اسپیس ایکسفضا

ساکنان واشنگتن، ماهواره‌های استارلینک را با بشقاب پرنده اشتباه گرفتند

ساعاتی پیش برخی از ساکنان واشنگتن آمریکا نورهایی را در آسمان این شهر مشاهده کردند که آن‌ را به بشقاب پرنده‌ها‌ نسبت دادند. اما طولی نکشید که مشخص شد منبع این نور چیزی نبود جز ماهواره‌ها‌ی استارلینک شرکت اسپیس ایکس.

طبق آخرین اطلاعات، اسپیس ایکس اخیرا 60 ماهواره جدید استارلینک را از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب کرد که بارتاب نور خورشید روی این تعداد ماهواره یک مجموعه نوری را در آسمان شکل داد و توجه این افراد را به خود جلب کرد.

پروژه استارلینک با هدف عرضه اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای از طریق شبکه‌ای از ماهواره‌ها‌ی مستقر در مدار پایین زمین راه‌اندازی شد. در حال حاضر، اسپیس ایکس عرضه اینترنت ماهواره‌ای خود را به صورت آزمایشی و با قیمت 99 دلار در ماه آغاز کرده که البته هزینه 499 دلاری نیز برای نصب تجهیزات دریافت سیگنال‌ها‌ی ماهواره‌ای به این عدد اضافه ‌می‌شود.

ایلان ماسک، بنیانگذاری اسپیس ایکس اخیرا اعلام کرد که تاکنون بیش از 500 هزار درخواست برای دریافت خدمات اینترنت پرسرعت استارلینک ثبت شده است. این شرکت در تلاش است تا با مستقر کردن ماهواره‌ها‌ی بیشتر در فضا، امکان دریافت سریع‌تر این سرویس را برای کاربران فراهم کند.

به تازگی، جاناتان مک‌داول فضانورد دانشگاه‌ها‌روارد اعلام کرد که تاکنون حدود 1500 ماهواره استارلینک در مدار مستقر شده است. البته اینترنت‌رسانی از طریق ماهواره‌ها‌، چندان هم بی‌دردسر نیست. در همین رابطه، اخیرا یکی از فضانوردان اعلام کرد که بازتاب نور از این ماهواره‌ها‌ ‌می‌تواند باعث بروز اختلال در اکتشافات فضایی شود.

از طرفی دیگر، این حجم زیاد از ماهواره‌ها‌ ممکن است دید تلسکوپ‌ها‌ را در آسمان شب مسدود و رصد ستاره‌ها‌ را برای اخترشناسان دشوار کنند. با این حال، اسپیس ایکس، تغییراتی را در طراحی ماهواره‌ها‌ی خود اعلام کرد تا مانع از انعکاس نور و درخشندگی آن‌ها‌ شود. اما همچنان این معضل پابرجاست.

ناگفته نماند که شرکت‌ها‌ی آمازون و وان وب نیز پروژه‌ها‌ی مشابهی با استارلینک را دنبال ‌می‌کنند و باید دید که بعد از مستقر شدن همه ماهواره‌ها‌ی این سه شرکت، چه سرنوشتی برای اکتشافات فضایی رقم خواهد خورد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا