به طول کامل نسوزد و به زمین سقوط کند.

بیل نلسون، رئیس سازمان ناسا در این باره گفت کشورهایی که در زمینه ارسال موشک به فضا فعالیت دارند، می‌بایست خطرات ناشی از فعالیت‌های خود برای انسان‌ها را به حداقل برسانند و شفافیت بالایی را در خصوص ماموریت‌های خود داشته باشند. بدیهی است که چین نتوانسته در قبال بقایای موشک فضایی خود درست عمل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا