مایکروسافت

مایکروسافت سرورهای خود را درون حمام مایع غوطه‌ور می‌کند

مایکروسافت اخیرا سرورهای خود را درون حمام مایع غوطه‌ور ساخته و هدف از این کار را ارتقای عملکرد و مصرف انرژی این سرورها عنوان کرد.

فرآیند غوطه‌ورسازی سرورها درون حمام مایع تازگی ندارد و چند سالی است که برخی از شرکت‌ها چنین شیوه‌ای را برای افزایش بازدهی سرورهای خود به کار می‌گیرند. اما مایکروسافت اعلام کرد که این شرکت، اولین شرکت ارائه‌دهنده خدمات ابری است که از سیستم خنک‌سازی دومرحله‌ای از طریق غوطه‌ورسازی سرورها در مایع در یک محیط تولیدی بهره می‌گیرد.

در این روش، رک سرور به طور کامل درون یک مایع خاص و غیررسانا فرو برده می‌شود. این مایع تولیدشده از فلوئورکربی قادر است از طریق تماس مستقیم با قطعات، گرما را خارج کند. در این روش، زمانی که مایع به دمای 50 درجه سلیوس (120 درجه فارنهایت) برسد، متراکم شده و به حالت مایع برمی‌گردد.

اینجاست که یک سیستم بسته خنک‌سازی به وجود می‌آید که به دلیل عدم مصرف انرژی برای حرکت دادن مایع درون مخزن و همچنین عدم استفاده از هیچگونه چیلری برای متراکم‌سازی، تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

در طی سال‌های اخیر، ماینرهای ارز دیجیتال بیشتر از این نوع سیستم خنک‌سازی مایع برای کاهش دمای دستگاه‌های خود کمک می‌گرفتند. همین مسئله مهندسان مایکروسافت را بر این داشت با این راهکار را مورد تست و ارزیابی قرار دهند تا اکنون بتوانند از آن برای خنک کردن سرورهایی که حجم بالایی از درخواست‌های مشتریان را مدیریت می‌کنند، استفاده کنند.

در حال حاضر، اغلب دیتاسنترها از هوا برای خنک‌سازی بهره می‌گیرند به طوری که هوای بیرون را به داخل کشانده و دمای آن را به کمتر از 35 درجه سلسیوس می‌رسانند. اما ضعف این روش، مصرف بالای آب است.

حال با روش جدید خنک‌سازی از طریق حمام مایع، می‌توان تا حد زیادی در مصرف آلب صرف‌جویی کرد. همچنین مزیت دیگر این روش، اینجاست که می‌توان سخت‌افزارهای بیشتری را در کنار هم قرار داد و فضای آزاد بیشتری را برای گنجاندن سخت‌افزارها در اختیار داشت.

این در حالی است که از طریق خنک‌سازی بواسطه هوا چنین امکانی وجود ندارد. مایکروسافت اکنون تست این راهکار جدید برای کاهش دمای سرورهای خود را آغاز و اعلام کرده که در آینده نزدیک، بخش زیادی از سرورهای خود را به این شیوه خنک خواهد کرد.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا